ANNONS
Annons

Märkliga djur. Vad är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maa

Aktiv medlem
Hittade denna lilla krabat på en trästam i en liten sjö i Dalarna. Är det någon som kan tala om för mig vad det är? En svenskfödd vandrande pinne?

Bilagor

• pinne2.jpg
    pinne2.jpg
    20.9 KB · Visningar: 1,438
Det här är inte mitt område - men jag antar att det kan vara en andra generationens vandrande pinne. Har förstått att dom är rätt bra på att anpassa sig - och framför allt på att "laga nya pinnar" (hur fasikken dom nu sen gör det). Men, kanske det är bäst att vänta på de verkliga experterna...!

Någon som tänkt på alla dessa skräddare, de små insekterna som springer på vattenytan. Tror det är en sådan, de ser ut lite sådär när de är på torra land.

hehe
Ja det finns ju en hel del drinkar han kan ha rymt ifrån, men vet inte om jag skulle föredra honom i min drink=). O inte är det en skräddare, för den är över en dm lång!

tycker det verkar som om din struts gärna skulle ta sig en tugga av min pinne... Dock kan tillomed jag se att det var en struts=). Ingen som har ett mer odefinerat djur i sina samlingar?

Hydrometridae

Lite knepig ser den ut på bilden, men det kan vara en vattenmätare (Hydrometridae). Inte helt självklart så någon som vet mer får väl rätta mig.

En skräddare ser ut så här och den gillar inte det engelska ordet för "ja" något vidare.

Bilagor

• pict1081b.jpg
    pict1081b.jpg
    22.2 KB · Visningar: 980
Visst är det en vattenmätare, finns inte många som ser ut så törs jag lova.

Det konstigt förlängda huvudet innhåller en sugsnabel med vilken den spetsar sitt byte med....

Naturens Under!

JanOlofHärnström skrev:
Ytspänningen gör att närbilder av detta slag ser fascinerande ut. Man kan faktiskt gå på vattnet.
Jesus var inte helt fel ute.

Tyvärr så hade ryssarna lärt sig av de svenskes teknik att gå vattnet, när den förskräcklige ryssen tog vägen över Bottenviken under 1808 års krig, Fast det tog dem ungefär 150 år att förstå vad som krävdes efter att ingående studerat hur den tappra svenska armén besgrade den danske arvfienden efter att ha kosrat Stora bält.

Det visar att Gud var på vår sida ända fram till Gustav IV regering började, då Gud blev upptagenmed ett utveclingsarbete som skulle leda till mobiltefonens SMS-tjänst som i ett stort fälttest har provats i Uppland.

Här är mitt konstiga djur till samlingen.. Ni får ursäkta den aningen överexponerade bilden..

Bilagor

• f1030025.jpg
    f1030025.jpg
    37 KB · Visningar: 198
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar