Annons

"Mäklarobjektiv"

Produkter
(logga in för att koppla)
Mäklarfoto är mest vidvinkelfoto. Ska du verkligen använda en cropkamera då? Det är där de är som sämst.
Det spelar inte så särskilt stor roll när man ändå har tillgång till de brännvidder som behövs för ändamålet. För övrigt ger en mindre sensor större skärpedjup vilket är eftersträvansvärt för de flesta bostadsbilderna.

Tack för alla svar!

Det blev en Canon 10-22 f3.5!

Bara undrar en sak, hur/var fokuserar ni i ett rum om ni vill ha mycket vidvinkel? Bländaren sätter man ju mellan 8-11 ungefär, men var sätter ni fokuspunkten?

Sen undrar jag även om ni gör nåt särskilt med ljusmätningen?

Johan
Det objektivet blir nog perfekt för bostadsuppdragen.
Sätt fokuspunkten någonstans mitt i rummet, eller lite bortom det, det är inte så petigt när du ändå har så mycket skärpedjup som vidvinkel och bländare kring 9 ger.

Ljusmätningen varierar beroende på vilken teknik du tänkt använda. Själv blandar jag bracketing med blixtar, beroende på ljussituation. Antar att det är lättast att börja med enbart blixtteknik. Du kan testa att manuellt sätta en exponering som ger lite teckning i fönstren och sedan lätta upp interiören med blixten på full styrka studsad i taket. Då har du något att utgå från. Bara i riktigt små rum brukar man behöva minska blixtens styrka. Ljuset varierar väldigt mycket i olika bostäder, rum och beroende på väder.

Just ja det glömde jag säga blixten på max och studsa i taket. Slavblixtar i nästa rum så att det inte blir mörkt där.

Så klart stativ och ca 10 cm ovanför diskbänken är bäst. Tänk oxå pa att inte fota för mycket tak golvet är mycket viktigare.

Sent from my Nexus One using Tapatalk

Många glömmer hur viktig kompositionen är och att bildvinkeln blir rätt.
Exponeringen är en ren teknisk sak med för o efterarbete.
Mäklare är väldigt olika när det gäller hur de vill ha det.
Styling är viktig på ett eller annat sätt.

Det första jag gör är att gå runt i huset och insupa atmosfären.
När jag bestämt mig för ett rum ser jag hur det naturliga ljuset faller in.
Sen ser jag var skuggorna finns och sätter ev blixtar därefter för upplättning.
Vad skall framträda? Ett fint golv, rymden, möjligheterna med rummet, hur ljuset faller in, utsikten?
Samma brännvidd runt om för att proportionerna skall va samma i hela huset.
Ned till 10mm i trånga utrymmen, om de skall vara med.
50/1,4 för miljöbilder.
Tungt stativ med vattenpass gärna med huvud manfrotto 410.
Mastbilder vill alla ha, brukar räcka med 4-5 meter upp, i vissa fall 10.

Så det är väldigt olika beroende på vem de skall levereras till.
Själv är jag ansluten till Sveriges bästa företag i branchen när det gäller villkor och trevliga medarbetare på alla plan, Husfoto.se

Jag fotar till mäklare dagligen jag tycker inte alls man behöver sätta blixten på max, om man gör det och det är mulet ute resulterar det att det speglar sig i fönstren det beror ju på hur det ser ut om det är soligt kör jag ofta max på blixten, annars får man leka med ISO och mindre blixt och längre slutartider, var noga med att plocka undan saker som disktrasa toaborste allt som stör sånt tänker man inte alltid på förrän efter.

Det värsta tycker jag är att fota träfärgat tak då inget reflekterar och allt blir oranget tur man kan justera det i efterhand :)

Lycka till med fotograferingarna ;)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto