Annons

"Mäklarobjektiv"

Produkter
(logga in för att koppla)

j_sjoholm

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska skaffa mig en ordentlig vidvinkelglugg då jag ska börja som bostadsfotograf.

Har i skrivande stund en EOS 50D så ta croppen på 1.6x i beaktande.

Har kollat på:

Canon 10-22 f3.5
Tokina 11-22 f2.8

Det jag undrar nu är, med crop så hamnar dessa på ca 16-17 mm och uppåt. Är detta verkligen tillräckligt för att få den vidvinkeln som man ser i alla mäklarannonser?

Finns ju även en Sigma 8-16 som skulle innebära ca 13mm och därmed mer alternativ inomhus.

Vda tycker ni? Bländartalet har inte så jättestor betydelse då jag fotar på stativ och längre slutartider.

Johan

Varje millimeter är viktig, dvs 10mm är märkbart vidvinkligare än 11mm. Gissar att du behöver komma ner till åtminstone 14mm som jag kör med på en fullformatare. Så Sigma 8-16 kanske blir bra.

Hej!
Jag ska skaffa mig en ordentlig vidvinkelglugg då jag ska börja som bostadsfotograf.

Har kollat på:

Canon 10-22 f3.5
Tokina 11-22 f2.8

Det jag undrar nu är, med crop så hamnar dessa på ca 16-17 mm och uppåt. Är detta verkligen tillräckligt för att få den vidvinkeln som man ser i alla mäklarannonser?

Finns ju även en Sigma 8-16 som skulle innebära ca 13mm och därmed mer alternativ inomhus.

Vda tycker ni? Bländartalet har inte så jättestor betydelse då jag fotar på stativ och längre slutartider.

Johan

Man bör vara så måttlig man kan med vidvinkeln. Med cropsensor tycker jag att man bör hålla sig över 14-15 mm och med FF över 20 mm. Det kan vara lockande att zooma ut fullt för att få med allt, men oftast blir det stor distorsion och missvisande proportioner. En sovrum kan förvandlas till en balsal annars och då blir spekulanterna besvikna. Din kund (mäklaren) får då höra det av spekulanterna och i dennes ögon är det ditt fel.

Visserligen, men å andra sidan har jag fler valmöjligheter med Sigmas 8-16 än Tokinas 11-16?

Jag får ju faktiskt möjlighet att få med trängre utrymmen, utan att överdriva givetvis.

Visserligen, men å andra sidan har jag fler valmöjligheter med Sigmas 8-16 än Tokinas 11-16?

Jag får ju faktiskt möjlighet att få med trängre utrymmen, utan att överdriva givetvis.

Jag tror helt ärligt att du kommer att ångra dig om du köper Sigma 8-16. Du har inte så mycket uppåt när det behövs. Tycker även att Tokina 11-16 låter snävt. Med din sensor tycker jag att ett omfång på 10-20 mm är det perfekta omfånget för bostadsfoto, t.ex. Sigma 10-20, eller de andra objektiven du namnde.

Fast, jag ska ju syssla med bostadsfotografering? Att jag kommer använda 16mm = 26 mm med crop i en bostad är inte så troligt?

Fast, jag ska ju syssla med bostadsfotografering? Att jag kommer använda 16mm = 26 mm med crop i en bostad är inte så troligt?

Nej 26 mm är i regel för mycket, men om man utgår från en fullformatskamera brukar 20 mm vara en bra brännvidd för den typen av foto och då borde omfånget 10-20 mm passa ganska bra för dig. Det betyder ju 16-32 i ditt fall.

Sigma 8-16 har ju dessutom fördelen av låg distorsion. Tycker man att 8mm (motsv 12 mm) är för brett kan man ju alltid zooma och då får man motsv 24mm. Rummet verkar ju större ju mer vidvinkel man anväder.

Jag tycker borde 10 och 11mm känns tveksamt.

Med 8 mm har jag ju en försäkring neråt ifall det är trånga utrymmen?

12-26 känns bättre interiörobjektiv enligt mig än 16-32?

I spannet 12-26 har jag ju egentligen allt som 16-32 kan göra? Förutom de 6 sista mm.

Jag tycker borde 10 och 11mm känns tveksamt.

Med 8 mm har jag ju en försäkring neråt ifall det är trånga utrymmen?

12-26 känns bättre interiörobjektiv enligt mig än 16-32?

I spannet 12-26 har jag ju egentligen allt som 16-32 kan göra? Förutom de 6 sista mm.

Ja, det är egentligen inget fel på det omfånget. Jag menar bara att man ska vara försiktigt med alltför vidvinkliga bilder. Min ganska långa erfarenhet av denna typ av foto har visat att man bör hålla igen lite, annars kan det bli sura kommentarer. Mitt motto är att backa så långt det går och zooma in det du vill ha med. Oftast räcker 20 mm (FF) för de flesta ändamål.

Jag förstår precis vad du menar.

Men du tyckte att från 16mm på en cropkamera är lagom, det är ju fullt möjligt på 8-16 med fördelen att jag kan gå något snäpp neråt om det går och behövs.

Jag förstår precis vad du menar.

Men du tyckte att från 16mm på en cropkamera är lagom, det är ju fullt möjligt på 8-16 med fördelen att jag kan gå något snäpp neråt om det går och behövs.

Japp. Jag räknade först lite slarvigt med en cropfaktor på 1,5 och sedan tyckte jag rent spontant att så liten brännvidd som 8-16 lät så otroligt kort. Min fisheye har en brännvidd på 8 mm :)

Har ingen aning om det objektivets kvaliteter, men om distorsionen och skärpan är ok, så varför inte.

Lycka till!

Jösses så svårt det är.

Du som har lång erfarenhet, klarar jag mig på en brännvidd på 16mm? Tråkigt om jag kommer till objektet och jag inte får den där "mäklarkänslan" i bilden om du förstår?

Jösses så svårt det är.

Du som har lång erfarenhet, klarar jag mig på en brännvidd på 16mm? Tråkigt om jag kommer till objektet och jag inte får den där "mäklarkänslan" i bilden om du förstår?

Om du har tid tycker jag att du ska testa ett par av de alternativen du har tittat på. Låna hem dem och prova några dagar om du har möjlighet. Det är nog det bästa rådet jag kan ge.

Jag använder ett 14-24 mm på en FF kamera och håller mig runt 20 mm i de flesta fall. På exteriörbilderna använder jag oftast 24-70 mm. Sedan får du räkna om det till dina förutsättningar med kameran.

de flesta har 10-20 12-24 och några enstaka kring 16.
ofta är det två extra blixtar som utlöses av ljuset från master blixten som sitter på kameran (ej den inbyggda)
brukar ligga på ca 3" och f16-18
de flesta dubbelexponerar för att inte fönster skall bli brända.
och så lägger man på blå himmel efter.

jag som mäklare vill inte att det skall bli för mycket djup i bilden. folk klagar mycket på att rummen ser för stora ut på bilderna. det är viktigt oxå att tänka på hur man komponerar bilden. ta med lite av ett skåp, dörrfoder fönster så fixar hjärnan resten. det är myt att man skall fota allt och att allt skall synas på bilden.

fota aldrig gäst toaletter eller andra trånga utrymmen det blir bara fjantigt.

lycka till.
ps vi betalar för foto 1000:- + moms bilderna levererade inom 24h
poppis med mastfoto ( en vajande stativ på ca 6 m utlöser kameran med fjärren och gungar på stativen. nån bild brukar bli bra.

ja så går det till.

tdet är myt att man skall fota allt och att allt skall synas på bilden.

Håller med om det där. Om man zoomar ut och försöker få med allt i ett stort rum blir det oftast ganska intetsägande och tråkigt. Ingenting i fokus (menar inte skärpa) och ganska ointressant.

Endast i nödfall går jag ner till 10mm på mitt Sigma 10-20. Har aldrig känt behov av mer vidvinkel än så. Redan 10mm ger allt för stora proportionsfel och fungerar bara i mycket trånga utrymmen och med rätt komposition. För exteriörbilderna skulle det kännas begränsande att bara ha 16mm åt "telehållet" men man kan ju beskära förstås. Om jag köper något nytt objektiv för bostadsfoto blir det antagligen till ett 16-35mm för att använda med FF-huset.
Här är några av mina bostadsbilder som jag fotat åt mäklare i Umeå: www.lumorfoto.com/bostad

Tack för alla svar!

Det blev en Canon 10-22 f3.5!

Bara undrar en sak, hur/var fokuserar ni i ett rum om ni vill ha mycket vidvinkel? Bländaren sätter man ju mellan 8-11 ungefär, men var sätter ni fokuspunkten?

Sen undrar jag även om ni gör nåt särskilt med ljusmätningen?

Johan

Hej!

Har kollat på:

Canon 10-22 f3.5
Tokina 11-22 f2.8

Johan

Mäklarfoto är mest vidvinkelfoto. Ska du verkligen använda en cropkamera då? Det är där de är som sämst.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto