Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mäta lumen med dslr

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel R

Aktiv medlem
Hej!

Någonstans har jag sätt en artikel om hur man kan mäta ljus (lumen) med en dslr. Någon som har sett denna artikel och kan hjälpa mig att hitta den?

Håller på en hel del med högeffekts lysdioder och behöver referensmäta vilka som är starkast.

Mvh Daniel

Varför referensmäta?

Om du vill veta vilken som är starkast så behöver man inte ha ett rätt lumen. Det går lika bra att mäta i "bananer". Problemet är väll mera om de har olika spridningsvinklar. Mera ljus över en störe yta ser ju svagare ut än lite ljus på liten yta.

/Janne

Jo det stämmer, men jag har för mig att någon på nätet at skrivit en guide.

Problemet är att jag har byggt en lampa där en diod är monterad och en är utanför. Det är inte lätt att montera ut dioden och byta. Så det är väldigt stor skillnad i ljusbild och spridning.

Hade någon ide om att ställa in kameran med liten bländare och kort tid och fota i själva ljuspunkten och se om man kan göra några jämförelser.

Led

Var själv på gång att bygga om lampor till LED men när man får färdigt från HongKong med 10 Watts LED fö 600 SEK inklusiva laddningsbara batter + laddare känns det inte värt tiden (för mig)

/Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar