Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lyxkompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolf Beam

Aktiv medlem
Jag tillhör den stora kategorin som har en bra spegelreflexutrustning liggande hemma men som sällan använder den pga dess otymplighet. Jag gillar dock att fotografera och grämer mig ibland när det dyker upp ett bra motiv. Har en Olympus my2 som jag använder en del, men den saknar ju manuella möjligheter. Därför har jag nu bestämt mig för att köpa en kompaktkamera med större flexibilitet. I nuläget funderar jag på en Ricoh GR1-v eller en Contax T3. Finns det någon härinne som har erfarenhet av dessa kameror?

Jag har en Ricoh GR1s (förra versionen, väldigt lik GR1v förutom möjligheten att ställa ISO och manuell focus)som jag är supernöjd med. Vid ett par tillfällen har jag iofs svurit lite över den fasta 28:an när man velat ta porträtt t.ex., men överlag är den schysst. Bra skärpa, bra ljusmätare (tillräckligt för dia i alla fall), kul att kunna jobba manuellt med bländaren, plus exponeringskompensation, jag är nöjd med den.

Svarar gärna på mer direkta frågor om du har några.

//Bengt

Det som får mig att tveka inför Ricoh:n är just brännvidden 28mm. Contax T3 har ju 35mm. Båda har bländaröppning 2,8. Å andra sidan är ju T3:an 3500:- dyrare. Vid fotografering av människor; hur nära kan man gå med ett 28mm objektiv innan den vida vinkeln blir störande? Jag tänker då på ansikten. Och om man jämför med 35mm, hur stor är egentligen skillnaden? Visserligen tar jag mest naturbilder men vill ha en kamera som är så allround som möjligt.

Jag resonerade som så när jag valde Ricohn framför Yashica T5 (som ju också påstås vara en bra kompaktkamera om än inte med samma manuella möjligheter) som har 35mm glugg att det är enklare att beskära en bild tagen med "för kort" brännvid, än att bygga på en som är tagen med "för lång".

Så länge du inte placerar ansikten alldeles i kanten på bilden upplever jag inte distorsionen som märkbar, och det går då utmärkt att göra ett utsnitt av bilden som passar porträtt.

Delvis bygger naturligtvis det här resonemanget på tillgång till scanner och fotoskrivare eller till mörkrum, men man kan ju beställa delförstoringar från vissa labb om man inte har möjligheten att jobba hemma med bilden.

//Bengt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar