Annons

Lystring alla Lomografer.

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Jag är nyfiken på vad för slags kameror ni använder. Många av er använder väl just Lomo LC-A antar jag... Köpte för ett tag sedan en Holga som jag är mycket nöjd med. Som jag ser det så handlar lomografi mer om ett sätt att förhålla sig till fotografering och mindre om vilken kamera man använder. Hur som helst är jag nyfiken på om det finns fler sorters 35mm-kameror som uppvisar samma optiska karaktäristika som Lomo'n: ljusbortfall i kanterna, lite lustiga färger osv?
 
Köp inte från lomography, $95 för en fed 5 som kostar $25 på ebay, eller varför inte en smena 8m för fyra gånger vad man borde betala för den.

Lomography är 90% marknadsföring och girighet, 10% fotografi.
 
Köpte nån variant på Lomo's "Supersampler" (?) på Rusta. Den ger fyra sekventiella bilder på ett negativ. Blir helt klart lite skumma färger och fint ljusbortfall i kanterna. Dessutom är det lätt att råka trycka av den i fickan eftersom avtryckaren står upp rejält. Men kul bilder blir det!

Skulle även vilja slå ett slag för Hmm..."digital Lomografi", om man nu får kalla det så (får väl på nöten nu av alla riktiga lomografer). Dvs en mycket enkel/ billig digitalkamera man kan ha med sig över allt. Kan bli härligt korniga bilder man kan göra svart/vita och leka med i datorn. Vitbalansen kan ju också användas kreativt. Problemet är väl i dag närmast att få tag på en tillräckligt dålig digitalkamera.....

//jns
 
jns skrev:
Problemet är väl i dag närmast att få tag på en tillräckligt dålig digitalkamera.....

http://www.teknikmagasinet.se har en mojäng de kallar "PockCam 300" för 199:-. Den verkar fantastisk, skall enligt uppgift "fungerar som digitalkamera, webkamera samt videokamera" och kunna lagra 209 bilder med upplösningen 320x240.

Har inte provat den själv men den kanske är tillräckligt dålig?
 
Annars uppfyller kameran i min P800 kriterierna för en 'digital lomo' :) Använder den alldeles för sällan, tyvärr..
 
jns skrev:
Köpte nån variant på Lomo's "Supersampler" (?) på Rusta. Den ger fyra sekventiella bilder på ett negativ. Blir helt klart lite skumma färger och fint ljusbortfall i kanterna. Dessutom är det lätt att råka trycka av den i fickan eftersom avtryckaren står upp rejält. Men kul bilder blir det!

Skulle även vilja slå ett slag för Hmm..."digital Lomografi", om man nu får kalla det så (får väl på nöten nu av alla riktiga lomografer). Dvs en mycket enkel/ billig digitalkamera man kan ha med sig över allt. Kan bli härligt korniga bilder man kan göra svart/vita och leka med i datorn. Vitbalansen kan ju också användas kreativt. Problemet är väl i dag närmast att få tag på en tillräckligt dålig digitalkamera.....

//jns

Jag köpte en digitalkamera för 99 kr på Rusta. De bilderna blir bara deprimerande. Jag vill slänga skiten när jag ser dem. Finns inget som helst charmigt med dem. Bara dåligt.

Däremot har jag en Canon Dial med halvformatsnegativ. Problemet med den är att bilderna blir för bra...
 
Om någon är intresserad av att få tag i ryska Smena Lomo och Holga så skicka mej ett mail så kan jag se vad jag kan göra för att hjälpa till.
Tycker att priserna är ruskiga på eBay mm.

Jag får besök av ryska vänner i sommar så ett tiotal kameror skall gå att ordna.
OBS att jag inte är ute för att klå er på pengar,

mvh
Göran
 
nu när ni ändå pratar holga: jag försöker ladda min nyinköpta holga med 120-film för första gången just nu, men jag får inte filmen att fästa i spolen! nåt tips?
 
elin f skrev:
nu när ni ändå pratar holga: jag försöker ladda min nyinköpta holga med 120-film för första gången just nu, men jag får inte filmen att fästa i spolen! nåt tips?

Vet inte hur det fungerar på Holga men på Vilia fanns det en springa med en stålklämma i spolen. Filmänden stoppades in under klämman, backlocket stängdes och tre tomma bilder (med objektivlocket på) fick tas för att komma till oexponerad film.
 
Tröttnade snabbt...

Jag köpte en Lomo LC-A för ungefär ett och ett halvt år sedan och i början tyckte jag den var jätterolig och tog en massa bilder.
http://www.mediastrat.se/kib/Galleri/globen.htm

Men jag tröttnade rätt snabbt faktiskt, och nu använder jag den nästan aldrig. Men men, man borde kanske ta sig i kragen och göra något annorlunda med kameran. Som att ta en radda seriösa porträtt eller något.

/Joakim
 
Bernt skrev:


Det är faktiskt precis vad det handlar om. När jag fotograferar (även om det som sagt sker sällan för närvarande :) med min Lomo så skiter jag helt i vad andra ska tycka och jag struntar i nästan allt jag lärt mig om foto. Och om någon klagar på bilden kan jag alltid säga; "äääh, det är ju Lomo".

En rätt befriande känsla när man annars strävar efter att visa hur duktig man är på alla plan.

/Joakim
 
Jag har inte något emot ideerna bakom lomografi, bara företaget. Lomography är ingen rörelse som är ute efter att förnya fotografin, det är ett företag som tjänar pengar på att hypa upp billiga kameror och ta ut överpriser för dom.
 
Det håller jag verkligen med om Björn...men...är inte alla kameratillverkare ute efter att hypa upp sina produkter och tjäna pengar?

/Joakim
 
Det jag inte gillar är sättet att förklä det till någon sorts konströrelse. Det man säger är att lomografi är en konströrelse som kräver en kamera man har distrubutionsrätten på. En kamera som man säkert tar minst 4-5 gånger för vad den egentligen kostar.
 
Men vadå, bara för att det är en speciell sorts kamera kan man inte gå runt och ta vad för skit som helst och säga "är du blind det är ju snyggt! det är ju lomo!". den mentaliteten gillar inte jag alls. man kan använda kamerans otroliga egenskaper istället till sin fördel. däremot är jag ingen fascist, jag tar det mesta från höften.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.