Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Mäklar fotografer utrusting?
- Trådstartare defuncta
- Start datum
iBoat
Aktiv medlem
Jag undrar vad ni som är mäklar fotografer har för fotoutrusting? Inte bara kamera och objektiv utan allt som ni behöver i yrket.
mvh Christian
Kamerahuset är kanske inte det viktigaste, bara den är någorlunda modern. Objektivet är viktigare. Satsa på ett objektiv som håller sig kring 20 mm effektiv brännvidd. (ca 15 mm med cropfaktor). En bra blixt är också ett krav och gärna handhållen, trådlöst eller med sladd. En slavblixt är ofta användbar när man behöver lysa upp ett angränsande rum o dyl. Stativ är en förutsättning.
En bra råkonverterare och Photoshop är också nödvändigt. Bra kunskaper i PS är en stor fördel.
iBoat
Aktiv medlem
Funkar detta objektivet bra på en FF kamera, när man ska fota interiör?
Canon EF 17-40/4,0 L
mvh Christian
Kan inte ditt objektivs egenskaper, men om du ligger på en brännvidd kring 20 mm eller under kan man ju tänka sig att det ligger i gränslandet av objektivets styrka. Distorsionen kan bli besvärande, men det går ju att fixa ganska bra i PS och andra program. Fast i den här typen av jobb måste man vara rationell och snabb om det ska löna sig. Ju mindre efterarbete desto bättre.
iBoat
Aktiv medlem
Kan inte ditt objektivs egenskaper, men om du ligger på en brännvidd kring 20 mm eller under kan man ju tänka sig att det ligger i gränslandet av objektivets styrka. Distorsionen kan bli besvärande, men det går ju att fixa ganska bra i PS och andra program. Fast i den här typen av jobb måste man vara rationell och snabb om det ska löna sig. Ju mindre efterarbete desto bättre.
Förresten, skjut av en bild på 20 mm och ladda upp!
iBoat
Aktiv medlem
Jag har inte det objektivet, det står ev. på inköpslistan. Har en förkärlek till Canons L objektiv och det var bra pris också tyckte jag.
Ok, men kolla upp noga hur den beter sig kring 20 mm. Likaså vinjettering. Annars är mitt tips att skaffa en ren vidvinkelzoom för detta ändamålet.
defuncta
Aktiv medlem
Ok, men kolla upp noga hur den beter sig kring 20 mm. Likaså vinjettering. Annars är mitt tips att skaffa en ren vidvinkelzoom för detta ändamålet.
Okey, kan du ge mig några exempel på "en ren vidvinkelzoom"?
mvh Christian
iBoat
Aktiv medlem
Okey, kan du ge mig några exempel på "en ren vidvinkelzoom"?
mvh Christian
Tja, jag kan inte Canons sortiment, men annars finns Sigma 10-20 mm och Tokina med mera. Själv använder jag Nikkor 14-24/2.8 och innan dess ett Sigma 10-20 mm. Fast det är klart, 10-20 mm passar inte bra med FF sensor. Sök på forumet, det finns massor av trådar i det här ämnet.
snap01
Aktiv medlem
Jag hade en 17-40 på lån när min 16-35 version 2 var inne på lagning. På ff så är inte 17-40 bra min 16-35 är bättre. Canons 16-35 är inte helt skarp längst ut men till mäklarbilder på webb är det sällan ett problem.
På tryckta bilder kan man ibland se att det inte är skarpt hela vägen ut. I verkligheten är det sällan ett problem. Jag använder även Nikons 14-24 och har även zeiss 21mm. Alla objektiv har sina brister. Om man tex jämför canons 16-35 mot Nikons 14-24 så är canon gluggen minst lika skarp utom längst ut däremot så har 14-24 kraftig distorion så oftast kan man behöva räta upp bilden likaväl som med canon 16-35 och då är det svårt att se någon skillnad.
Om man jämför 17-40 med 16-35 så är den sämre på bla skärpa samt motljusegenskaper.
Ska du ha en riktig skarp optik så ska du köpa zeiss 21mm som kommer till canon i höst. Till mäklarbilder på webb så duger det säkert med billigare optik. DEt som är viktigt med en optik till mäklarbilder är att den inte distorierar för mycket för då kommer efter arbetet ta lång tid. Sedan om den har bra motljusegenskaper kan vara bra när du ska ta exteriör bilder.
Det som behövs är ett stativ samt en stark blixt helst två sedan använder jag även skyport. Nya gitzo stativet är jäkligt lättjobbat jag körde förut med 1228 mountainer kolfiber idag kör jag med gt 2541 mountainer det har grymt mycket bättre låsfunktion lättjobbat, snabbt samt väger 1,5kg bara.
Prislappen är lite dyr men smakar det så kostar det.
Jag kör både Nikon/canon för då slipper man kanske kallas märkestaliban. Sedan så tycker jag att optiken från canon/Nikon inte är i topp alltid därför kör jag även med zeiss.
På tryckta bilder kan man ibland se att det inte är skarpt hela vägen ut. I verkligheten är det sällan ett problem. Jag använder även Nikons 14-24 och har även zeiss 21mm. Alla objektiv har sina brister. Om man tex jämför canons 16-35 mot Nikons 14-24 så är canon gluggen minst lika skarp utom längst ut däremot så har 14-24 kraftig distorion så oftast kan man behöva räta upp bilden likaväl som med canon 16-35 och då är det svårt att se någon skillnad.
Om man jämför 17-40 med 16-35 så är den sämre på bla skärpa samt motljusegenskaper.
Ska du ha en riktig skarp optik så ska du köpa zeiss 21mm som kommer till canon i höst. Till mäklarbilder på webb så duger det säkert med billigare optik. DEt som är viktigt med en optik till mäklarbilder är att den inte distorierar för mycket för då kommer efter arbetet ta lång tid. Sedan om den har bra motljusegenskaper kan vara bra när du ska ta exteriör bilder.
Det som behövs är ett stativ samt en stark blixt helst två sedan använder jag även skyport. Nya gitzo stativet är jäkligt lättjobbat jag körde förut med 1228 mountainer kolfiber idag kör jag med gt 2541 mountainer det har grymt mycket bättre låsfunktion lättjobbat, snabbt samt väger 1,5kg bara.
Prislappen är lite dyr men smakar det så kostar det.
Jag kör både Nikon/canon för då slipper man kanske kallas märkestaliban. Sedan så tycker jag att optiken från canon/Nikon inte är i topp alltid därför kör jag även med zeiss.