Annons

Måla med blixten?

Produkter
(logga in för att koppla)

eosd60

Aktiv medlem
hej idag plocka jag upp en fototidning i en affär och såg snabbt en artikel om "måla bilden" där förklara dom hur man målar upp en bild med hjälp av blixten. när det är nattsvart så ställer man en liten bländare och på bulb och självutlöstning.. sen kutar man runt framför kameran och blixtarar där man vill ha motiv.... är det någon som testat? det fanns någon uträkning ocksa i artikeln men den kommer jag inte ihåg.
se det som ett tips eller tipsa mig mer om hur jag kan testa detta....

precis så enkelt är det, att kuta runt lite, ju längre tid du kan ha slutaren öppen dess mer kan du leka. Jag har gjort det några gånger och det blev väl någon bild som blev om inte ok så rolig. Prova gärna med personer det kan bli en rolig historia, såg en bild på en tjej som klättrade i träd och det var givande, det blir ju så många exponeringar som man fyrar av blixten men det förutsätter att det är bra mörkt, lycka till

Gjorde ett experiment med just detta nu i helgen.
Har inte hunnit få hem något resultat ännu, men jag lovar att lägga ut bilder och länka från detta forum om det blev nåt användbart.

Det finns en dansk fotograf vid namn Emil Schildt som är fruktansvärt duktig på just den där tekniken. Han har en hemsida och en mycket imponerande portfolio på PhotoSIG. Titta in och låt er inspireras.

:)
/A

Kollade in på Schildts sida och wow... man vill ju prova på engång... häftigt värre, fast han är ju ganska duktig...

/Anders

jag tänkte bara säg att efter sett schildts bilder att det inte bara är att kuta runt, men å andra sidan så använder han inte blixten, utan lampor och det ger lite andra möjligheter att styra ljuset och koncentrerar det. Har man tillgång till det digitala så är det än mer kontrollerat, då kan man belysa en punkt tills man tycker det ser bra ut och sen fortsätta med nästa och göra det i olika lager och sen när allt känns bra sätt ihop dem och bilden är färdig, stenhård koll alltså

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar