Annons

Märklig "hårddiskkrasch" på Lacie 300GB

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Lindén

Avslutat medlemskap
Köpte en Lacie D2 300Gb (USB2, FW400/800).
Efter 5 dagar händer följande: Vid backup till en annan hårddisk börjar D2:an Klicka ganska högt... ca 1 klick/sekund. När jag startar om går den upp i varv och surrar onormalt högt samt att datorn inte kan hitta den.

Naturligtvis har jag massa tokviktiga bilder på den som jag bara måste få tillbaka!!!

Grymt tacksam för hjälp!

Mmmm.. Jo.. hände mig.. det blev utbyte. Har numera bara igång den när jag tar backup. Pröva kör något restoreprogram..

Så låter vissa diskar när kontrollenheten på hd:n havererar och den vet inte var läsarmen befinner sig. (Klickandet är när armen går fram och tillbaka och inte hittar sina ändlägen...) Men de diskar jag råkat ut för som havererat liknande har vatt nåt år gammal.

Kan vara annat som är fel, men ta o ring de där du köpte disken o förklara problemet så får de avgöra va du måste göra. (troligtsvis skicka iväg den)

Mvh
Hampus

Om det "bara" är kontrollerkortet så kan man om man får tag i ett nytt kontrollerkort öppna den trasiga disken och kort o gott byta kontrollerkort och hålla tummarna....
se bara till att få sama version på korten

denna metod fungerar bra med interna diskar och bör fungera med externa oxå

lycka till

Lägger samtliga bilder som regel på 2 olika diskar, alla som sätter värde på sina bilder borde göra det.
En extra disk kostar inga pengar, sen sover man gott. Tills den dagen blixten slår ner, he he...

/Hebbe

Vart har du köpt disken någonstans ??
Tycker du borde kunna snacka med det företaget och göra en deal

herbert.m skrev:
Lägger samtliga bilder som regel på 2 olika diskar, alla som sätter värde på sina bilder borde göra det.
En extra disk kostar inga pengar, sen sover man gott. Tills den dagen blixten slår ner, he he...

/Hebbe
...jo det var precis det jag höll på med när skiten kraschade.

Daniel: jag får ringa imorrn..tack för ditt något mer hoppfulla svar!

Har jag rätt så är det kört med bilderna. (OM du inte själv köper en exakt likadan disk och testar att flytta över kontrollkretskortet) Men då sabbar du garantin på bägge diskarna och det är inte säkert du får igång det iaf. =/ Har haft ett antal diskar som börjat o "ticka" och jag har lämnat de på garanti eller skrotat. Allt har vatt tomt efter garantiärende.

Mvh
Hampus

jo lämnar man in på garanti hos Lacie formatterar de alltid diskarna....men det står på Lacies webb att man kan kontakta ÅF i det fall man har data på disken.... så jag får helt enkelt hoppas!

De formaterar inte diskarna, de kasserar och skickar tillbaks nya. En disk kostar så pass lite att det inte är lönt att felsöka. Några tillverkare har egna felsöknings program som användare kan ladda hem, om programet generar rätt kod så skickas en ny diskt utan att den gamla behöver lämnas in. På detta sätt så halverar disktillverkarna säkert 1/3 del av kostnaden - Portot.

Det är tråkigt att just din disk felar, om bilderna är viktiga så skulle jag prova med att köpa en ny och låna kontrollerkortet. Om inte det fungerar och bilderna är JÄTTE viktiga så kanske Ibas eller liknande kan vara aktuellt, men det kostar säkert 15' och uppåt.

Om det inte är värt att köpa en disk för att prova så kan inte bilderna vara så himla värdefulla. Kanske lite cyniskt av mig att säga, men gör en värdering och fatta ett beslut.

Om bilderna är riktigt tokviktiga: http://www.ibas.se/
Inte billigt, jag har för mig att de tar runt 4000 för att bara titta på disken och se vad som kan göras, men de brukar kunna göra underverk.

Nome Nescio skrev:
Det är tråkigt att just din disk felar, om bilderna är viktiga så skulle jag prova med att köpa en ny och låna kontrollerkortet. Om inte det fungerar och bilderna är JÄTTE viktiga så kanske Ibas eller liknande kan vara aktuellt, men det kostar säkert 15' och uppåt.

är det lurigt att ta ur och plocka i ett kontrollerkort?

Har inte plockat ur och bytt kontrollerkort själv, så jag kan inte ge en exakt bedömning. Men skrotat någon gamal disk har väll hänt.

Men har man viss vana av att pilla med små skruvar, har rätt verktug och kan arbeta på en ESD-skyddad yta så är inte uppgitften omöjlig. Det är ganska ofta man hör att någon lyckas med detta, men förmodligen finns det ett mörkertal med misslyckade experiment.

En ESD-skyddad ytan är ett skrivbords underlägg som leder ström, detta underlägg skall även vara anslutet till dig själv för att på så sätt enliminera elektriska urladdningar.
Bär inte fliströja eller tofflor på heltäckningsmatta då du gör detta.

Jag hadde två Maxtor diskar som började låta på liknande sätt. Lyckades rädda data från dem med programmet "GetDataBack" Det finns gratis testversion för FAT och NTFS på hemsidan (http://www.runtime.org/gdb.htm).

Sedan skickade jag mina diskar till Dustin i mitt fall, fick gratis retursedel. De har efter kontakt med Maxtor dömt ut diskarna och skickat kredit på båda, så nu kan jag köpa vad jag vill istället. Väljer jag att köpa två liknande diskar fast på 300Gb (250Gb finns inte kvar) blir det ändå 1000:- billigare idag eftersom priserna rasar ganska fort på diskar, så det känns bra.

Ibas är ganska dyrt tror vi skulle få betala ca 35.000kr för att dom skulle titta på det.

finns ett par sätt attlösa problemet på annars.
Lättaste om det funkar är att byta kontrolkort, görs på 5 min itter oftast med 4 torx skruvar och en eller två kontakter att dra i sär detta har jag gjort ett antal gånger några gånger med gått resultat och andra med mindre gått, se bara till att det är exakt samma diskinte att den heter sammautan samma rev av korten brukar stå Rev A B ....
Sedan finns en lösning som jag inte rekomenderar men jag har gjort det en gång och det är att jag öpnade disken och plockade ur skivorna ur den och stoppade i en likadanmen tänk på att använda hanskar och ta i kanterna. Massor av pil och stor risk för haveri.
jag gjorde detta för några år sedan och det funkade att få tillbaka data, men det var nog mer tur en skiglighet :) Sedan fick disken sitta kvar i datorn med skivorna synliga utan lock och den funkade nog i ca 1 månad innan det var hel kört

//Tobbe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar