Annons

Mäklarfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan säkert fungera om den har en utfällbar fot. Det framgår inte vad jag kan se. Att hålla en "pinne" på 7 m är nog inte så lätt, särkilt om det blåser lite.

Nja där har du fel. Jag har arbetat länge med master i aluminium. Och de är inga problem fast att masten har vägt uppåt 13 kg.

Men glasfiber borde väl vara ett väldigt starkt material?

Nja där har du fel. Jag har arbetat länge med master i aluminium. Och de är inga problem fast att masten har vägt uppåt 13 kg.

Men glasfiber borde väl vara ett väldigt starkt material?

Fel å fel, det är min uppfattning bara. Jag har ett Manfrottostativ som går att fälla ut till knappt 8 m och har en utfällbar fot som blir ca 1,5 m i diameter, även det kan vara svajigt när det blåser.

Glasfiber är säkert starkt som tusan, men det låter i mina öron ganska svajigt.

Fel å fel, det är min uppfattning bara. Jag har ett Manfrottostativ som går att fälla ut till knappt 8 m och har en utfällbar fot som blir ca 1,5 m i diameter, även det kan vara svajigt när det blåser.

min mast är 17 meter o kör man på dom höjderna så är det bra om man fäller ut (foten) för det är svajigt . Om jag kör på frihand så klarar jag runt 10 meter att bara hålla i (pinnen) fast min mast är betydligt grövre än manfrotto som visas på bild i denna tråd.
Men jag håller med Mats det är svajigt allt över 8 meter o man får verkligen inte stressa för då kommer man dra kameran i backen o jag har varit nära att göra det två gånger.

min mast är 17 meter o kör man på dom höjderna så är det bra om man fäller ut (foten) för det är svajigt . Om jag kör på frihand så klarar jag runt 10 meter att bara hålla i (pinnen) fast min mast är betydligt grövre än manfrotto som visas på bild i denna tråd.
Men jag håller med Mats det är svajigt allt över 8 meter o man får verkligen inte stressa för då kommer man dra kameran i backen o jag har varit nära att göra det två gånger.

Jag vet inte vart du fått det till att det är ett Manfrotto?? Märket är väl Monomast?

Men visst är det så att man behöver stativ vid höjder över 10 meter. Men 7,2 meter borde ju bli ganska stabilt igentligen om botten sektionen är 1700 mm.

Jag vet inte vart du fått det till att det är ett Manfrotto?? Märket är väl Monomast?

Men visst är det så att man behöver stativ vid höjder över 10 meter. Men 7,2 meter borde ju bli ganska stabilt igentligen om botten sektionen är 1700 mm.

såg fel det var tydligen monomast. Har du jobbat med mastfoto? jag kör mast sedan många år o vet att det är jävligt svajigt från 7-8 meter o med tanke på grovleken på MONOMAST så lär det inte vara mindre svajigt än den pro masten jag använder. Det som påverkar stabiliteten är bla tyngden på kameran du kör med. Att stå o balansera med en stång som är 7-8 meter är svajigt speciellt om det blåser eller du kör med tyngre större kameror. Vad heter masten du jobbar med Kristofer hur hög blir den?

Som sagt glasfiber är ett segt materai, inte alls lika stumt som ex aluminium eller ex kolfiber.
Stativ eller master i glasfiber låter väldigt svajigt!

Eldriven RC heli kör jag med, klart roligare o högre impafaktor ;-)
Bättre bilder blire oxå.

www.fjh.se/flyg

Mvh.

/Janne

Mycket snygga bilder från luften.

Kan du berätta vilken helikopter du använder mm.
Är intresserad för jag har sysslat med RC-helikopter tidigare.
Men antar att utvecklingen varit lavinartad senaste åren...

såg fel det var tydligen monomast. Har du jobbat med mastfoto? jag kör mast sedan många år o vet att det är jävligt svajigt från 7-8 meter o med tanke på grovleken på MONOMAST så lär det inte vara mindre svajigt än den pro masten jag använder. Det som påverkar stabiliteten är bla tyngden på kameran du kör med. Att stå o balansera med en stång som är 7-8 meter är svajigt speciellt om det blåser eller du kör med tyngre större kameror. Vad heter masten du jobbar med Kristofer hur hög blir den?

Jo jag har varit med från början när bilder med mast och zeppelinare introducerades i Sverige. Jag jobbade tidigare för bolaget som var pionjärerna i Sverige. Så jag vet vad jag talar om.
Man behöver inte skicka upp en 1Ds i toppen i alla fall. Och ja det kan bli svajigt. Men inte i den utsträckning som jag får bilden av här.
Jag sprang med en 10 meters spansk mast runt tomter i uppfällt läge.

Den jag arbetade senaste var en tysk skit mast som var gjord i aluminium. Repar sig direkt i materialet så fort man börjar använda den. Ganska trist. Jag har arbetat både med 8 meters master och 14 meters från samma företag.

Föresten så är ju helikopter enbart godkänt med alla tillstånd som krävs. Och det krävs inför varje flygning. Jag köper inte att man fotograferar "privat" och bjuder på bilderna.

Hej!
Jag kan rekommendera en multirotor isf vanlig heli. Mycket stabilare och enklare att hantera samt att du kan utrusta den med många bra hjälpmedel för fotografering. Lyftkraft upp till drygt 2 kg beroende på motorer osv. Kolla ex

https://www.mikrocontroller.com/ind...ath=80&zenid=b3f53c87c9321be6cc7cb572ca69b9cb

Tänk dock på som nämnts här tidigare att du måste ha tillstånd från Transportstyrelsen för att jobba komersiellt med radiostyrda flygplan/rc mm och att Försvaret ska granska alla bilder innan du säljer/sprider dom.

/Jonas
www.skyviewflygfoto.se

Haj, Tack för länken.
Jo detta med tillstånd känner jag som gammal privatflygare väl till.

Den där helikoptern verkar otroligt stabil och med GPS så blir de oanade möjligheter.
Detta skall jag kika närmre på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar