Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märklig reflex (D750)

Produkter
(logga in för att koppla)

dumbo

Aktiv medlem
När jag var ute och fotade för några dagar sedan såg jag en konstig reflex som jag inte sett innan.
Jag har haft min D750 sedan 2015 och detta är första gången jag sett något liknande.
Jag visste att en del kameror haft problem med reflexer från AF-sensorn men detta ser inte likadant ut och min kamera ska vara tillverkad så sent att detta problem inte ska finnas, vad jag kunnat utröna.

Jag testade lite olika saker när jag såg att denna misstänkta reflex dök upp men kunde inte riktigt se något mönster.

I bilden nedan kommer ljuset från uppifrån och från sidan. Solen är gott och väl utanför bild men den den reflekteras i vattnet en bit utanför bild nere till höger. Det var rejält disigt.
Det är lång slutartid, vilket borde utesluta problem med slutaren?

Det sitter filter på när just denna bild togs och det verkar gjort fenomenet mer framträdande.

Objektivet är ett Nikon 16-35/4, om det skulle spela någon roll. 19mm, 60s, f/22, ISO100.

http://motljus.dynu.net/bilder/d750reflex.jpg

Lyckades inte bifoga bild i forumet så jag hoppas att länken ska funka.
 
Det ser ut som ett ljust band som går horisontellt nästan över hela bilden från kant till kant.
Kan det vara någon form av defekt snarare än en reflex?
 
Var det bara på en bild detta dykt upp? Hur blev det när du tog av filtret? Ändrat inställningar i kameran? Annat objektiv? Jag har svårt att bedöma vart fokus sitter i bilden.
 
Det ser ut som ett ljust band som går horisontellt nästan över hela bilden från kant till kant.
Kan det vara någon form av defekt snarare än en reflex?

Bandet går från kant till kant men är aningen svagare ut mot kanterna.
Jag är tveksam till att det är någon defekt som i utläsningen från sensorn eller korrupt fil eller liknande för jag har tryckt av iaf några hundra bilder efter det utan ett spår av något liknande.

Var det bara på en bild detta dykt upp? Hur blev det när du tog av filtret? Ändrat inställningar i kameran? Annat objektiv? Jag har svårt att bedöma vart fokus sitter i bilden.

Fokus ligger (ungefär) på hyperfokalen, så lite under 1m in i bilden eller så.

Nej, det dök upp på ett antal bilder (för att inte säga de flesta) under någon timme eller två när jag var på detta ställe och fotade under dessa ljusförhållandena. Jag fotade mer under dagen men det blev mindre disigt och himmeln sprack upp och då verkade fenomenet försvinna. Jag tog ett antal bilder senare med samma kombo utan ett spår av detta.

Jag tycker mig kunna se ett väldigt svagt lilaaktigt band även på ett par bilder tagna utan filter men det är svårt att säga säkert.
Filtret har iaf gjort att det syns väldigt tydligt, vilket jag tycker talar för att det är en reflex av något slagt. Likaså verkar det som att längre exponering fick det att framträda tydligare, men det är svårt att säga, det kan ju vara att något annat ändrades mellan exponeringarna åxå. Tunnare molntäcke eller mindre/större vågor eller...

Det liknar bara inte något annat jag sett tidigare. Jag vet ju hur det brukar se ut när man får interna reflektioner i objektivet och så, men dessa brukar ju vara runda/ovala (eller formade som ljuskällan).
Jag har inte kollat hur det ser ut när spegeln är uppfälld men en tanke jag hade var om ljuset som kommer nerifrån vattnet på något sätt träffar kanten på spegeln och att det sedan studsar iväg på något håll.

Som det verkar just nu är det ju något som bara skett vid ett enda tillfälle så det är kanske inget problem eg men när jag själv inte kunde finna någon förklaring så tänkte jag att jag kollar om nån annan har en teori.

Edit: Ledsen att inte kunna bidra med mer saklig information. Jag lyckades, som sagt, inte kunna hitta något mönster för när det uppkom och inte.
 
Det ser onekligen konstigt ut.
En idé eller höftskott som jag fått är att du kan testa att ta en bild mot en helt neutral yta helt ur fokus. Ungefär som när man kollar om det finns damm på sensorn. Man kan rikta kameran mot himlen och använda en liten bländare typ f:16. Det skulle ju eventuellt kunna avslöja om det finns någon defekt inuti huset som kastar reflexer.
 
Det ser onekligen konstigt ut.
En idé eller höftskott som jag fått är att du kan testa att ta en bild mot en helt neutral yta helt ur fokus. ...

Testa ta bilder med ännu längre exponeringstid och se om det är något som bara dyker upp på extremt lång exponering. Canon har en funktion 'brusreducering vid lång exponeringstid' som man kan slå av eller på, jag vet inte om Nikon har motsvarande. Då tar kameran en bild till med samma exponeringstid och stängd slutare så den kan subtrahera bort sensorbruset från den första bilden. Om en sådan funktion löper amok borde det kunna bli konstigheter...
 
Hej,
Har ingen (digital) Nikon själv, men vet att vissa modeller/serier
av Nikon's digitala kameror har haft problem relaterat
till slutaren. Detta har synts som band/linjer, speciellt
i motljus.

//Jörgen
 
Fick samma fenomen för ett par år sedan med min d610 när jag gjorde långa exponeringar. I mitt fall visade det sig vara att jag inte täckte för sökaren tillräckligt bra och ljus tog sig in det hållet. Fick använda både "plastbiten" till sökaren och täcka med en bit tyg. Solen stod inte ens på mot sökaren.
 
När jag var ute och fotade för några dagar sedan såg jag en konstig reflex som jag inte sett innan.
Jag har haft min D750 sedan 2015 och detta är första gången jag sett något liknande.
Jag visste att en del kameror haft problem med reflexer från AF-sensorn men detta ser inte likadant ut och min kamera ska vara tillverkad så sent att detta problem inte ska finnas, vad jag kunnat utröna.

Jag testade lite olika saker när jag såg att denna misstänkta reflex dök upp men kunde inte riktigt se något mönster.

I bilden nedan kommer ljuset från uppifrån och från sidan. Solen är gott och väl utanför bild men den den reflekteras i vattnet en bit utanför bild nere till höger. Det var rejält disigt.
Det är lång slutartid, vilket borde utesluta problem med slutaren?

Det sitter filter på när just denna bild togs och det verkar gjort fenomenet mer framträdande.

Objektivet är ett Nikon 16-35/4, om det skulle spela någon roll. 19mm, 60s, f/22, ISO100.

http://motljus.dynu.net/bilder/d750reflex.jpg

Lyckades inte bifoga bild i forumet så jag hoppas att länken ska funka.

Vad hade du för exponeringstid? Tex om man har ND filter på kan man få "kul" effekter när det läcker in ljus genom sökaren, det är därför många kameror har en lucka där.

Vad hade du för filter? Det kan vara fabriksfel eller läcka i fyrkantigt fäste. Prova att vända på det.
 
Började också tänka det, när du kör längre slutartider vill du mörklägga sökaren så inte ljus kommer in där, vilket kan påverka bilden. Har märkt det själv när jag tar nattfoton om någon stark lampa lyser in.
Nikon D800 har ju smidigt nog en knapp man kan stänga för med.
 
Började också tänka det, när du kör längre slutartider vill du mörklägga sökaren så inte ljus kommer in där, vilket kan påverka bilden. Har märkt det själv när jag tar nattfoton om någon stark lampa lyser in.
Nikon D800 har ju smidigt nog en knapp man kan stänga för med.

Alla digitala Nikon med runt okular har möjligheten att stänga för såvitt jag kan påminna mig. Jag vet inte om du har märkt det, men det är också så att den låser okularet när den är öppen. Vill man lossa linsen så stänger man för, så att man kan skruva av. Man kan ju byta till en lins med brytning om dipotrijusteringen inte räcker, alternativt skruva på tillbehör såsom vinkelsökare.
 
Bara av ren nyfikenhet... Mobilkamerans lysdiod tänd som ficklampa in genom sökaren och 10 sek exponering på ISO 64 med objektivlocket på. Glömde stänga av auto-ISO, men det löste sig självt ändå eftersom ljusmätaren blev lurad.
 

Bilagor

  • DSC_2772.JPG
    DSC_2772.JPG
    33.6 KB · Visningar: 17
Relaterat:

Det ar ocksa viktigt att halla objektivets oppning i skugga vid langa exponeringstiden.

Insidan av motljusskyddet ar oftast matt for att forhindra stroljus. Vid langa tider lyckas ibland ljus leta sig in i alla fall, vilket ger lagre kontrast eller andra problem.

Jag brukar skarma av ljuset med en bit kartong som jag helt enkelt haller ovanfor linsen for att ge skugga.
 
Tack för alla förslag och teorier.

Jag hade faktiskt inte tänkt på ljus in i sökaren. Jag brukar alltid skugga med handen (men använder sällan "plastbiten"), vilket brukar räcka, så att inget lyser direkt på okularet och gjorde så även denna gång men med tanke på att det var extremt disigt så kan det ju kommit ovanligt mycket ljus på "alla håll".

Det låter som en rimlig förklaring och ska testa, vid tillfälle, om jag kan återskapa det hela.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.