Annons

Månadsteman för inspiration och lärdom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Idén är verkligen bra, men däremot tycker jag att den skulle bli ännu roligare om det inte enbart handlade om olika teman, det finns ju andra roliga utmaningar att ta till.

Själv har jag utmanat fotosidans medlemmar på att ta en annorlunda och kreativ bild på en slips. Idén har jag visserligen stulit från ett gammalt nummer av tidningen Foto, men det är av underordnad betydelse tycker jag. Man behöver inte uppfinna hjulet två gånger, det viktiga är att det blir roligt, utmanande och att det förhoppningsvis genererar i bra och annorlunda bilder.

Förslag på utmaningar skulle t ex kunna vara att fotografera en viss plats eller att ta en bild vid en utvald tidpunkt (som Ulf Sjögrens projekt). Eller som min slipsutmaning med kravet att ett visst föremål ska finnas med i bilden. Men man kan ju även tänka sig raka motsatsen, att ett visst föremål inte får vara med i bilden. En annan idé är att bilden måste vara fotograferad med en speciell brännvidd eller bländare, ja egentligen är det enbart fantasin som sätter gränserna för vad vi kan hitta på.

Senast ändrad:
Liax skrev:
Idén är verkligen bra, men däremot tycker jag att den skulle bli ännu roligare om det inte enbart handlade om olika teman, det finns ju andra roliga utmaningar att ta till.

Håller helt med om det du skriver, och räknar in de exempel du nämner i ordet "teman". Ju fler roliga variationer som kommer upp, desto bättre!

//Bengt

Fanns det inget intresse för detta?
Jag tycker fortfarande att idén är lysande då det är kul och stimulerande med teman. Dels för att utmana sig själv och dels för att se hur olika andra tolkar samma uppgift.
Liax idé är som Bengt säger ett bra exempel på ett Tema så det finns ingen motsägelse i deras idéer.
Jag hoppas verkligen att Fotosidan tar tag i detta och Davids första reaktion talar väl för det - eller?

Varför sätter ni inte ett öppnare tema och säger kanske att det ska vara en serie på 7 bilder istället och lite längre tid? Tror det blir mer djup då...

Eller varför inte försöka enas kring en bra idé istället för att komma med massa mer eller mindre bra motförslag?

Man han ha tre bilder på ett tema för att få en helhet. 1 gång i månaden är lagom.

Senast ändrad:
Var lämnar man in bilderna? Är detta ett sanktionerat race?
Eller är det återigen ett onödigt motförslag?

Sanktionerat av vem? President Bush?

Idén föddes i samband med Ulf Sjögrens projekt att ta en bild kl. 13:15 den 13 juli. Jag la ut förslaget den 15 juli för att se om någon var intresserad av en ny utmaning när Ulfs projekt var genomfört, jag var då inte medveten om att denna tråd redan var startad.

Jag har ännu inte kollat upp hur vi ska presentera bilderna, men det är inte det viktiga, det löser sig alltid på ett eller annat sätt. Det som spelar roll är att vi tar tag i saken och presterar lite schyssta bilder.

På fotokursen kom vi på ett jättebra tema genom en felsägning från min sida.

Sol i motljus

Knäck den ni.

Mvh
Maverick

Liax skrev:
Sanktionerat av vem? President Bush? ...

Kul med initiativ men om jag nu ska engagera mig i ett tema kring slipsar vill jag att det ska finnas någon poäng med det. Är det bara för att du tycker att det är en kul grej känner jag mig lite tveksam. Speciellt då det redan finns bidrag publicerade i din tråd.
Det hoppas jag att du har förståelse för – eller?

Ja du Mats, "bara för att du tycker det är en kul grej"!? Det kan du ge dig f-n på att jag tycker, för inte hade jag kommit med en idé som jag tyckte var en tråkig grej! Men det finns en tanke bakom, tro det eller ej.

Och tanken var att eftersom Ulf Sjögrens idé löpte så väl ut var det kanske lönt att fortsätta med utmaningar här på fotosidan, och därför kom jag med förslaget att vi skulle fotografera en slips. Men det berodde också på att jag efterlyst lite mer kreativitet här på fotosidan i foruminlägget "STÅNGA MIG! Var är de bra bilderna?". Och därför tyckte jag att det vore bra om jag själv tog initiativet till något kreativt!

Förstår inte riktig på vilket sätt du kan kalla detta kreativt. Dels kom din stulna slipsidé efter idén som behandlas i denna tråd och dels propagerar du för den i någon annans tråd. Knappast kreativt.
13:15 racet som Ulf drog i gång var tydligt sanktionerad av FS och även idén i denna tråd har fått respons från FS genom David så en viss skillnad är det – eller?
Förövrigt tycker jag att din (stulna) idé är kul och har en idé kring den. Men då genomförandet kräver lite så vill i alla fall jag ha ett större syfte än att lägga upp bilden i ett eget album som knappt någon hittar till.
13:15 och Temautmaningen är exempel på motsatsen där det finns en sanktion från FS och därmed hamnade bidragen i en gemensam utställning. Viss skillnad, det inser väl även du!?

Jodå, jag är fullt kapabel till att se skillnaden Mats. Men jag kan då påpeka att Ulf Sjögrens projekt INTE var "sanktionerat" utan uppstod som en tanke och idé i detta forum. Att sedan David Elmfeldt efter viss tvekan tog till sig idén berodde på att Ulf mejlade honom vid flera tillfällen och bad om utrymme för publicering här på fotosidan.

Att min slipsidé tidsmässigt råkade komma efter idén i denna tråd är förvisso helt korrekt, men vad det skulle ha med saken att göra det begriper jag då inte, särskilt inte eftersom jag redan påpekat att jag inte var medveten om denna debatt när jag publicerade min slipsutmaning.

Jag begriper heller inte varför det ej skulle vara kreativt att göra reklam för slipsutmaningen i denna tråd, på dig låter det som jag begått ett brott. Men du tycker kanske att vi ska börja pissa in revir här på fotosidan, att man ska hålla sig till sin "egna tråd"? Eller ska vi kanske införa patent på debatterna? Snacka om dålig kreativitet i så fall.

Slutligen vill jag klargöra att det inte föreligger något tvång Mats, du måste inte delta, det är helt frivilligt. Visserligen är idén stulen, men hur många idéer är inte det. Har du hört talas om fotomaraton till exempel. Men det är inte det viktiga i sammanhanget, det viktiga är att vi som är intresserade känner att det händer något kul och utmanande, att vi blir sporrade till att prestera något bra. Att vi blir lite kreativa och testar våra fotografiska kunskaper helt enkelt. Med andra ord kommer den fotografiska aspekten först, hur vi sedan ska lösa publiceringen är av underordnad betydelse. Dessutom är jag övertygad om att det löser sig.

Så antingen är du med oss, eller också är du mot oss!

Senast ändrad:
Hm, vi börjar närma oss en lösning. Det enda som hänger lite löst är frågan om vilka åtgärder förutom "din" tråd, att du propagerar för idén här samt att du vet hur Ulf löste 13:15 som har gjorts för en sanktionering av slips idén.
Anledningen att jag i härdar för att få ett svar är att jag fortfarande upplever att ursprungsidén i den här tråden har fått mer formell respons.
Återigen vill jag poängtera att jag tycker slips idén är en kul utmaning men att jag tycker att du "marknadsför" den på ett märkligt sätt och att ramverket för den är något oklart.

Liax skrev:

Så antingen är du med oss, eller också är du mot oss!

Kan man tänka sig att vi håller oss till ämnet istället för att förklara krig?

Håller med joker om att det är kul om det finns mer utrymme för exponering än bara i en tråd bland många i diskussionsforumen. Hoppas på David och Christers tävlingsmotor jag!

//Bengt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar