Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lysrörsbelysning

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan ju bli riktigt häftiga hudtoner med lysrör! Jag har sett en del bilder tagna i lysrörsljus som är skitsnygga.

Hudtonerna kanske inte är "korrekta", men det är väl sällan det har stoppat någon... jag plåtar svartvitt, och det är mycket ovanligt att modellens hudfärg matchar mitt resultat... :)

Se bara till att du får tillräckligt mjukt ljus från dina bankar, och glöm inte reflexskärmar! :)

Good luck.

Otroligt vad mkt kunskap som presenteras här på ett föredömligt vis. Jag plåtar själv mkt portätt och "värjer" mig vid tanken på lysrör, likaså "bygglampor". Det stora lyfte blev när jag skaffade en enkel studioblixt beg för en tusing.Höll på att bli knäpp i min försök att få till någorlunda vettiga färgskalor på framförallt hud tidigare. Jag tror vi är extra känsliga för ljust missfärgad hud.

Byggde ett ljusbord får många år sen med lysrör av den typ som nämns. Kan användas för foto oxå men mest vid foto av småprylar och inte minst vid avfotografering av dia där det är alldeles utmärkt bra. Ersätter faktiskt en skanner i många fall.

Lysrör orsakar metameri

Problemet med lysrör är inte enbart att färgerna kan vara förskjutna så att du måste justera vitbalansen. Det större problemet är något som kallas metameri och det slipper man med glödlampsljus/dagsljus. Orsaken är, precis som några redan har varit inne på, spektralkurvan för ljuset.

Glödlampsljus och dagsljus innehåller alla våglängder, men glödlampsljuset exempelvis är förskjutet åt det gula hållet. Detta är som sagt lätt att åtgärda med vitbalansen. Lysrör kan fås att ge ett samlat ljus som efterliknar glödlampsljus och ännu bättre, kan tyckas, det kan ge ett mera vitt ljus, varvid man slipper justera vitbalansen. Men fastän det sammanlagda ljuset i lysrörsljus är vitt, så består den inte av alla våglängder. Det innebär att alla färgnyanser inte kan återges. Problemet är alltså inte att de inte återges korrekt, de återges helt enkelt inte alls. Därför "ersätts" de av någon närliggande färg.

I praktiken blir resultatet att flera färger ser ut att vara samma färg. Exempelvis kan det vara så att gulgrönt, blågrönt, turkos, lime, alla gröna nyanser ser ut att ha en och samma gröna nyans. Olika färger (kulörer) ser alltså ut att vara av samma färg - metameri.

Om du betraktar ett tryckt material med olika färgnyanser i lysrörsljus så kan du råka ut för metameri; två ytor med olika gröna nyanser ser ut att vara av precis samma kulör. Då räcker det att du förflyttar dig till en annan ljuskälla som innehåller alla våglängder (dagsljus, glödlampsljus), så kommer du att se att ytorna hade olika kulörer. Detta eftersom de olika nyanserna finns ju där, de reflekteras bara inte p.g.a. ljusets karaktär.

Om du däremot fotograferar i lysrörsljus så lagrar du olika nyanser som en och samma nyans på bildfilen. Då fungerar det inte oavsett vilket ljus du betraktar bilden i eller oavsett hur mycket du justerar vitbalansen. Detta eftersom informationen, om att kulörerna egentligen är olika, den finns inte där.

Jag hoppas att min något omständiga förklaring inte rörde om det ännu mer, utan istället kunde bringa lite klarhet i färg-/ljusläran.

Att göra en sv/v bild av en färgexponering i standardlysrörsbelysning är väl ingen hit det heller?

Rimligtvis borde det ge en annorlunda gråskala av ovan nämnda anledningar jfrt med en konvertering från en färgbild tagen i mer "fototrevligt" ljus som soljus o bixtljus?

Re: Lysrör orsakar metameri

Eeros skrev:
Problemet med lysrör är inte enbart att färgerna kan vara förskjutna så att du måste justera vitbalansen. Det större problemet är något som kallas metameri och det slipper man med glödlampsljus/dagsljus. Orsaken är, precis som några redan har varit inne på, spektralkurvan för ljuset.

Om man ser lysrörsljuset som rent betraktningsljus - har man även då detta problemet med metameri??

Lysröret jag syftar på då är ett specialrör av dagsljuskaraktär s.k "950" med exakt 5000K och ett färgåtergivningsvärde på 93.

Mvh /Peter

Re: Re: Lysrör orsakar metameri

peter_wahlström skrev:
Om man ser lysrörsljuset som rent betraktningsljus - har man även då detta problemet med metameri??

Lysröret jag syftar på då är ett specialrör av dagsljuskaraktär s.k "950" med exakt 5000K och ett färgåtergivningsvärde på 93.

Mvh /Peter

Fortsättningskurs:
Metameri kan du råka ut för även med glödlampsljus, fast lysrörsljus är känsligare för det. Normalt sett. Sen finns det speciella lysrör som den du nämnde. Den har ett färgåtergivningsvärde på 93, vilket är bra (max är 100). Därför klarar den att återge de flesta nyanser och är att föredra framför glödlampsljus som betraktningsljus, eftersom glödlampsljus är alldeles för gult för att visa rätt nyanser. (Alltså, fastän glödlampsljus klarar av att återge de flesta nyanser, så visar den inte nyanserna i rätt kulör, p.g.a. att ljuset är för gult).

Edit: Här kan du se ett företags hemsida som säljer ljusskåp och deras lösnig för att upptäcka metameri orsakat av olika sortens ljus (de har helt enkelt flera olika belysningar i skåpet. Då kan man upptäcka metameri även om den "normala" ljuskällan kanske inte avslöjar det. Då har de även satt in lampor med annan sorts ljus som förhoppningsvis avslöjar metameri.).

Senast ändrad:
Jag bör kanske tillägga att metameri oftast inte skapar problem, eftersom ingen "vet" att nyansen egentligen ska vara lite annorlunda. Problem uppstår oftast då när två olika ytor som absolut måste ha samma nyans, plötsligt inte har det i viss sorts ljus. Som en omlackerad bilplåt. Detta gäller alltså metameri orsakat av betraktningsljus.

Hur pass mycket metameri däremot förstör bilder fotograferade i lysrörsljus, just för att alla kulörer inte ens tas upp av sensorn, det har jag ingen egentlig uppgift om. Kan bara säga av egen erfarenhet att det är ett elände efteråt att försöka få färgerna korrekt i PS.

Mattsen skrev:
Att göra en sv/v bild av en färgexponering i standardlysrörsbelysning är väl ingen hit det heller?

Rimligtvis borde det ge en annorlunda gråskala av ovan nämnda anledningar jfrt med en konvertering från en färgbild tagen i mer "fototrevligt" ljus som soljus o bixtljus?

Mycket möjligt. Oavsett om du fotograferar i färg och omvandlar det till svart/vitt efteråt, eller om du från början fotograferar i svart/vitt, så tror jag att tonskalan kan förändras, eftersom kameran (sensorn/filmen) inte har en möjlighet att se att det egentligen rör sig om olika nyanser. Därför tecknar den nyanserna som lika i lysrörsljus. Det tror jag, fastän jag inte har några vetenskapligt utförda tester som bevis för mitt påstående. Vore absolut roligt om någon kunde testa detta.

Känns som att tråden har passerat gör det själv stadiet för ett tag sen.

Visst är det skillnad på Pro-bilxtar och hemmagjord ljusbank av lysrör, men poängen är väl inte att få korrekta och "perfekta" färger, utan att ha lite kul med ljus?

timeUnit skrev:

Visst är det skillnad på Pro-bilxtar och hemmagjord ljusbank av lysrör, men poängen är väl inte att få korrekta och "perfekta" färger, utan att ha lite kul med ljus?

Det beror väl helt på vad man vill uppnå. Personligen tycker jag det inte är kul alls att tvingas brottas med oåterkalleligen felaktiga och ej tilltalande hudtoner efter kanske en längre och svettig session med ombyte styling osv.

Men vill man just "leka" så spelar det väl ingen roll alls vad man har för leksaker.
Men du behöver inga multitusenkronorsblixtar till en hemmastudio, ett gäng kompaktblixtar från Tradera för några hundra kan vara nog så bra utgångsmaterial.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar