Är ju lite ny på detta med fotografera än och jag försöker lära mig mer och mer....Nu har jag läst och sett många där det står att dom mäter ljuset. Vad menas med detta, hur gör man och när ska man mäta ljuset? Och vad menas med spot?
Tja egentligen så frågar du en enkel fråga och får svar för en hel vetenskap.
Om vi tar det från början så finns det 2 sätt att mäta ljus i fotosammanhang, direkt eller indirekt.
Indirekt kallas normalt reflekterande mätning i fotosammanhang.
Reflekterande mätning görs av alla normala kameror. Man mäter alltså det ljus som motivet reflekterar in i objektivet.
Direkt mätning kan man göra med en separat ljusmätare. Man riktar helt enkelt ljusmätaren direkt mot ljuset.
Det finns en skillnad mellan metoderna.
Direkt mätning ger alltid korrekt värde, det värde som ljuskällan lyser med på den plats som ljusmätaren befinner sig.
Reflekterande mätning beror på 2 saker. 1 hur mycket ljus ljuskällan lyser på motivet. 2 hur mycket ljus motivet reflekterar.
Ett ljust motiv reflekterar betydligt större % av ljuset än ett mörkt motiv.
Och nu kommer problemet för kameror. En reflekterande ljusmätare vet inte hur reflekterande motivet är.
Då gjorde Kodak en studie under ngnstans runt 40-talet. Man studerade 1000-tals bilder och bestämde sig för att det HÄR ÄR medelgrått. Hur var det nu... 18% ljusreflexion av en bestämt grå yta som belyses med en vinkel på 30 grader i förhållande till kameran. Ja ungefär sådär var det OCH är än idag.
Det gör att en kalibrerad kamera alltid ger en medelgrå bild.
Fotar du grått blir bilden grå.
Fotar du vitt blir bilden grå.
Fotar du svart blir bilden grå.
Och de flesta motiv är medelgrå så då är det inget problem i normalfallet.
De första ljusmätarna var centrumvägda. 75% av värdet hämtades från en cirkel i centrum som täckte ca 25% av ytan.
Idag kan man välja mellan centrum, spot, eller evaluerande mätning.
Spot är helt enkelt en snäv centrummätning, ytan som påverkar mätningen är mindre. Då gäller det att veta vad man mäter på och hur man skall få det rätt.
Evaluerande mätning delar in bilden i flera fält och jämför fälten med varandra för att få till en exponering.
Men man måste komma ihåg att alla metoderna kan bara ge ett medelgrått värde.
Sedan Nikons F5a så kan ljusmätningen ske för olika färger, har för mig att var 3:dje mätpixel av 1023 st var RGB. Då kan man börja uppskatta hur stark reflektionen är i motivet. Och justera exponeringen automatiskt efter det. Eller exponera efter det område som är i fokus men detta är beräkningar som är gissningar utifrån en förprogrammerad logik.