Annons

Mäklarbilder: ljusast vinner?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag bläddrade i söndagens DN bland bostadsannonserna och blev helt häpen över hur ljusa bilderna är nuförtiden! Den mörkaste källarvåning är ljus som om den låg helt fritt på översta våningen! Detta trots att man ser tända lampor i bild...

Går köparna på denna förvrängning av ljuset i lägenheten?

Men jag behöver ju inte titta; vi tänker inte flytta. Men förfäras kan man väl få?

Per.
 
Hela mäklarkåren lever i ett skimmer av en fantasi, kanske det kan förklara det konstiga ljuset vi ser i alla dessa foton?
Mest förundras jag över at den blåa fina himmlen med moln som han som tog den bilden borde tjäna bra på då den himmlen verka återanvändas i många mäklar foton :)
 
För att fatta mig kort så är jag fascinerad över mäklarbildernas vita roller och klichéartade innehåll. Att genomskåda det hela blir ju ganska lätt om man tittat på några bostadsannonser... Å andra sidan händer det att man ser någonting som ser risigt ut trots mäklarbehandlingen. DÅ vet man att det ser riktigt jävligt ut i verkligheten. :)
 
Det är väl bara en förlängning av det generella mäklarspråket :) Alla vet ju vad "ett hus med möjligheter" innebär (Alltså ett fallfärdigt ruckel som måste totalrenoveras ;-))
 
Det är även lite humor att kolla på mäklarbilder på nätet där de använder vidvinkeln på ett sätt för att få rummen att se stora ut. Sen tittar man på grejerna som ligger närmast kameran och ser tex en diskho som man skulle kunna bada i eller (det värsta jag sett) en fruktskål med bananer som är ca 1 meter långa =)
 
Ja några mäklarbilder har blivit insta-classics! All överstyling tillsammans med att ALLA rum ska se ut som dem har fönster istället för väggar! Tröttsamt men ja... godkända metoder för att sälja hus i guess...
 
Mäklarbilder är ju reklam som alla andra bilder som ska sälja något, inte så konstigt att försköna verkligheten. Bara det att det är först på senare år man börjat tänka så mer utbrett när man ska kränka hus eller lya.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.