Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mästare, se hit. Ge konstuktiv kritik
- Trådstartare Dotte
- Start datum
Dotte
Aktiv medlem
Så om jag inte har tillräckligt med ljus för att kunna använda slutartider 1/30, bör jag undvika att ta bilder just då? Blick försöker jag att alltid undvika. Bilden blev mycket bättre, men finns det något knep om hur jag tar bilder så att hudtonerna ser bättre ut redan från början?
Jag kan hantera photoshop, men fotograferingen är det värre med.!
Määtza
Aktiv medlem
Dotte skrev:
Så om jag inte har tillräckligt med ljus för att kunna använda slutartider 1/30, bör jag undvika att ta bilder just då? Blick försöker jag att alltid undvika. Bilden blev mycket bättre, men finns det något knep om hur jag tar bilder så att hudtonerna ser bättre ut redan från början?
Testa att fota i dagsljus, då brukar hudtonerna bli bättre.
Men annars får du nog räkna med lite efterarbete.
gerhardp
Aktiv medlem
Dotte skrev:
Nej, du behöver naturligtvis inte undvika att fotografera då men om du vill ha någorlunda skarpa bilder och bättre hudtonder kanske du skulle lägga till lite blixtljus eller något. Den kameran klarar ju bara ISO400 och då är det inte mycket annat att göra. Manuell vitbalans kan, som sagt, göra en del men ända fram kommer du nog inte med bara kamerainställningar. Fotografi handlar - i tekniskt avseende - i huvudsak om ljus - inte om kamera.
Din fråga lät till yttermera visso som om det handlade om planerade porträtt och då är det ju förståndigt att välja bättre förhållanden. Dagsljus, som Mats sade, är ju ett enkelt sätt att åtgärda.
Eftersom du kan hantera Photoshop så är det inte så dumt att göra den där efterbehandlingen så långt det går när förutsättningarna i fotoögonblicket satt gränserna. Det går att komma ganska långt, även om tonomfången tappar en hel del om man måste "pressa" det digitala originalet.
/G