Annons

Lystring alla Lomografer.

Produkter
(logga in för att koppla)
fabian skrev:
Men vadå, bara för att det är en speciell sorts kamera kan man inte gå runt och ta vad för skit som helst och säga "är du blind det är ju snyggt! det är ju lomo!".

Hehehehe....det var inte riktigt så jag menade!

Man kan slappna av mer när man fotograferar med en Lomo. Och om bilden inte blir perfekt enligt de "vanliga" måtten så gör det inget. Det är inte så pretantiöst helt enkelt...och det är skönt!

/Joakim
 
okejdå. jag har letat och letat på hela internet säkert. ja så känns det.

är det nån som vet om Minitar 1 linsen (den som sitter på Lomo Lc-a kameran och gör den till vad den är) finns på någon annan kamera?
undrar om det nånsin har gjorts nån annan med den linsen?

ojojoj.
 
Min Nokia 3650 kan ta riktigt sunkiga bilder om det är det man är ute efter :) Jag har tagit några bra bilder också. Det roliga är att man tar bilder på allt.

Förra sommaren var vi fyra kusiner som åkte till mormor i Finland och det togs över 800 bilder på 10 dagar med telefonen. Så gott som hela resan finns dokumenterad, och då menar jag hela resan :)

Det tråkiga med just 3650 är att den blir otroligt seg med 100+ bilder i minnet. Min har 20MB sammanlagt och man kan ta 330st 640x480 eller 2200st små porträtt. Nästa telefon blir en med 2Mpix kamera, finns redan två i Japan, Sharp och Casio.
 
ulltand skrev:
Kanske min första kritikbild passar in i den här tråden. Tagen med en Trust digitalkamera för några hundralappar.
Eller ska jag göra en ny tråd? Trustografer!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=168910

Bilden platsar helt klart i denna kategori, snygg!

Själv så har jag en Benq 1,3Mp som ger mycket oväntade roliga resultat ibland, allra mest pga att den även vid blixtbilder går ned till sin längsta tid om ljuset är svagt. Man får då ofta fina blandljusbilder med delvis frysta partier blandat med rörelseoskärpa!

Det roligaste är att man aldrig vet hur det ska bli...
 
Förstår inte varför det är så mycket snack om oväntade roliga resultat med Lomon. Jag antar ju att vi snackar LC-A då det inte står något annat. De andra s.k. Lomo apparaterna tillverkas ju inte av Lomo utan är ju österikiska påhitt.

Får i vilket fall som helst aldrig några oväntade resultat med min Lomo. Men det kanske endast beror på att jag inte följer de 10 budorden, och istället använder både blixt och stativ då det behövs...

Angående Minitar linsen som Fabian nämnde. Tror att Zenit tillverkade en variant av Lomo, åtminstone den bör ju ha haft samma lins.

Ang. Thrust och Nokia, så vore det ju kul att jämföra några feta förstoringar med Lomografier, det känns som det inte riktigt är samma sak.
 
Nokia 3650 har ju fantastisk 3.5mm/2.8 optik. Om man ändå hade nåt sånt till 300D'n..

Nån som vet hur man fejkar vinjettering i PS? Så att det blir snyggt och trovärdigt alltså (heh inte för att det behövs till nokia bilderna).
 
paco skrev:

Nån som vet hur man fejkar vinjettering i PS? Så att det blir snyggt och trovärdigt alltså (heh inte för att det behövs till nokia bilderna).

Jorå! Välj Elliptical Marquee, markera ett lagomt stort område men håll ner shift så markeringen blir rund (oval optik är grymt ovanlig i fotosammanhang). Invertera masken (ctrl+shift+I) och kör feather (ctrl+alt+D). Välj nåt lämpligt värde, beror ju på hur stor bilden du jobbar med är men 40 pixlar är ganska lagom på en bild i 600x800. Skapa nytt lager och fyll med svart. Sen drar du bara ner opacityn på lagret tills du känner dej nöjd.

P.S. Du får ursäkta svengelskan men jag kör engelskt photoshop och vågar inte riktigt gissa vad funktionerna i översättningen D.S.

/ Larra
 
elin f skrev:
nu när ni ändå pratar holga: jag försöker ladda min nyinköpta holga med 120-film för första gången just nu, men jag får inte filmen att fästa i spolen! nåt tips?

den behöver inte fästa du stoppar bara änden in i spolen sedan spolar du filmen framåt sätter bak locket på och rullar tills du ser en etta:)
 
Jag äger:

2 Holga 120 SF
1 Fed 50
1 LC-A

och tycker LC-A:n är oslagbart bäst. Den får plats i fickan så man kan ha den med sig alltid, resultatet blir grymt bra och det är billigare att fota med den än Holgan. Holgan är också grym men jag har nog tröttnat lite på den... Fed 50an påmminner rätt mkt om LC-A:n, använder den sällan. Om nån vill köpa är det bara att höra av sig...
 
Så billig kamera som möjligt med så dåliga plastlinser som möjligt brukar vara skoj.

Eller kolla på loppisar efter gamla mellanformatare:)

Prova konicas film eller extrafilm det äör samma företag helt sjukt klara färger! och novaline är lite överkänslig mot grönt :)
 
Bernt skrev:
------------------------------------------------
0% prestige
------------------------------------------------

Lomo ligger väl någonstans mellan bildbajseri och kreativitet, man hittar väl båda varienterna där likaväl som inom all övrig fotografi.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.