Annons

Mäta ljuset??

Produkter
(logga in för att koppla)

scrapparlotta

Aktiv medlem
Är ju lite ny på detta med fotografera än och jag försöker lära mig mer och mer....Nu har jag läst och sett många där det står att dom mäter ljuset. Vad menas med detta, hur gör man och när ska man mäta ljuset? Och vad menas med spot?
 
Du kan lära dig mäta ljuset med kameran eftersom den har en ljusmätare. Om du använder TV (ställer tid) så ser du vilken bländare ljusmätningen anser bra. Med Av ställer du bländare och får istället den tid ljusmätningen tycker är bra. I M är ljusmätaren ännu skojigare, där ställer du tid ELLER bländare och får på de flesta kameror en liten linjal som berättar ifall ljusmätningen (kameran) anser att du håller på att över- eller underexponera.

Det finns en jobbig bifaktor som heter ISO som också påverkar på olika sätt i olika kameror, default inställningen är "auto ISO", dvs kameran ändrar den åt dig. Om du läser manualen kan du se hur du ställer den fast. Mitt på en sommardag vill du ha ISO100, på kvällen ISO400-800 och i mörka situationer massa ISO till. Det påverkar dock bildens kvalitet, på ISO 3200 blir de flestas kamerors bilder "gryniga" dvs detaljer försvinner.

Spot är en av ljusmätningemetoderna. Default (alltså utan att ändra något) så använder kameror "evaluerande" ljusmätning. Den gör sitt bästa för att ta allt i bilden i beaktning. Spot använder de mest centrala delarna i bilden istället vilket gör att dom delarna blir bättre exponerade, resten kan då lätt bli "helt fel".

Rekommenderar att du läser några bra texter om exponering där bländare (F), tid (T) och ISO förklaras. Såna finns även här på FS.
 
Man behöver en lämplig mängd ljus till sensorn eller filmen för att åstadkomma ett foto. Det mäts och regleras med bländare, tid, ISO-värde och litet tolerans av över- eller underexponering. För att ytterligare krångla till det vill man också få rätta färger. Ett första steg är att få ljuskällans färgtemperatur sedan kan finnas störande element som röda gardiner, någon blå, röd eller grön vägg osv. Det behövs litet av alla färger, för att man skall kunna efterbehandla bilden på ett mångsidigt sätt.
 
Den mest utförliga handledningen i ljusmätning är "The Negative" av Ansel Adams. Han använde uteslutande punktmätning, även om han till en början inte hade tillgång till spotmätare; man kan också gå nära och mäta när man vill veta hur ljus en mindre yta är.

Tekniken när man punktmäter är att man bestämmer i vilken zon i den färdiga bilden man vill placera området som man mäter, och så väljer man exponering därefter. Man måste kalibrera sin utrustning och metod för att resultatet ska bli förutsägbart. Digitalforo skiljer sig också markant från negativ svartvit film, som var mediet Adams jobbade med.

Det finns flera sidor om zonsystemet på nätet, men det kan vara svårt att få grepp om vad det är. Själva principen är att man innan man tar bilden visualiserar hur den kommer att bli, och att man bestämmer var i bildens tonskala man ska ha olika områden i motivet. När man gör det med digitalkamera är ofta den viktigaste zonen det allra ljusaste, och en enkel väg att få bra exponering när man har en kamera med stort dynamiskt omfång är att bara spotmäta den ljusaste delen i motivet där man vill ha teckning och placera den i zon IX. Det brukar bli kompensation mellan +2 och +3 för att nå zon IX.

Om kamerans dynamiska omfång inte rymmer omfånget i motivet måste man offra något, och det är en avvägningsfråga vilket man vill offra. Alternativet är att använda HDR om man ska få med allt. Det är alltså inte generellt fel att någon högdager kan vara urfrätt, om man har bestämt sig för att det inte var viktigt att ha teckning i den. I regel är det dock bättre att skuggorna blir djupt svarta, vilket kan ge bilden bättre briljans.

Spotmätningen används alltså uteslutande när man vet vad man sysslar med, och för att tillämpa zonsystemet genom att placera mätta områden där man vill ha dem i tonskalan.

Som en parentes kan nämnas att mätningen enligt Photax, att mäta handen i skuggan, när man tar i solljus, är helt överflödig (skojigt att de illustrerar det med en överexponerad bild). Man behöver inte mäta alls i solljus, eftersom man har en konstant ljuskälla på ett visst avstånd, en helt förutsägbar belysning. När man en gång har tagit reda på vilken exponering som funkar i solsken vet man. Det är alltid samma. ISO 200, 1/200 sekund f/16 (1/800 f/8) enligt regeln Sunny 16.
 
Senast ändrad:
Att mäta på handen i skugga i solsken är för en exponering av ett ansikte i motljus. Med modernare utrustning är det spotmätning på ansiktet som gäller. En mätning som medeltal över hela bilden kräver en blixt för att få detaljer i ett ansikte i motljus.

Beträffande färgerna, så hade man en diafilm avsedd för exempelvis 5800°K, och tog bilder när solen var som högst mitt på dagen fick man blåstick. Efter klockan två på eftermiddagen blev färgerna bättre. En digitalbild tagen vid hög solhöjd bör väl också ge mycket blått eller för litet rött och gult. Förhoppningsvis ställer kameran in något kring 6000°K för att få bättre färgåtergivning.
 
Är ju lite ny på detta med fotografera än och jag försöker lära mig mer och mer....Nu har jag läst och sett många där det står att dom mäter ljuset. Vad menas med detta, hur gör man och när ska man mäta ljuset? Och vad menas med spot?
Tja egentligen så frågar du en enkel fråga och får svar för en hel vetenskap.

Om vi tar det från början så finns det 2 sätt att mäta ljus i fotosammanhang, direkt eller indirekt.
Indirekt kallas normalt reflekterande mätning i fotosammanhang.
Reflekterande mätning görs av alla normala kameror. Man mäter alltså det ljus som motivet reflekterar in i objektivet.

Direkt mätning kan man göra med en separat ljusmätare. Man riktar helt enkelt ljusmätaren direkt mot ljuset.

Det finns en skillnad mellan metoderna.

Direkt mätning ger alltid korrekt värde, det värde som ljuskällan lyser med på den plats som ljusmätaren befinner sig.
Reflekterande mätning beror på 2 saker. 1 hur mycket ljus ljuskällan lyser på motivet. 2 hur mycket ljus motivet reflekterar.
Ett ljust motiv reflekterar betydligt större % av ljuset än ett mörkt motiv.

Och nu kommer problemet för kameror. En reflekterande ljusmätare vet inte hur reflekterande motivet är.

Då gjorde Kodak en studie under ngnstans runt 40-talet. Man studerade 1000-tals bilder och bestämde sig för att det HÄR ÄR medelgrått. Hur var det nu... 18% ljusreflexion av en bestämt grå yta som belyses med en vinkel på 30 grader i förhållande till kameran. Ja ungefär sådär var det OCH är än idag.

Det gör att en kalibrerad kamera alltid ger en medelgrå bild.
Fotar du grått blir bilden grå.
Fotar du vitt blir bilden grå.
Fotar du svart blir bilden grå.

Och de flesta motiv är medelgrå så då är det inget problem i normalfallet.

De första ljusmätarna var centrumvägda. 75% av värdet hämtades från en cirkel i centrum som täckte ca 25% av ytan.
Idag kan man välja mellan centrum, spot, eller evaluerande mätning.
Spot är helt enkelt en snäv centrummätning, ytan som påverkar mätningen är mindre. Då gäller det att veta vad man mäter på och hur man skall få det rätt.
Evaluerande mätning delar in bilden i flera fält och jämför fälten med varandra för att få till en exponering.

Men man måste komma ihåg att alla metoderna kan bara ge ett medelgrått värde.

Sedan Nikons F5a så kan ljusmätningen ske för olika färger, har för mig att var 3:dje mätpixel av 1023 st var RGB. Då kan man börja uppskatta hur stark reflektionen är i motivet. Och justera exponeringen automatiskt efter det. Eller exponera efter det område som är i fokus men detta är beräkningar som är gissningar utifrån en förprogrammerad logik.
 
Har man en gammal fotobok berättas om ljusmätning.
Har man en ny fotobok kan man bara ändra på ljusmätmetoden:
Evaluerande, Utsnittsmätning, Spotmätning och Centrumvägd.
Vad som menas med Evaluerande, Utsnittsmätning, Spotmätning
och Centrumvägd framgår från handboken. Sedan rättas felen
för en del motiv till med Exponeringskompensation också det
beskrivet i handboken.
 
Hahaa.....ja jag märkte nu att frågan jag ställde var väldigt lätt.....men svaren var inte riktigt lika lätta :) Jag läser era svar om och om igen....på ett sätt så fattar jag ju vad det handlar om....men det låter komplicerat. Men jag får prova mig fram....bra med dagens kameror....bara fota coh radera om det blir knasigt :) Tusen tack alla för era långa och bra förklarade svar!!
 
Att mäta på handen i skugga i solsken är för en exponering av ett ansikte i motljus. Med modernare utrustning är det spotmätning på ansiktet som gäller. En mätning som medeltal över hela bilden kräver en blixt för att få detaljer i ett ansikte i motljus.

Många moderna kameror fixar det ganska bra utan blixt, active d-lightning heter det i Nikonvärlden dom andra har säkert liknande funktioner numera också.

/Karl
 
Canons Spotmätning och Centrumvägd fixar det också bra utan blixt.
Auto och Evaluerande släpper lätt en blixt med i leken.
 
ANNONS