Annons

Mäklare har stulit min bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Coolnicklas

Medlem
Hej,

Jag håller just nu på att sälja min bostadsrätt och i samband med detta valde jag att själv ta de bilder som min mäklare använder i annonsen.

Idag var jag över till min farmor som bor i samma bostadsrättsförening för att hälsa på och vad ser jag då. Jo, en annan mäklare har satt upp en annons på lägenheter i föreningen, bl.a en i samma hus som min och på annonsen finns en av MINA bilder.
Efter att ha kollat runt så har jag sett att han har satt upp bilden i alla andra 15 portar i föreningen utom min. Uppenbart för att jag inte skulle märka att han använder min bild.

Är detta lagligt?! Att använda min bild utan att fråga om lov, dessutom i syfte att tjäna pengar och som krydda på moset i konkurens med försäljningen av min lägenhet. Jag antar att det bryter mot god mäklarsed, men borde det inte även bryta mot upphovsrättslagen?

Tacksam för snabbt svar

Nicklas
 
skrev:
Hej,

Är detta lagligt?! Att använda min bild utan att fråga om lov, dessutom i syfte att tjäna pengar och som krydda på moset i konkurens med försäljningen av min lägenhet.
Nicklas

Nej, det är inte lagligt att använda andras bilder utan att fråga om lov. Om du söker på forumet så finns det "ett gäng" trådar som tar upp problematiken kring "bildstöld".
 
Det du kan göra är att antinge be dem ta ner bilderna omedelbart eller skicka en faktura enligt tex BLF:s prislista med påslag för otillåten publicering, utelämnat namn osv. Jag har tyvärr ingen aktuell lista (min är från 2004) så jag kan inte hjälpa dig med nuffrerna. Om du ska göra det så tänk på att säkra bevisen innan genom tex skärmdump.

Sök i forumet så hittar du mycket om bildstöld och utelämnat namn osv.

Greven
 
Liten checklista för hur jag tycker du ska göra om du vill ha betalt för bilden:

1. Börja med att ta ned ett av mäklarens annonsblad, så att du har ett bevis och säkerställ att det verkligen är din bild och inte en som är väldigt lik (om det är interiör från din lägenhet så är saken redan biff).

2. Beställ BLF:s prislista (som bara kostar 100 kr) eller låna en av någon i din närhet.

3. Läs på dels vilket pris som gäller och dels vilka regler för namn vid bild och "Otillåten exemplarframställning".

4. När du känner dig fullt insatt i regler och priser sätter du ett pris som du själv skulle vara nöjd med. Detta pris ska du aldrig nämna, utan det är ett riktmärke som bara du ska känna till.

5. Kontakta mäklaren och berätta att du sett att h*n använt din bild i sin marknadsföring, men lämna ute dina tankar om försök att dölja stölden (det gör bara förhandlingen mer aggresiv). Nu kommer du garanterat att höra ett "Gulp!" följt av en massa ursäkter i luren. Argumentera inte mot ursäkterna utan lyssna bara och möjligtvis säg ett misstänksamt "mmmm" emellanåt. När alla ursäkter är avklarade så föklarar du vilka regler som gäller och vad cirkaprislistan ger för pris när man gjort som h*n. Nu kommer nästa sväng med ursäkter och här kommer garanterat den "det har inte vårt lilla företag råd med", men eftersom det är en mäklare så har du trumf på hand då deras pris gentemot sin kund (lägenhetssäljaren) är 4 % av försäljningspriset plus moms och då kommer ditt krav att vara en spottstyver av vad mäklaren tjänar på sitt uppdrag. Här kommer nu själva förhandlingsfasen och här gäller det att få ut så mycket som möjligt och ändå så ska motparten tro att h*n gjort ett klipp.

Med tanke på att mäklare är halare än en tvål i duschen så bör du passa dig för att inte bli bortfintad. Argument som inleds med "jag trodde...", "Vi brukar alltid...", "Det är praxis inom...", "Ingen skada är ju skedd, så..." etc ska du inte alls bry dig om alternativt svara med ett mästrande "Jasså" eller "Jaha".

En egen erfarenhet är att jag är tusen gånger bättre förhandlare då jag är bra påläst i ämnet i fråga och känner mig trygg i ärendet än då jag kastar mig in i förhandlingar.
 
Om fallet går vidare kan nog Mäklarsamfundet vara lite intresserade också kanske, eftersom det till råga på allt verkar som om mäklaren kanske var medveten om sitt snedsteg och gjorde det ändå!?? Jag vet inte hur regelverket ser ut, men mäklarkunder är ju tämligen utelämnade åt mäklarens hederlighet, så jag hoppas inte att detta beteendet är okej.

Tilläggas skall att det kan ju dock vara en slump att lappen inte satt i din uppgång. Fortfarande är det dock fel.
 
Tack för alla svar!
Ursäkta om jag har ställt en fråga som andra redan ställt i forumet. Kände mig så kränkt och förbannad att jag var tvungen att få ett snabbt svar från nån som vet något.

Jag ska börja med att säkra bevis i kväll genom att fotografera ett exemplar av annonsbladet, samt ta med det hem. Jag råkar veta att den här mäklarens licens hänger löst och det pågår ett mål i kammarrätten som handlar om indragning av hans licens. Hoppas att det gör att han inte är så kaxig när jag ringer. Frågan är om han har råd med fler anmärkningar...

Återkommer då jag vet mer.
 
Senast ändrad:
Har nu fotograferat och videofilmat två av annonsbladen när det sitter på plats, samt tagit dem med mig hem. Bad min polare som bor i en annan port att ta en titt också så att man har ett vittne, om det nu spelar nån roll.
Kan kostatera att han har använt sig av två av mina bilder, båda visar utsidan på huset. det råder inget tvivel om att det är mina, man kan tydligt se på de moln och andra detaljer på bilden att det är identiska med mitt original.

Jag ska beställa prislistan från BLF, men är det nån som kan upplysa mig mellan tummen och pekfingret vad det rör sig om för pris och hur stort tillägget blir för otillåten publicering, utelämnat namn osv. Känner att jag har lite bråttom med att ta kontakt med mäklaren och det tar ju säkert ett par dagar innan prislistan kommer.


Det stog lite konstigt på BLF's sida:
"PRISERNA AVSER 2004 OCH INKLUDERAR PORTO INOM SVERIGE OCH MOMS. PORTO TILLKOMMER FÖR UTLANDSBESTÄLLNINGAR."

Varför 2004?

MVH
Nicklas
 
Har letat lite i forumet och har fötstått att priset per bild kan räknas ut ungefär såhär:

otillåten publicering 10% av ett basbelopp = 3970
Utelämnande av mitt namn = 1000
publicering: 500

Summa ca 5500 kr + moms /bild

/Nicklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.