Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märken på bilder från digitalt inskannade negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Fujihej

Ny medlem
Hej!

Vad tror ni dessa märken beror på?

Jag fick en rulle analog film framkallad och samtidigt inskannad digitalt och blev förvånad när jag såg dessa märken på 3 av 36 bilder (alla 3 bilderna är inte tagna i följd). Jag har aldrig haft detta problem innan (när jag gått till andra fotobutiker) och undrar om det är något som kan ha gått fel i framkallningen av negativen eller inskanningen?

Tacksam för alla tips på vad det kan bero på,

Emma

Bilagor

• IMG_9404.jpeg
    IMG_9404.jpeg
    6.3 MB · Visningar: 40
Senast ändrad:
Håller med L-G, det ser onekligen ut som fingeravtryck.
På vilka rutor (nummer) är det? Kan du se märkena även på själva negativen också, inte bara på de scannade filerna?
Gissningsvis (vill inte peka fingeravtryck) har den som scannat dem råkat ta på dem på några olika ställen. Om du får bort fingeravtrycken går det säkert att scanna om de som är drabbade.

/Jon

Har du tur är fingeravtrycket inte på emulsionsidan. Då går det lätt att få bort. Om du törs anlita denna slarviga firma igen så bör de göra om scanningsjobbet utan kostnad, samt rengöra filmen förstås.

När jag var liten och hade fått min första film framkallad var jag så ivrig att se resultatet att jag fingrade på negativen och det gick ju inte att torka bort fläckarna. 😀
Man lär sig av misstagen.

Tack så hemskt mycket för era svar!
Känns väldigt skönt att ha fått support från er.

Märkena/Fingeravtrycken är på ruta 17, 28, 29. Jag har inte hunnit hämta ut negativen än så jag kan tyvärr inte säga hur de ser ut men hoppas kunna göra det imorgon.

Jag tycker precis som ni att det ser ut som fingeravtryck men möttes med noll förståelse eller servicevilja när jag ringde fotobutiken och frågade om det.

Men efter mycket om och men sa de att de skulle skanna om bilderna så vi får se om det ordnar det hela eller ej.

Fortsättning följer…!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar