Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mästare, se hit. Ge konstuktiv kritik

Produkter
(logga in för att koppla)

Dotte

Aktiv medlem
Jag har en ny hobby, att fotografera!

Jag har en liten hemsida till min son, och där har jag samlat de bilder jag är mest nöjd med. Kolla gärna och berätta vad ni tycker är bra och dåligt med bilderna. Jag får alltid mycket röd hud på modellerna (min sambo och son), vad kan det bero på?

Jag har testat med olika vitbalans.

Föredrar ni att fotografera i sv/v , eller att göra om i PS?

adressen till hemsidan är www.lillalinus.com

adressen direkt till modellbilderna är
http://netfree-network.com/host/dotte/Portrtt/index.html

Bilagor

• linussv.jpg
    linussv.jpg
    22.1 KB · Visningar: 698
Troligen därför att det finns huuur mycket bilder som HELST på folks ungar, och allt ser nästan likadant ut. Bilderna har oftast enormt stor betydelse för den personen som tagit bilden, men är snarare tråkiga för alla dom personerna som inte känner gullungen i fråga. Samma gäller bilder på husdjur.
Fast när jag säger så så brukar det alltid komma en hel del folk som inte håller med mig, så jag talar endast för mig själv på den punkten.

Dessutom så är inte forumet rätt ställe att ragga kritik på, lägg upp lite bilder i bildkritik poolen och se om folk orkar ge kommentarer.

/Henri

Troligen beror det på att det inte brukar ge så bra resultat när folk skriker efter kommentarer på bilder. Inflödet av bilder är väldigt stort på fotosidan. För att få kommentarer på sina egna bilder måste man även kommentera andras!

Frågor om specifika saker brukar vara lättare att få svar på än fiskande efter kritik på sina bilder...
t.ex. "varför de får röd hud?"
Att döpa forumtråden till något som sammanfattar innehållet i tråden ökar sannolikheten att någon som kan något om ämnet kan svara!

Mvh Mikael

edit: sen som vanligt...

Precis som jag har väl dom flesta redan fått årets skrikungar serverade på julkort, så man är lite trött på dom nu.

Hej,
Grattis får man väl säga till ert barn! Väntar själv ett i slutet på mars... Jag kikade lite på bilderna på hemsidan och jag tycker väl att lite för många som inte var skarpa nog enligt min smak. Sen störde jag mig lite på de röda ögonen som fanns på en del bilder.

Men som Henri sa... så är det ett enormt flöde på barn och husdjur....

Lycka till med Linus!

/Lars

Ja, men bilden hade egentligen inget med frågan att göra, jag hänvisade till en webbadress. Jag är ny på detta forum och trodde att detta forum var av en lite mer "vänlig" attityd, men nu vet jag att barn inte hör hemma här...

Jag omformulerar frågorna;

Varör blir hudtonerna så röda?

Vad kan jag göra för att få bättre ljussättning?

Är bilderna bra, och då menar jag utifrån mer professionella fotografers synvinkel. Mina vänner som inte kan mycket om fotografering tycker att bilderna är bra tagna, men vad tycker ni?

Tyvärr går det inte att redigera det första inlägget, om det skulle gå kunde jag bytt ut barnet mot ett porträtt på min sambo, då skulle kanske kommenaterna sett annorlunda ut.

Senast ändrad:
Dotte skrev:
Ja, men bilden hade egentligen inget med frågan att göra, jag hänvisade till en webbadress. Jag är ny på detta forum och trodde att detta forum var av en lite mer "vänlig" attityd, men nu vet jag att barn inte hör hemma här...

Var inte det lite till att ta i? Det är väl ingen som har varit otrevlig mot dig. Detta är ett jättetrevligt forum, trots den stora mängden blandade medlemmar.
Du måste se det från en annan synvinkel. Det kommer ofta in nya medlemmar och lägger in en länk till sina bilder i forumet (och vill att alla ska kommentera, osv).
Om du vill få kommentarer på dina bilder, ladda upp dem som kritikbilder, och börja att kommentera andras bilder.

Berätta gärna om omständigheterna kring en specifik bild som inte blev som du förväntade dig, Kamera, ljussättning/blixt mm mm så blir det enklare för läsarna att svara på frågan. Peka/länka gärna också till en bild som du är missnöjd med.Det gäller att göra en fråga så enkel som möjligt att svara på så blir svaren fler. Har inget att göra om man får fråga om barnbilder eller inte :)

/Johan

Ja, det är som Jessica säger. Ta inte i så du spricker nu.
Det är en väldig ruljans när det gäller bilder, alla vill ha kommenterar på sina bilder men orkar inte kommentera andras.
Och fortfarande gäller punkten att det är mycket bättre att försöka i bildkritikpoolen än här i forumet.
Hade det varit din sambo på den första bilden hade troligen ingen sagt någonting till dig. Tyvärr.
Det är inte menat som någonting elakt, det ÄR ett snällt forum, men du ser det endast från ditt håll.

/Henri

Ja, jag tog nog i lite, men jag tolkade nog det var ordvalet "Dessutom så är inte forumet rätt ställe att ragga kritik på, lägg upp lite bilder i bildkritik poolen och se om folk orkar ge kommentarer." som fick mig att reagera. Jag trodde att forumet var till för bilder och bildteknik oavsett motiv. men jag lägger upp en ny bild som egentligen kan sammafatta alla bekymmer till bilder.

Bilagor

• liten.jpg
    liten.jpg
    23.1 KB · Visningar: 541
Jo, det är det jag har frågat efter, negativ och positiv kritik. vad jag kritiserade var att jag inte fick någon kritik alls.

Christer tog tillbaks det han sa och han vet tydligen hur man tar sig in i nya kretsar =) Men när jag läste kommentarerna här i forumet så tycker jag faktiskt att det var ganska fräckt skrivet. En som är ny vet väl inte om hurdant det är med barn- och djurbilder här.

Fotografer (inklusive mig själv) är ganska insnöade i sin egen värld här.. =) Ta det med en nypa salt C.

Jag är med nu på noterna. forumet är till för diskussion, och bildkritikpooler för kritik. Men min fråga kvarstår dock, varför blir huden så röd?

Om vi håller oss till ämnet :)

Berätta vad du har för kamera och om du använt blixt eller ej på bilderna som blir rödaktiga.
Jag tippar på vitbalansproblem.

/Henri

Jag har en Konmika Minolta Z10. Jag har vitbalans inställt på glödlampa, och har också testat att själv kaliberar vitbalansen, men hur gör man egentligen? Och jag brukar försöka att utesluta blixt. (men bekymret är att 8/10 bilder bli suddiga, jag har stativ men den man fotograferar har svårt att vara helt still)

Är det bara att ställa in manuell och sedan fota på ett vitt a4 ark? skall man då befinna sig under ljuset eller från positionen man fotograferar ifrån?

Bör jag ha blixt?

Jag köpte idag en 150w halogenlampa, men enligt vad jag läst här under kvällen bör jag ha mer än en halogenstrålkastare, och de bör vara omkring 500w ?

Dvs ingen blixt? Är det glödlampsljus då?

Även fast det inte är ett bra svar så går det lätta färgsticket lätt att rätta till i ett bildredigeringsprogram.

Hur man ställer in vitbalansen på kameran får nån som har en sådan kamera svara på, då det vet jag ingenting om. Men jag tippar på att man ska fota något som är medelgrått, inte helvitt som ett pappersark.

/Henri

Dotte skrev:
Men min fråga kvarstår dock, varför blir huden så röd?

Bilderna är generellt underexponerade och den automatiska vitbalansen i Olympus C-720 UZ verkar inte vara att lita så mycket på. På originalet till bilden nedan är dessutom färgmättnaden på tok för hög.

Använd den manuella vitbalansen och försök hitta rätt exponering. Lite efterarbete skadar inte. Det krävs alltid att man gör det sista finliret i mörkrummet eller vid datorn för att få till ett bra slutresultat.

Att använda exponeringstid på 1/6 vid porträtt är nog inte heller så lämpligt. Om modellen är bra på att sitta stilla så kan 1/30 fungera men längre tider bör du undvika.

När det gäller dina baby-bilder så försök att inte gå så nära med den inbyggda blixten. Det slår ut detaljer i bilden och ger en väldigt platt och hård karaktär på slutresultatet.

Här har jag endast korrigerat för exponeringen och dragit ned färgmättnaden rejält. Ingen färgkorrigering.

/G

Bilagor

• temp01.jpg
    temp01.jpg
    19.3 KB · Visningar: 222
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar