Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkliga märken

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har upptäckt att det bildas konstiga märken när man monterar en bild i en vanlig glasram (sk. "clips"), i det här fallet köpt på IKEA. Det ser ut som någon form av fuktfläck, eller att bilden klistrar sig fast mig glaset. Jag har dock försäkrat mig om att glaset är snustorrt. Bilden tar inte heller någon skada, men det ser ju inte bra ut med en massa märken när den hänger på väggen.

Märkena verkar dessutom bli större ju hårdare glaset trycker mot bilden. Är det någon som har några bra tips på hur man kan bli av med problemet?

/Jens

Jag har upplevt samma fenomen med ramar jag köpt på ÖB.Gissar att det har med kvalité att göra,på glaset alltså.Tror man får kliva upp en prisklass eller två för att slippa problemet.

Tror inte att det har att göra med kvaliten på glaset!!!!!! Det är nog hellre så att när bilden ligger direkt mot glaset så fastnar den förr eller senare. Kanske beror det på förändringar i luftfuktighet och temperatur - kanske annat, men det enda säkra sättet är nog att ha en passpartout mellan glas och bild.

mvh
Peter

Detta kallas Newton-ringar och är ett ofarligt fysikaliskt fenomen. Det beror på ljusets reflexion och interferens. Det uppstår bland annat när två plana skikt kommer mycket nära varandra (t ex två glasskivor eller en film och en glasskiva).

För övrigt ska fotografiska material aldrig monteras direkt mot en glasskiva. Förr eller senare kommer bilden att förstöras genom att emulsionen fastnar på glaset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar