Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mäta det dynamiska omfånget?

Produkter
(logga in för att koppla)

rhomax

Medlem
Det diskuteras ibland att kameror har olika dynamiskt omfång. Min fråga är om det finns tekníska data på just det dynamiska omfånget för olika kameror så att man lätt kan få en uppfattning om hur mycket bättre en kamera är jämfört med en annan på just den biten.

Har själv en Nikon D80 och är lite intresserad av att veta hur mycket det dynamiska omfånget skiljer mellan den och en D300.

mvh

papi skrev:
Imaging resource gör mätningar av det dynamiska omfånget på alla kameror de testar. Mätnigen görs med Imatest i olika kvalitetsnivåer i både JPEG och RÅ-filer och presenteras i såväl absoluta tal som kurvform.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D80/D80IMATEST.HTM

Där finns en intressant jämförelse mellan JPEG och NEF ur kameran. Vid inställning(?) på "hög kvalitet" (vad det nu är) så finns det mindre än ett halvt steg att hämta ur bilden, 7.1 resp 7.5 steg. Det är avsevärt mindre än vad en de entusiaster här hävdar.

Vid låg kvalitet finns det ca ett steg mer att hämta , knappast något HDR-liknande.

Är det någon som vill kommentera detta? Har jag missuppfattat något?

Per.

Hög kvalité i den här testmetoden innebär att man tillåter en liten försämring av de områden i bilden där man skruvar fram ytterilgare DR i form av ökande brus.

Rent spotant låter resultaten nef/jpeg fullt rimliga tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar