ANNONS
Annons

Månadens sportbild augusti 2008

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr är det aldeles för mycket av "dåliga" sportbilder.
Alltså, när en fotograf lägger upp 10 handboll, kanot, mc eller vad som helst i rad, då tröttnar jag med.
Kul att hjälpa någon nybörjare så klart, men när det öses in halvdåliga bilder av samma fotograf, orkar åtminstonde inte jag hjälpa till.
Bättre att välja ut någon bild av det man har i kameran, då tror jag att intresset vore mycket större.

Tror att det är det största problemet med sportfoto är mängden bilder som är likadana på Fotosidan.

Måste hålla med i din analys till stora delar.

När jag själv började med sportfoto seriös, för knappt ett år sedan.
Så gjorde jag mig själv lite skyldig till samma sak.

Dock så fanns det vänliga människor som hjälpte mig med konstruktiv kritik.
Ni vet vilka ni är, och jag har lärt mig oerhört mycket av det.

Sedan är ju en del av charmen med fotografering att det inte går att bli fullärd. Men många av mina första bilder var allt annat än bra.

Och därför så anser jag att vi måste ha ett visst "tålamod" med det vi inte gillar, och göra vårt bästa för att hjälpa andra.

Problemet som jag ser det, är att en del personer inte tar till sig den konstruktiva kritik som finns, och fortsätter att bokstavligt talat pumpa in bilder av samma sort, och som är väldigt lika varandra.
Och dessutom inte ändrar alls mycket på det som regelbundet påpekas om bilderna.

Det ger mig en känsla av att en del amatörfotografer är mer intresserade av att visa sina bilder, än att utvecklas som fotografer.

Och det gör att jag tappar orken att kommentera.

Jag har funderat en hel massa på de här sakerna.
Och när gruppen kritisk massa startades, så läste jag igenom reglerna för gruppen.
Måste säga att bara att läsa igenom dessa regler, och att försöka ta det till mig så väl som möjligt, har varit oerhört nyttigt för min egen del.

Både för mitt sätt att ge och ta emot kritik, men det har också gjort att jag är mer noggrann med vilka bilder jag postar för kritik i alla de grupper jag är medlem i.

Ibland önskar jag att hela FS hade den typen av regler, som gör att man förbinder sig att ta till sig kritik på rätt sätt, men också förbinder sig att bidra till konstruktiv kritik till andra.

För jag ligger totalt här på FS (dvs alla motagna och givna kommentarer) på ca +120. Och eftersom jag anser mig allt annat än fullärd, ja snarast som "nybörjare" så är det frustrerande att det är så svårt att få vettiga, konstruktiv kritik i just sportfotogruppen.

Ibland har jag funderat på att själv starta något liknande sportshooter.com.
Dvs en "sportfotogrupp" där man måste uppnå en viss nivå för att över huvud taget kunna bli medlem.
Kanske en "korsning" mellan kritisk massa och sportfoto.

Till sist, så kan jag väl bara säga att sportfoto är så otroligt roligt, och jag tänker definitivt inte sluta.
Tvårtom, på måndag börjar den roligaste delen, för min del, igen, Ishockeyn.

Något annat än att forstätta finns inte, och jag tänker också fortsätta att lära mig själv mer, och försöka att efter bästa förmåga hjälpa andra.

/Daniel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar