Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkligt fel på 70-200 efter fall!

Produkter
(logga in för att koppla)

Svantbob

Medlem
Ryggsäcken ställde jag ner på en bänk och den stod inte helt stabilt så när jag vände ryggen till välte den ner i golvet... Kollade på objektiven och de såg oskadda ut men när jag sedan testade teleobjektivet så var det brutalt oskarpt, gick inte att fokusera ordentligt heller. Skärpan skiljde mellan olika delar av bilden med. Tänkte att något element lossnat och att det var dags att lämna in detta på reparation.

Nåväl, fotograferade under dagen med mina andra gluggar som verkar ha klarat sig bra. När jag kom hem igen och packade upp och testade 70-200:an så fungerar den plötsligt! Någon som varit med om något liknande? Kan det möjligen varit det bakersta elementet i fokusgruppen som fått sig en stöt och som jag sedan lyckats få i läge igen genom att dra zoomen till 200? Kan inte riktigt föreställa mig hur det annars kunde "laga sig självt".
 
Jag har varit med om liknande saker med inte mindre än tre objektiv.
De två första drog jag av ren klantighet hårt in i en dörr.
Det tredje träffades av en puck på en hockeymatch.

Det du beskriver som att bilden är skarp på en del av bilden, och oskarp på en annan del.
Kallas på fackspråk för "ocentrerad lins". Vilket innebär att något/några linselement har hamnat ur position.
Samtliga mina tre objektiv drabbades av just detta.
Effekterna av en "ocentrerad lins" kommer inte alltid att synas på alla bilder.
Utan har en förmåga att synas tydligt ibland. Mindre tydligt på vissa bilder. Och inte alls på andra bilder.
Men, risken är mycket stor att du kommer att se effekten av en "ocentrerad lins" igen framöver.

Annorlunda uttryckt, även om det ser bra ut på dina sista bilder.
Så kan problemen med delvis oskarpa bilder mycket väl uppstå igen.


Vore jag du så skulle jag skicka det på service och begära ett kostnadsförslag.
För det är verkligen ingen höjdare att få synliga effekter av en ocentrerad lins från en viktig fotografering. Jag har dessvärre egna erfarenheter av just det.
 
Tack för detta!

Jag är inte helt obekant med fenomenet men jag tycker det ändå är mycket konstigt att det kan vara så påtagligt som det var vid kl 14-tiden idag, (kameran kan inte fokusera rätt och bilden är påtagligt oskarp i sökaren) och nu ser det ut att vara lika bra som det alltid har varit.

Objektivet åker in på service rätt snart oavsett.
 
Jag har haft en lös lins i ett EF 70-200 mm f/4L IS USM en gång. Gav ibland helt normala bilder, ibland med någon säregen oskärpa, som kunde drabba delar av bilden utan att förstöra hela. En ring som skulle hålla ett linselement på plats hade gått sönder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.