Annons

Märkligt fel på kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Escalib

Aktiv medlem
Tjosan!

Jag har en E-520 som i all evighet nu har tagits med ut å fotats med mest vartenda dag.
Och som alltid har skyddats vid regn lr annan otrevlig väderlek.

Så då blev jag aningen överraskad minst sagt då helt plötsligt igår när jag hade bytt objektiv och åter startade upp kameran, då kom inte den där lilla vibrationen som alltid kommer när antidammsystemet slår igång.

Kort å gott antidammsystem har slutat fungera, men allt annat verkar funka fin fint.

Så det är ju inte döden för kameran det minsta lilla egentligen.
Det innebär bara att jag får rengöra sensorn för hand då å då.

Men jag har aldrig ens hört från ngn att antidammsystemet slutat fungera.
Har ngn annan här råkat ut för det?

Dammrengöringen känns inte, det är ultraljud och det kan man inte uppfatta.

Det man brukar känna/höra däremot, är skakreduceringen som ställer om sig, men det är inte när man startar kameran, utan när man stänger av kameran.

Har man stängt av skakreduceringen (IS, Image Stabilization) så känner/hör man förstås ingen vibrering.

Testa att koppla på IS och stäng av/sätt på kameran efter att du gjort det, och se om du känner igen dig :)

Dammrengöringen känns inte, det är ultraljud och det kan man inte uppfatta.

Det man brukar känna/höra däremot, är skakreduceringen som ställer om sig, men det är inte när man startar kameran, utan när man stänger av kameran.

Har man stängt av skakreduceringen (IS, Image Stabilization) så känner/hör man förstås ingen vibrering.

Testa att koppla på IS och stäng av/sätt på kameran efter att du gjort det, och se om du känner igen dig :)

AH! Var det så simpelt *haha*

Jepp den skakade igång igen efter att jag hade kopplat in IS - Skönt att det ej var antidammsystemet :D :D :D

Jag har kass tiduppsfattning så före kan mycket väl vara efter, som det i detta fallet som tur väl var.

Tack för hjälpen :)

Varsågod!

Tur att det var så enkelt att "fixa" :)

Alltså faktum att jag inte ens tänkte på IS var att det systemet har varit aktivt ända sen jag köpte kameran - så vetetusan hur jag har burit mig åt för att stänga av det till att börja med.

Men ja, tur att felet ej var ngt fel, så man nu kan fortsätta plåta tills sensorn ger upp istället ;)

Även om jag allt tycker att E-520 har lite väl fattig bildkvalitet för min smak numera, men men det är ju det man har photoshop till ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar