Annons

MÅNGA mappar i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Casimir

Aktiv medlem
Jag har en katalogstruktur på min dator för att lagra bilder där jag döper varje mapp med ett löpnummer rubrik och månad år.

Nu provar jag lightroom på min Mac och undrar hur jag lättas bläddrar i dessa folders i navigatorn?

Jag vill inte ha en mapp för 2007 och en mapp för 2008, utan istället använda mig av meta data för att sortera bilderna.

Du kan stoppa alla bilder i en mapp och du vill. Under LIbrary i grid view har du Library Filters. Här kan du använda upp till 4 filter för att söka fram dina bilder. Det kan vara datum, kamera, objektiv och annan metadata du lagrat.
Du kan också med hjälp av filtren skapa smarta collections så bilderna hamnar rätt i rätt "Collection" allt eftersom du lägger till nya.
Möjligheterna är många.

Möjligheterna är många.

Och dessutom inte begränsade till 4 filter. Det går att lägga till fler kriterium.

Casimir, jag förstår att du vill använda metadata för att sortera dina bilder. Jag tycker ändå det kan finnas skäl att han någon form av struktur i hur du organiserar filerna på hårddisken. Att dumpa alla filer i en och samma mapp kanske funkar bra om du har några hundra, eller tusen bilder, men om det växer och du kanske har tiotusentals bilder i en mapp kan det bli problem, inte minst om du vill kolla på mappen i t ex utforskaren.

Det är ju så lätt att göra en basstruktur med årtalsmappar, det sköter Lightroom automatiskt om du vill.

Bara mina tankar.

re: Struktur

OAtt dumpa alla filer i en och samma mapp kanske funkar bra om du har några hundra, eller tusen bilder, men om det växer och du kanske har tiotusentals bilder i en mapp kan det bli problem, inte minst om du vill kolla på mappen i t ex utforskaren.

Bara mina tankar.

Jag har lagt upp en struktur enligt följande på min hårddisk. Importerar filer med Nikon Transfer.

DX-nnnn är en mapp för varje minneskort som läses in, där Nikon Transfer räknar upp löpnummer med ett varje gång. Dessutom så sätter jag en kategori i metadata för alla bilder på respektive kort.

Därefter så byter jag namn på vaje bildfil, i Bridge, så att filens namn är DX-nnnn-mmmm.NEF och nnnn är katalogens namn och mmmm ett löpnummer för varje bild.

Slutligen så byter jag namn på mappen så att den för en rubrik for månad/år förutom löpnummer. Allt för att jag skall kunna hantera bilderna även om Lightromm eller annat program inte fungerar.

Inscannade diabilder får prefix CS-nnnn-mmmm.TIF

Kanske inte så enkelt men på detta sätt får varje bild en untik identiitet och jag är inte låst till ett program i tjugofem år framöver.

Anders och jag har samma struktur där och jag förordar den också eftersom det är lätt att hitta bilder också med andra program. Vid sidan av Lightroom använder jag ibland Phase One Pro 4.6 och DPP. Har jag hittat en bild med hjälp av metadata i LR så har jag också lätt att hitta den i de andra programmen som är mer beroende av en konsekvent struktur.
Jag såg att han som driver Lightroom killertips ( Matt Kloskowski) för 6-12 månader sedan bara hade en mapp för alla sina bilder. Det var i en av alla hans video tutorials. Så visst går det.
Sedan dess verkar han ha organiserat om och nu mer ha en klar mappstruktur.
Annars kan jag verkligen rekommendera Lightroom killertips som en bra källa att hämta tips ifrån. De ärlika med NAPP (National Association of Photoshop Professionals)där Scott Kelby är ordförande eller något liknande.
Eftersom de är en så viktig påtryckargrupp har de alltid bästa tänkbara information från Adobe men står fria att också skriva vad de vill om Adobe.
Så där Casimir har du en bra site att lära dig "Tips and tricks in LR"
Sedan får man som vanligt välja i smörgåsbordet de serverar vad som passar ens smaklökar och vad man skall avstå ifrån.
Hälsningar
Mats

Casimir, om du gillar din struktur så fortsätt med den, jag fick intrycket att du inte hade någon alls men det stämmer ju inte.

Kan dock säga att det känns onödigt att behöva jobba med Nikon transfer, Bridge och Lightroom. Du bör kunna få till något vettigt enbart med LR.

Att ha en struktur är precis som du säger viktigt om man av någon anledning byter mjukvara i framtiden.

Det enda problemet med din struktur är väl att du får massor av mappar på samma nivå, det gör ju det lite vanskligt att orientera sig via mappstrukturen innifrån LR. Därför tror jag du skulle få det lättare om du gjorde en årlig indelning eller en funktionsindelning, men det är absoult inte nödvändigt.

För lite idéer om hur man organiserar sina filer i LR, kolla även tråden

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=102428

Jag såg att han som driver Lightroom killertips ( Matt Kloskowski) för 6-12 månader sedan bara hade en mapp för alla sina bilder. Det var i en av alla hans video tutorials. Så visst går det.
Sedan dess verkar han ha organiserat om och nu mer ha en klar mappstruktur.

Jag tror förklaringen är att Koslowski och Kelby använder sina laptops för screenshots och videos. För sitt riktiga arbete använder de andra datorer - och andra strukturer. Kelby nämner detta i sin bok bland annat.

re: Struktur

Kan dock säga att det känns onödigt att behöva jobba med Nikon transfer, Bridge och Lightroom. Du bör kunna få till något vettigt enbart med LR.

Därför tror jag du skulle få det lättare om du gjorde en årlig indelning eller en funktionsindelning, men det är absoult inte nödvändigt.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=102428

Funktionsindelning av mappar tycker jag är svårt eftersom man lätt hamnar i en osäkerhet var de skall ligga. Tog några bilder vid Hellasgården när jag åkte skridskor. Skall det höra till Landskap, Ögonblick eller Sport. Detta vill jag använda metadata till.

År använder sig även iPhoto av som jag använde tidigare och är ett tänkbart alternativ då det är svårt att förflytta sig i tiden.

Dock har jag en funktionsindening som är beroende av sensorstorlek eller typ av film. Dvs DX, FX, Color Prints, Color Slides eller Black & White.

Funktionsindelning av mappar tycker jag är svårt eftersom man lätt hamnar i en osäkerhet var de skall ligga. Tog några bilder vid Hellasgården när jag åkte skridskor. Skall det höra till Landskap, Ögonblick eller Sport. Detta vill jag använda metadata till.

Precis!

Så fort man försöker sig på en mappindelning som är "smart" så spårar det ur. Därför tycker jag att mapparna på hårddisken skall organiseras kronologiskt. Då är det aldrigt något tvivel om vad mappen skall heta och var den skall ligga.

Övrig organisation fixar man inne i Lightroom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar