Annons

Mäklarfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Visserligen OT, men: Anledningen till att man använder procentuellt arvode är att det ska finnas en motivation för mäklaren att få ut så högt försäljningspris som möjligt.

Iofs, det är ju själva grundtanken i all form av provisionsbaserad ersättning att folk skall göra ett bättre jobb om det innebär att de kan tjäna mer om de presterar bättre. Men nu fungerar det inte alltid på det sättet, på en klen marknad kan det vara bättre att omsätta snabbare och få in likviditet än att segdra på saker och ting för att få ut ett högre pris. Inte minst inom mäklarbranschen torde det var bekant. När det är en marknad med budgivning och objekten säljer sig själv läser det där med bästa pris för säljaren av sig själv.

Jag tycker du ska ta betalt efter hur många bilder du levererar, inte hur lång tid uppdraget tar. Som du säger så tar det alltid lite längre tid i början men när du fått upp vanan så kommer det att gå mycket snabbare.
20 bilder bör ligga på ca 1800-2000 kr exkl. moms. 5 bilder ca 1000 kr.
Om det är lång körsträcka bör du också ta ut milersättning.
Redigering av en bild bör inte ta mer än 2-3 min.

Det finns många trådar här på fotosidan om mäklarfoto med många bra tips så det är bara att läsa på :)
'

Låter sunt i mina öron. Oftast har väl mäklare runt 20 bilder på varje objekt om det inte handlar om nåt stort och då bör debiteringen vara därefter. Sen är det lite upp till dig hur länge du fotar och pillar med dom i datorn.

förstår hur du tänker.
Nu känner säljaren och köparen varandra och litar på att den ena inte blåser den andre. Så det löser sig nog

Min kommentar var inte riktad enbart till dig personligt, så hoppas du inte tog illa upp. det är bara att jag tycker att denna frågeställning kommer upp väldigt ofta här i forumet där en person har gjort ett jobb och levererat bilderna och frågar sedan vad han ska fakturera. Jag skulle tex aldrig våga ta hem en hantverkare som renoverar mitt badrum utan att veta vad det kommer kosta när fakturan kommer :)

Jag tog verkligen inte illa upp.
Det är helt klart något man ska ha gjort upp i förväg, men ibland blir man lite ivrig att få sälja.
/jonas.

Tänk på följande:

En mäklare kan ringa en halvtimme innan ditt fotouppdrag och säga att fotograferingen inte blev av för säljaren har fått kalla fötter och hoppar av försäljningen. Lägg in i kontraktet en klausul att de får betala för sen avbokning.

Lägg också till en punkt där du vill ha bättre betalt för redigeringen om de alltid vill ha blå himmel på bilderna. Det tar tid med extraredigering!

Poängtera också att är det så att det är av vikt att det är riktigt solsken på bilderna, så ska du ha tillägg för att du står standby i en eller flera dagar i väntan på bättre väder.

Lycka till!
//L

Tack för alla svar!

Jag har redan varit med om att en mäklare ringt och avbokat när jag var påväg till objektet. Plus en kund som inte var på plats när jag var på objektet...
Jag har nu några hus per månad och min tariff ser ut ungefär så här;
Större villor 2500/3000:-
Normal villa 2000:-
Större lägenhet 1500:-
Liten lägenhet 1000:-
+ ev milersättning vid längre avstånd.
Priser med moms.
Redigeringen är lätt; vitbalans (färgstick), upplättning av skuggor och viss beskärning.

Jag tycker det är rimliga priser, vad tycker ni?

Dessa priser borde vara nettopriser, så du lägger på momsen. När företag pratar med varandra om priser är det alltid exklusive moms, så momsen tillkommer. För lilla lägenheten blir det alltså 1000 plus moms, plus milersättning. Du bör alltid ta milersättning, för annars kommer de att pipa om var gränsen ska gå.

En grej till som jag kom på nu:

I vilken storlek vill de ha bilerna? Jag måste leverera stora jpg till annonser, två olika storlekar i CMYK samt en storlek till webben. Allt detta tar sin tid även om man batchar det hela. De bör få betala!

De får stora jpeg som de själva krymper till webb.
Skulle jag lägga på 25% på mina priser, så skulle jag inte få så pass mycket uppdrag som jag har. Men priset kan stiga i framtiden.
Daddy needs a mew camera. :)

Ett rationellt arbetsflöde är ett måste. Oavsett vilken taxa du kör med. Jag har fast pris ovsett objekt, vilket har genererat väldigt många uppdrag. Gjorde riktade utskick till en massa mäklarbyråer vilket visade sig vara en fullträff. Sen har mun till mun metoden hjälpt till. Lägg ned ett grymt jobb på de första jobben, genererar mycket tillbaka kort o långsiktigt.

Ett problem jag uppmärksammat är att leverera stora jpg-bilder som de själva krymper i sitt program kan medföra att skärpan ibland blir dålig då deras progrmvaror tyvärr inte är helt "rena".

Att bygga upp en bra kundrelation där du snabbt är behjälplig och kan ställa upp med kort varsel är viktig.
Hur som helst är detta ett kul komplement till övrig verksamhet.
Oerhört lärorikt, när det gäller efterbearbetningen/justeringen med högdagar/skugga, vinklingsjusteringar, färgbalans etc..

Framförallt att du nu är oerhört förberedd och vet hur du skall ta allting. Har alltid med backupkamera samt studioblixtaggregat som hjälpt upp även under de soligaste dagarna, som egentligen är skit att plåta på.

Talade med en mäklare vid jobb igår som sa att de nu vill gå ifrån bilder med mycket vidvinkel då kunder har reagerat på att ytorna på bilderna ger en felaktig proportion. Hellre fler bilder.

Sen lägger jag numera också stor vikt vid miljöbilderna runtomkring.
Rätt kul är att grannar mm aldrig har protesterat när du knackar på och vill låna deras balkonger/altaner för bra vinklar.

det låter bra

Jag har redan varit med om att en mäklare ringt och avbokat när jag var påväg till objektet. Plus en kund som inte var på plats när jag var på objektet...
Jag har nu några hus per månad och min tariff ser ut ungefär så här;
Större villor 2500/3000:-
Normal villa 2000:-
Större lägenhet 1500:-
Liten lägenhet 1000:-
+ ev milersättning vid längre avstånd.
Priser med moms.
Redigeringen är lätt; vitbalans (färgstick), upplättning av skuggor och viss beskärning.

Jag tycker det är rimliga priser, vad tycker ni?

Jag har jobbat som mäklarfotograf och tycker priserna låter rimliga och konkurrenskraftiga

Priser

Jobbar sedan slutet av förra året åt Husfoto och är mycket nöjd med dem.
Visst är det lite lägre ersättning per objekt, men det tar man lätt igen på kvantitet, socialt nätverk och ordersystem.

Ni vet väl om att priset inte spelar någon roll om privatpersonen betalar direkt till dig som fotograf. Det är avdragsgillt ! ! ! ! ! Ta 2500 kr utan problem!

Jag har en 14 meters teleskopmast till salu om ngn är intresserad att komma upp lite högre. Ligger i Köp/sälj

Det var nog länge sedan en mäklare hade 5% sanningen ligger nog mellan 2-3%. Mäklarbranschen är rätt över etablerad och priserna är pressade neråt och det gäller även fotograferna. Ska det bli en vettig timpenning så måste man vara snabb både i fotografering samt redigering.

Å andra sidan har villapriserna de senaste 10 åren stigit ordentligt, så rent i pengar så tjänar säkert mäklarna lika mycket som tidigare fastän procenten har sjunkit.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar