ANNONS
Annons

Mäklarfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Har fått erbjudandet att för en mäklarbyrå fotografera bostäder som de har till försäljning.

Är det någon som har erfarenhet av att fotografera för mäklare? Hur kan ett uppdrag se ut? I förhållandet till uppdraget, hur mycket betalt ska man begära?

Tacksam för svar.

=0) Marie

Ser att du är yrkesfotograf.
Kan du inte ta betalt för antalet timmar?

Tänker då på antalet timmar du spenderar fotograferande samt redigering hemma i studion samt körersättning?

Vad kan en yrkesfotograf ta? 600 kr/timmen??

Med tanke på hur bilderna oftast ser ut så är det mesta att fotografera alla rummen i alla vinklar. Använd vidvinkel för att få bra översyn. Sen finns det ju det senaste... att fotografer från en fjärrstyrd helikopter.

/Stefan

Ersättningen låter rimligt. Idag är det svårt att veta hur mycket man ska ta betalt för olika fotouppdrag. Först och främst vill jag inte ta för lite betalt och tack för alla de tips man får här på Fotosidan vet man ungefär var man ska ligga på för ersättningsnivår beroende på de olika uppdragen.

Marie

Jag brukar ta 1000 kr exkl moms för en vanlig villa, plus ev. Mileersättning 25 kr. En fotografering för mig brukar ta cirka 1-1,5 h..

// Pontus

Prisbilden verkar ganska vettig.
Det gäller att köra med vidvinkel för att få det att se stort ut, det brukar mäklarna gilla.
Fota när det är som ljusast, mitt på dagen, annars blir det inte så bra.

Hör även efter med mäklaren innan fotograferingen, dom flesta har en "plan" över hur just deras bilder ska se ut. Vissa vill ha bilderna tagna i knähöjd och vissa tvärtom. : )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar