Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Månförmörkelse 28/10

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken glugg är att rekommendera för detta? Antar att det ska va så mycket tele som möjligt, men vad är ok för ett någesånär resultat?
 
Trracer skrev:
Nån fler än jag som ska ut inatt och fota månförmörkelsen?
Japp, jag ska ut och plåta om vädret tillåter (vilket det ser ut att kunna göra). Inte helt säker på att jag får en bra vinkel dock; är hänvisad till att plåta hemifrån inatt. Blir det något så lär bilden dyka upp här på fotosidan :eek:)

Har redan en bild från förrförra månförmörkelsen men tänkte försöka göra bättre ifrån mig denna gången.
 
Jag har inte heller någon "bra glugg" för att fotografera månen så det blir nog inget av att gå upp mitt i natten för min del. Tog denna lite tidigare ikväll dock (med min ef 70-210)bara för att prova och den blev väl inte helt värdelös.

http://www.student.itn.liu.se/~nicab061/sw33t/pics/tehmoon.jpg

Tänk om man hade uppåt 400 nånting och ett stativ så kanske det skulle bli både större och skarpare. Håhåjaja inköpslistan på grejjer man vill ha är lång och blir då inte kortare =)
 
vilka tider ska man sikta på?
jag har en tvåhundrarulle och objektiv med 1.8 och 2.8.

pelle som ska sova ett par timmar tills det gäller
 
Här har jag laddat upp med en rulle TX400, APX100, RSX II 100, Sensia 100 och en sista backup, Superia 200.

På kameran sätter jag mitt 70-210 med en 2x telekonverter, tyvärr är den gluggen rätt ljussvag med f/5.6 vid 210mm så det blir rätt långa tider.

Ingen fara i skogen, jag tar med mig mitt manfrotto. Väger bly men det gör ingenting!

Nu måste jag bara hitta mig ett lämpligt ställe att stå på, hmmmm..

/Henri
 
Här hittar ni allt ni behöver

Objektiv, film, bländare, slutartid???? Här hittar ni svaren.

Moon Photography

Önskar att jag hade ett Minolta AF 500mm f/8 Mirror Reflex Maxxum till min Minolta Dynax 9xi + Kenko AF 2x Teleplus 7-element Teleconverter.
Eller att man hade sin gamla Minolta X-700 kvar plus ett 500mm Minolta RF Rokkor-x samt en konverter à 2x.
Förra gången hade jag bara ett 300mm. Månen blev en flugskit.
 
Re: Här hittar ni allt ni behöver

Aramis skrev:
Objektiv, film, bländare, slutartid???? Här hittar ni svaren.

Moon Photography

Önskar att jag hade ett Minolta AF 500mm f/8 Mirror Reflex Maxxum till min Minolta Dynax 9xi + Kenko AF 2x Teleplus 7-element Teleconverter.
Eller att man hade sin gamla Minolta X-700 kvar plus ett 500mm Minolta RF Rokkor-x samt en konverter à 2x.
Förra gången hade jag bara ett 300mm. Månen blev en flugskit.

Wæhi! Efter att i ett par timmar suttit och lusläst allt jag har kunnat hitta om det för mig tidigare okända området - spegeltele, har jag nu kommit fram till att det vore spill af pengar.

Det blir till att skrapa ihop lite fler gryn i stället och sattsa på ett "vanligt" tele.
 
OK, Olle vinner tävlingen, men den utrustningen borde väl vara dopingklassad? ;o)

Bifogar resultatet från min övning. Här var det aningens disigt. Bilden är tagen med EOS 10D, Sigma EX 70-200/2.8 på 200 mm, Kenko 1.5 teleconverter, bl. 5.6 (d v s effektiv bl. 8 med TC'n), slutartid 1.3 sekunder, ISO 400. Delutsnitt av originalet.
 

Bilagor

  • eclipsed_moon.jpg
    eclipsed_moon.jpg
    11.1 KB · Visningar: 208
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.