Annons

Människa - ISO

Produkter
(logga in för att koppla)
Proboarder skrev:
Väldans massa text, men är det någon mer än jag som känner att "slutartiden" är väldigt seg i mörker?

Känns verkligen som ett par FPS per sekund ibland, det mesta är suddigt, och man har svårt att se?

Det stämmer. Ögat anpassar "slutartiden", dvs de ljuskänsliga cellerna integrerar ljusmängden över olika lång tid beroende på ljusets intensitet (hur det regleras vet jag inte dock).
De olika typerna av tapp-celler (de som känner igen ljus av olika våglängder) har en integrationsperiod på upp till ca 10-15ms medan de mer ljuskänsliga stavarna har upp till 0.1s!

Det finns fiskar som genom att reglera ögats temperatur kan variera "slutartiden"!
Eftersom de är kallblodiga så går alla cellulära processer långsammare i kalla vatten, dvs även de kemiska/biologiska interaktioner som ger upphov till synen. Så för att vissa rovfiskar lättare skall kunna se snabba bytesdjur har de en speciell muskel i ögat som producerar värme för att snabba upp dessa förlopp.

Och ja, detta är definitivt ett resultat av evolutionen (och även Big Bang om man nu vill det).

Räcker upp båda mina händer !!!!

Ögat har genom alla tider varit den ultimata diskussionsfrågan kring evolutionen kontra Guds skaparhand. För mig räcker det med att evolutionen skapat kameran !!!

dJb skrev:
Hmm.. kan gå in ytterligare i ögats funktion, men tror jag stannar upp lite nu.

/David
Kanske lite sent att citera detta inlägg, men jag är djupt imponerad av folk som kan sin sak.
Det enda jag kan göra är att skratta generat!!!
(lite avundsjuk blir man, men man kan inte vara duktig på allt)

Sen kan man ju skratta öppet åt .Z.:as kommentar.
Go Z go... jag gillar din kommentar.
(hur skulle världen se med vitbalans "lysrör"? *fniss*

Segeson skrev:
Kanske lite sent att citera detta inlägg, men jag är djupt imponerad av folk som kan sin sak.
Det enda jag kan göra är att skratta generat!!!
(lite avundsjuk blir man, men man kan inte vara duktig på allt)

Sen kan man ju skratta öppet åt .Z.:as kommentar.
Go Z go... jag gillar din kommentar.
(hur skulle världen se med vitbalans "lysrör"? *fniss*

Jaja.. så imponerande är det inte. Det tillhör grundkunskaperna om ögat på läkarlinjens neurokurs. Förbaskat intressant kurs i alla fall! :)

Christoffer Glans skrev:
Under mörker seende bildas ämnet "synpurpur", vilket ger högre ljuskänslighet...

Spåna vidare från det.

"Synpurpur" hade jag aldrig hört förut, men det du syftar på är Rhodopsin som David nämnde tidigare.

Och bara för att utveckla - eller komplicera, :) - det hela ytterligare kan jag säga att det består av ett protein som kallas Opsin och en liten organisk molekyl som kallas 11-cis-retinal.

Det är 11-cis-retinal som absorberar ljuset vilket får den att ändra konformation till 11-trans-retinal. Eftersom den då inte längre passar i sin "ficka" i proteinet diffunderar den bort. Proteinet ändrar också konformation då retinalmolekylen försvinner och det är det som triggar de händelser som Devid beskrev tidigare.

Rhodopsin är alltså inget som bara "skapas" i ett mörkeradapterat öga, utan det är ju det som är det ämne som registerar ljuset i ögat.

De djur som har färgseende har alltså olika Opsin-proteiner som är olika känsliga i olika våglängdsområden. Dessa sitter sen i olika celltyper i näthinnan.

Gör man lite små antaganden om hur ögat fungerar & är uppbyggt, så kommer man fram till något som "motsvarar" ISO ca 50-200, om man utgår ifrån att man med ISO menar det område som ögat kan arbeta optimalt:

Utgående ifrån "sunny-16", som säger att korrekt exponering vid f/16 i strålande solljus motsvarar en slutartid på ISOtalet (dvs ISO 100 <=> 1/100s), kan man finna en definition på & däremed beräkna ögats ISO:

Den slutartid som ögat måste ha vid strålande solljus, då pupillen är sammandragen till motsvarande f/16, för att ögat skall arbeta optimalt.

Vi kan anta attslutartid torde vara ca 1/60 - 1/100 när färgseendet är aktiverat (dvs vid god belysning) - och därmed kan anses arbeta optimalt - enligt ovanstående uppgit om att ögats färgsensorer kan reagera inom 10-15ms.

Frågan blir då om ögat har f/16 i strålande solljus, så sunny-16 kan appliceras rätt upp och ned?

Ögats fokallängd är ca 16mm, och pupillen ca 9 mm i diameter. Bländaröppningen torde som max kunna vara ca 8mm i diameter, och som minst - vid mycket starkt solljus ca 1 mm.

Vid mycket starkt solljus torde alltså ögat kunna ha f/16 som minsta bländaröppning. Alltså går sunny-16 applicera, och då bör - med "slutartiden" ovan ögat kunna sägas ha ISO på 60-100. Varje öga är ju dock unikt, och både snabbaste "slutartid" och minsta bländaröppning kan variera från person till preson, så ISO 50-200 är nog ett rimligt antagande.

NB; Det skulle också innebära att största bländaröppning är ca f/2.

ANNONS