Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkligheter i Camera RAW, PS.

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
När jag konverterar mina RAW-bilder i Photoshop Camera RAW uppstår ett märkligt fenomen.
När man zoomar in till 100%, och "scrollar" över bilden genom att dra i bilden med "handen", så är den bildyta som kommer fram mycket skarpare än vad den sen är när jag släpper "handen"! Lite svårt att förklara vad jag menar, men om man tänker sig att preview-läge uppstår först när man släppt scrollningen (för att spara datakräm), så visar det sig att bilden faktiskt var skarpare helt obehandlad, och det är ingen liten skillnad!
Jag får också nåt som kan liknas vid kromatisk abberation, fast utan färg. Det blir ljusa kanter vid alla skarpa kontrastrika övergångar.
Det märkliga är att det inte spelar nån roll vilka inställningar jag har för skärpning eller sånt. Och denna effekt verkar följa med när jag sen använder bilden som JPG! :-(

Jag ska se om jag kan fånga en screenshot av detta, men det kanske inte går.
 
tele skrev:
Har du samma problem med andra raw-konverterare? har du testat någon annan? Ladda hem ett demo av C1Pro (http://www.phaseone.com/) eller en gratis-version av RawShooter Essentials 2005 (http://www.pixmantec.com/)och testa om det blir lika.
Nej, har inte testat nåt annat. Men det måste ju vara nån felaktig inställning nånstans eller nåt, för det blir ju bra momentant innan man släpper scrollningen. Skitskumt...
Det händer även när jag har ALLA reglage på noll, dvs ingen ändring av vitbalans, färg, skärpning, kontrast, brusreducering... Då tycker man ju att bilden ska bli helt neutral, såsom den kom från kameran, men icke.
 
Ja, det låter ju skumt... normalt så är ju bilden suddigare när man flyttar runt i den, och skärps först när man släpper den, och inte tvärtom som för dig... Jag ska testa själv...
 
Kan det inte vara så att photoshop minskar färgupplösning mm för att få flyttningen att flyta smidigt och att den kommer tillbaka i orginal läga när du släpper den..
 
cihlin skrev:
Kan det inte vara så att photoshop minskar färgupplösning mm för att få flyttningen att flyta smidigt och att den kommer tillbaka i orginal läga när du släpper den..
Jo, det är inte omöjligt, men det ser snarare ut som om det är nån defaultfunktion som pressar bilden en aning oavsett inställningar, och att det jag ser medan jag scrollar är det som kommer direkt från kameran...

Ska tillägga att problemet inte alls är sådär framträdande när det inte gäller IR dock.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.