Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Månadsteman för inspiration och lärdom?

Produkter
(logga in för att koppla)

wennerstrom

Aktiv medlem
Den utmärkta "Kl. 13.15 den 13:e" idéen fick mig att fundera lite. Vad sägs om att ha "Månadens Tema" här på fotosidan, där någon eller några varje månad presenterar ett tema, t.ex. "träd", "manlighet", "köld", "gemenskap" etc. Jag tycker det skulle vara oerhört lärorikt och inspirerande att få se hur olika människor väljer att illustrera dessa teman. Vi har ju en enorm spännvidd på fotosidan, allt från nästan helt renodlade naturfotografer till andra som trivs bäst på dragracingbanan. Jag tänker att olika personlighetstyper/fotografer kommer välja helt olika sätt att illustrera en given tanke.

Tävlingsmotorn som redan finns utvecklad för fotosidan borde gå utmärkt att använda med en eller ett par små ändringar. Dels skulle jag egentligen vilja ta bort röst/tävlingsmomentet, eftersom tanken inte är att tävla, utan att lära sig något. Dessutom skulle jag önska att bilderna inte visas förrän uppladdningsperioden är avslutad, för att undvika att man sneglar för mycket på andra, poängen är ju att få se olika människors unika lösningar. Det borde väl gå att delegera ut ansvaret för att hitta på dessa teman så att vi inte sliter ut de som redan administrerar sidan, såvida de inte gärna vill hålla i den biten :)

//Bengt

Röstning/tävling tycker jag också ska bort. Kommentarer, självklart, och precis som du säger vore det toppen att ha ett tema som man kan jobba kring, då man lättare kommer ut och plåtar om man kommer på en bra bildidé, och i alla fall jag behöver en ordentlig spark i baken då och då.
Om fotosidan-gubbarna inte hinner borde det inte ta mer än ett par timmar att slänga ihop en sådan lösning.

Du menar i princip såhär: temat bestäms och annonseras, folk får ladda upp sina bilder men dom visas inte förrän temaperiodens slut, och då ligger dom där för folk att kommentera. Eller?

jbomelin skrev:

Kommentarer, självklart,

Njaaaaa... vete tusan om jag tycker det ska kommenteras heller... man ska titta och fundera och inspireras var mer min idé. Men fler har sagt att det vore bra med kommentarer (som respons till den här idéen, så kanske då?)

jbomelin skrev:

Du menar i princip såhär: temat bestäms och annonseras, folk får ladda upp sina bilder men dom visas inte förrän temaperiodens slut, och då ligger dom där för folk att kommentera. Eller?

Menar precis så, förutom kommentarsbiten som jag redan kommenterat. Jag ser både för- och nackdelar med kommenterandet, men det kanske är en annan diskussion :)

//Bengt

eventuellt kan man ju låta personen som lägger upp bilden tillåta kommentarer eller inte...

spelar egentligen ingen roll.
men hur som helst. om fotopresidenterna (david & co) vill fortsätta njuta semester kan jag snickra ihop grejerna så länge på min webbplats.

Vilken utmärkt idé ni har kommit på, man blir lite mer sporrad om man ska ta ett speciellt tema.
Hur långt tid ska man då ha på sig för ett specifikt tema 1 månad, 1 vecka ? tänkte då de med digital-kamera kan ju köra 1 vecka tema

Vi tackar för erbjudandet. Tävlingsfunktionen stödjer precis det ni vill (ha med en lite ändring), dvs att man laddar upp och EFTER ett visst datum syns bilderna.

Kommentarsfunktionen finns inte och det tycker inte jag att det skall vara heller, är mer inne på att presentera temabilderna och sedan får de avnjutas utan att bli bedömda i form av en utställning.

Tävlings/röstningfunktionen skall i detta fallet döljas (när vi på albumet sätter att O (noll) röster får läggas per bild). Annars klart.

Jag tror INTE på en veckas tema! Det har inte med vilken kamera man använder (min F5 tar 8 bilder i sek), men jag skulle inte hinna ta en temabild per vecka för det!

Det blir minst 1 månad mellan varje tema.

Ja du, det får Wennerström avgöra :)

nu har jag börjat snickra lite i alla fall. jag tänker mig att det ska funka såhär ungefär:

Man surfar in på sidan och ser det aktuella temat, typ "Muskler", och eventuellt även en kort beskrivning. Därifrån kan man logga in.

Som inloggad kan man lägga upp bilder (precis som på fotosidan, med skillnaden att man kan välja att ingen får kommentera bilden). Bilden knyts till rätt tema som man väljer ur en rullgardinsmeny (dropdown, selectbox, whatever). Man kan också skriva en presentation av sig själv och så där. Vidare ska man kunna söka efter en viss användare eller bild, och man måste vara inloggad för att kommentera den. Som inloggad kan man också besvara de kommentarer som man fått på sina bilder.

Om man inte har loggat in kan man enbart använda sig av funktionerna för att visa bilder, antingen alla för ett tema, eller alla över huvud taget.

Vad säger ni. Det känns som om jag gör en ny fotosida, men det är ju inte meningen :)

Jaha, där vaknade Elmfeldt. Då kanske inte jag ska göra mer innan vi vet om det blir en avdelning på fotosidan eller inte? :)

Jag tror definitivt på månadstema också, nu när jag tänker efter.

Guld David, ni är klippor :)

Vad tror du? Kan vi få se nåt som detta förr eller senare då?

Tror på månads-teman eller varannanmånads kanske till och med. Man ska ju ha tid att focusera lite på uppgiften, och kanske hinna med mer än en vända till labbet trots allt! Och så blir det lite tjatigt om det blir för ofta gissar jag...

//Bengt

Vi är glada att ni tar initiativ, men generellt så kan jag väl säga att vi gärna ser en diskussion innan ni börjar hacka, eftersom det, som i detta fallet, kanske redan finns fixat eller är på g.

Vaknade?? tråden är två timmar gammal och om ni missat detta så är fotosidan.se en hobbysajt som vi gör bredvid vanliga jobb. Därför kan vi inte ha järnkoll hela tiden.

Detta är en lysande idé!
Eftersom systemstödet verkar finnas tycker jag definitivt att vi ger idén en chans - eller två.
Jag håller med om att en vecka är för kort intervall, jag tycker att en månad låter som en bra intervall för ett tema och in inlämningsperiod.
Då jag tror att det är mer eller mindre dödfött att dra igång detta under sommaren så är väl kanske 1:a september ett bra 1:a datum.

Om det ska gå att komma på vettiga, gärna lite kluriga, teman, så känns veckointervall lite svettigt va? En gång i månaden, tycker jag låter lagom, tillräckligt ofta för att det hela tiden ska finnas ett projekt att pyssla med, och för att man inte ska känna tvånget att vara med varje gång, tillräckligt sällan för att det ska kännas spännande att titta på bilderna.

Som sagt, temana ska helst vara lite kluriga också, t.ex. "Klippa" som är ett ord med flera betydelser. Ska man plåta berg, frisörer, den tunga killen i backlinjen etc etc. Kommer personligen gärna med förslag om det behövs.

Sen slog det mig att om man i förlängningen kunde ordna så att det går att läggga in en kollektion på t.ex. max tre bilder istället för bara en så gör det ju också det hela till en större utmaning som kräver mer eftertanke och arbete. Vore roligt tycker jag!

wennerstrom skrev:
Om det ska gå att komma på vettiga, gärna lite kluriga, teman, så känns veckointervall lite svettigt va? En gång i månaden, tycker jag låter lagom, tillräckligt ofta för att det hela tiden ska finnas ett projekt att pyssla med, och för att man inte ska känna tvånget att vara med varje gång, tillräckligt sällan för att det ska kännas spännande att titta på bilderna.

Som sagt, temana ska helst vara lite kluriga också, t.ex. "Klippa" som är ett ord med flera betydelser. Ska man plåta berg, frisörer, den tunga killen i backlinjen etc etc. Kommer personligen gärna med förslag om det behövs.

Sen slog det mig att om man i förlängningen kunde ordna så att det går att läggga in en kollektion på t.ex. max tre bilder istället för bara en så gör det ju också det hela till en större utmaning som kräver mer eftertanke och arbete. Vore roligt tycker jag!

Jo det har du rätt i men varöfr inte kombinera? ibland ha en vecka med en bild?
och ibland 1 månad med 3 bilder i serier?

// daniel

Det handlar också om att jag skall administrera det hela. Med alla initiativ som poppar upp (vilket är superkul) så kommer jag inte hinna oftare än 1 gång i månaden.

Dessutom är jag mer för kvalitet än kvantitet.

en gång i månaden menar du? jag tror också det blir bäst. så att man får ordentligt med tid att tänka igenom och genomföra sina bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar