Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

märkligt korn.

Produkter
(logga in för att koppla)

areon

Aktiv medlem
på min senast framkallade rulle med tri-x blev det som en liten fläck med anorlunda korn. dom blev som störe och avlånga.
jag skickar med en detaljbild som exempel.

är det någon som vet vad detta kan bero på?
det är tri-x framkallat i t-max framkallare och fixat i agfafix.

kan det bero på att man vart och fingrat på filmen innan framkallningen?
 

Bilagor

  • kornblomdetalj.jpg
    kornblomdetalj.jpg
    32.2 KB · Visningar: 327
Ser nästan ut som om emulsionen har krackelerat. Hade du samma temperatur på stopp, fix och skölj som framkallaren?
 
hmm.. på den fronten var jag inte så noga faktistk. kollade aldrig temperaturen med termometer men det hade stått framme så det var väl rumstemperatur. fast sköljen var ju vanlig kran som var lite svår att få samma temperatur.

men då var det säkert där problemet satt. tack så mycket.

synd föresten. bilden vart rätt bra annars.
 
Du kan ju använda det till din fördel! Krakelering kan ge kul bilder. Glöm bara inte att kompensera tiden om du kör för varm framkallare!
 

Bilagor

  • paul_tn.gif
    paul_tn.gif
    3.2 KB · Visningar: 203
Krackelering kan uppstå när man växlar temperatur när man byter kemikalier. Vanligtvis slarvar man med att skjölja i för kallt vatten direkt efter fixeringen... ej bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.