Annons

Märken utanför linsen

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasV

Ny medlem
Hej!

Jag har en Sony RX10 IV sedan knappt ett år tillbaka. För ungefär ett halvår sedan såg jag av en slump märken utanför linsen (se bild). Märkena har blivit något fler över tid, men inte ökat särskilt mycket. Eftersom "märkena" ligger utanför linsen påverkas inte bilderna på något sätt.

Finns det någon logisk förklaring till att märken, likt dessa, uppstår?

/Andreas

Bilagor

• Bild.jpg
    Bild.jpg
    71.9 KB · Visningar: 156
Hej!

Jag har en Sony RX10 IV sedan knappt ett år tillbaka. För ungefär ett halvår sedan såg jag av en slump märken utanför linsen (se bild). Märkena har blivit något fler över tid, men inte ökat särskilt mycket. Eftersom "märkena" ligger utanför linsen påverkas inte bilderna på något sätt.

/Andreas

Hej !

Har du ALLTID uv-filter på ?

-----------

Var sitter märkena ?

På filtret ?
På utsidan ? ( går de att putsa bort )
Insidan yttersta linsen ?

Använd en liten och intensiv ficklampa, lys samtidigt
som du zoomar och se vad som händer och om det
går att se något som ger förklaring.

Jag har svårt att tänka mej någon sorts mekanisk repning
speciellt om du alltid använder filter.
Om det nu inte är utanpå filtret av ex frontlocket.

En annan lika otrolig lösning är att det pumpas damm
inifrån när du zoomar och att det hamnar just där, men då
borde resten av optiken vara dammig vilket bör synsa med
ficklamslyset.

Är det bara på frontlinsen, strunta i det.
Det krävs mycket och många skador på frontlinsen innan
det ger synbara försämringar.
Det är känsligare på baklinsen, men den kommer du väl inte åt.

//MW

Hej!

Det ligger i kanterna utanför själva frontlinsen och påverkas ej av zoomning.
Som jag tolkar det ligger det innanför den yttersta linsen då det inte är möjligt att torka bort det. Enbart i kanten utanför linsen, inget som syns på bilder.

Som jag tolkar det kan inte detta sprida sig till linsen på något sätt då det är utanför "glaset/linsen"?

Hej!

/Andreas

Jag har sett liknande märken från när folk tar av och sätter på filtret, filterringen är ju av metall.

Hej!

Tack för svar!

I det här fallet borde det väl inte kunna vara filtret med tanke på att märkena är längre in och gängorna för filtret är ytterst? Jag kanske tänker helt fel nu :)

Om du tar av filtret så är det lätt att se om märken sitter på insidan av filtret eller frontlinsen.

Med lite fummel skapar man lätt av lite färg där.
Nja, med tanke på ett passande filters radie är det nära nog omöjligt att komma åt just de ställen som är markerade på bilden.

Det enda jag kan tänka är att färgen på just denna lilla smala kant är onormalt känslig och att skadorna uppkommit vid rengöring av objektivet.

Det syns inte något vidare på din bild men jag får för mig att det ändå är på frontlinsen det är skador. Inte utanför.

Kan det vara så att den ”inre tunnan” (vet inte vad det heter egentligen) går emot linsens insida vid något zoom-läge?

Här är en annan bild på samma objektiv (tror jag).
https://goo.gl/images/yNjH4d

Nja, med tanke på ett passande filters radie är det nära nog omöjligt att komma åt just de ställen som är markerade på bilden.

Det enda jag kan tänka är att färgen på just denna lilla smala kant är onormalt känslig och att skadorna uppkommit vid rengöring av objektivet.

Omöjligt? Prova.

Hej!

Det är svårt att förstå hur det har uppstått.

Första bilden blev missvisande med tanke på att UV-filtret var på, men märkena är på kanten av det yttersta glaset (inte på UV-filtret). Som jag tolkar det är det på insidan då jag inte kan känna något vid rengöring eller se någon upphöjning på utsidan.

Det är ju på exakt samma ställen i den här "ringen" runt om så jag antar att det inte kan få någon betydelse för linsen eller bildkvalitén?

Bilagor

• 20190119_114049.jpg
    20190119_114049.jpg
    59.1 KB · Visningar: 46
Hej!

Det är svårt att förstå hur det har uppstått.

Första bilden blev missvisande med tanke på att UV-filtret var på, men märkena är på kanten av det yttersta glaset (inte på UV-filtret). Som jag tolkar det är det på insidan då jag inte kan känna något vid rengöring eller se någon upphöjning på utsidan.

Det är ju på exakt samma ställen i den här "ringen" runt om så jag antar att det inte kan få någon betydelse för linsen eller bildkvalitén?

Du behöver inte vara orolig över bildkvalitén utom möjligen om det är en del av filmen som krockat med glaset och då skulle själva zoomen kunna vara skadad men det är extremt osannolikt. Kolla hur grejerna rör sig.

Det verkar vara rent estetiskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar