Annons

Märkligt ljud i min 400D?!

Produkter
(logga in för att koppla)

PrettyPepsi

Aktiv medlem
Satt och tittade igenom bilderna på kameran som jag haft nu i några dagar o lutade den lite framåt, då jag la märke till ett ljud inne ifrån kamerahuset, liksom som om nåt var löst. Ett litet klickljud liksom (svårt att beskriva så här) när man tiltar den framåt o bakåt försiktigt. Alltså inte om jag skakar kameran, det har jag aldrig gjort. Har inte tappat den eller råkat ut för nåt annat.

Är det nåt fel tro? Är något löst o bör kollas eller är det nån mojäng i kameran som kan låta så där ändå?

Snälla svara om nån kan!
 
Det är inte så att det är någon form av nivågivare? Som känner av om kameran är horisontell eller vågrät?

Kommer ihåg när jag köpte min D70, och trodde att den var defekt, men efter en stund här på Fotosidan så insåg jag snabbt att kameran var helt OK... D70 har någon form av "kula" som flyttar sig lite beroende på hur man håller kameran, och bestämmer om det blir en liggande eller stående bild.

Mvh
André

PS. Kass förklaring, är lite trött efter en lång dag DS.
 
På 350D låter det från de mekaniska delarna som fäller upp blixten när man "skakar" på kameran. Om jag inte mins fel så upphör ljudet när man fäller upp blixten. Pröva fälla upp blixten och se om ljudet är borta..
 
Phu!

Christoffer:
Tack, det stämmer nog! Ljudet försvann inte helt, men minskde definitivt när blixten fälls upp. Sen efter att jag läst ditt inlägg så kollade jag i-boken oxå, och där står det att kamerans blixtuppfällningsmekanik kan låta vid skakning av kameran! *rodnar lite lätt* Kanske borde man läsa den ordentligt innan man blir nervös! ;-)
 
Re: Phu!

PrettyPepsi skrev:
Kanske borde man läsa den ordentligt innan man blir nervös! ;-)

VA? En kvinna som inte läser instruktionsboken först?

/Jeppe - som fortfarande upptäcker nya funktioner på sina flera år gamla elektronikgrejor.
 
Finns väl en sensor som håller reda på om kameran hålls liggande eller stående också, en kapsel med en liten metallkula i.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.