Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
lysrörsbelysning
- Trådstartare PerKr
- Start datum
bildsten
Aktiv medlem
Problemet med lysrör liksom alla urladdningslampor som kvicksilverlampor, natriumlampor, energisparlampor är att de inte har ett kontinuerligt spekrum. Det avgivna ljusets spekrum består istället av ett antal staplar med olika färg som tilsammans ger ett "vitt" ljus.
Det innebär att vissa färger kommer att framhävas medan andra undertrycks.
Ett sätt att till en del komma runt det här är att blanda lysrör med olika ljusfärg, varmvitt, vitt, interiör mfl i samma armatur. Det ger ett något bättre ljus.
En annan lösning är att bestycka armaturen med lysrör av den typ som används inom den grafiska industrin för att bedöma tryck, liksom i ljusbord.
De har ett s.k. Ra-index som helst ska ligga över 92 och helst högre. Men smakar det så kostar det, de är rätt dyra.
Det innebär att vissa färger kommer att framhävas medan andra undertrycks.
Ett sätt att till en del komma runt det här är att blanda lysrör med olika ljusfärg, varmvitt, vitt, interiör mfl i samma armatur. Det ger ett något bättre ljus.
En annan lösning är att bestycka armaturen med lysrör av den typ som används inom den grafiska industrin för att bedöma tryck, liksom i ljusbord.
De har ett s.k. Ra-index som helst ska ligga över 92 och helst högre. Men smakar det så kostar det, de är rätt dyra.
Maxieboy
Aktiv medlem
PerKr skrev:
plockade ner lysrörsbelysningen i hobby-rummet igårkväll och insåg att det kanske kunde gå att använda den som studio-ljus. Armaturen håller 4 lysrör och med två halv-transparenta plexiglas-skivor framför borde jag kunna få ett ganska jämnt ljus. Vad tror ni om det?
Så länge du fotograferar digitalt och har möjlighet att använda dig av råformat så kan du fotografera med vilket ljus du vill. Lysrör är inte annorlunda än annat ljus. Du får dock vara beredd på att justera bilderna i efterhand i photoshop eller annat bildredigeringsprogram. Du får även vänja dig vid tanken på att 95% av användarna på Fotosdsidan kommer att ha negativa åsikter om dina bilder. Kör din egen stil och bry dig inte om vad andra säger så kommer du att få mycket skoj med dina lysrörsamaturer. Se till att ställa din kamera i manuell mode för att få tillräckligt med ljus. Lek och ha kul.
arvro395
Aktiv medlem
Re: Re: lysrörsbelysning
Tyvärr så hjälper det inte med vare sig digitalkamera eller råformat den här gången. Sten förklarade varför i sitt inlägg.
Maxieboy skrev:
Så länge du fotograferar digitalt och har möjlighet att använda dig av råformat så kan du fotografera med vilket ljus du vill. Lysrör är inte annorlunda än annat ljus. Du får dock vara beredd på att justera bilderna i efterhand i photoshop eller annat bildredigeringsprogram.
Tyvärr så hjälper det inte med vare sig digitalkamera eller råformat den här gången. Sten förklarade varför i sitt inlägg.
Maxieboy
Aktiv medlem
Re: Re: Re: lysrörsbelysning
Av vilken anledning fungerar "det" inte?
Vad jämför du med?
Vad för slutresultat har DU som referens?
Hur blir bilderna om man bara fotograferar med lysrör? Helt svarta eller Helt vita?
arvro395 skrev:
Vad jämför du med?
Hur blir bilderna om man bara fotograferar med lysrör? Helt svarta eller Helt vita?
E-T
Aktiv medlem
Vad jämför du med?
Eftersom ljus från ett lysrör inte innehåller alla våglängder (eller mycket mindre av en våglängd än en annan), så kan inte färger återges korrekt. När man justerar sin raw-bild så att t.ex. gråbalansen är korrekt, kommer andra färger att återges fel.
På bilden här ser vi våglängderna från ett lysrör (röd) jämfört med dagsljus. T.ex. finns det väldigt få röda våglängder jämfört med gröna. Vi kommer fortfarande att se färger i bilden, inget blir svart men det kommer att vara fel nyanser på vissa av dem. Detta kan man testa genom att t.ex.plåta av en färgkarta, Colorchecker från Gretag Macbeth och jämföra färgerna man får i sin bild med originalet.
Mvh/Eva-Teréz
Senast ändrad:
Maxieboy
Aktiv medlem
Poängen var väl om det gick att fotografera i lysrörssken eller inte. Det går ju bevisligen!
OM det nu är för att skapa konstnärliga bilder så låt det stanna därvid. Om det är för att skapa dokumentära bilder så är det kanske bättre att köpa på sig Profoto blixtar för 50.000:- spänn. Annars är det ju risk att det är något litet förargligt färdgstick i var 17;de bild som eventuellt kullkastar hela projektet. Det är inte lätt att vara kreativ som hobbyfotograf. Det är väl lika bra att sälja kameran och lägga ner verksamheten och köpa bilder som är tagna under perfekta förhållnaden......
OM det nu är för att skapa konstnärliga bilder så låt det stanna därvid. Om det är för att skapa dokumentära bilder så är det kanske bättre att köpa på sig Profoto blixtar för 50.000:- spänn. Annars är det ju risk att det är något litet förargligt färdgstick i var 17;de bild som eventuellt kullkastar hela projektet. Det är inte lätt att vara kreativ som hobbyfotograf. Det är väl lika bra att sälja kameran och lägga ner verksamheten och köpa bilder som är tagna under perfekta förhållnaden......
macrobild
Avslutat medlemskap
Eftersom Eva-Teres så utmärkt förklarade så kommer jag med ett bildexempel.
Tillverkning av dialysmaskiner,stor monteringshall med lysrör. Spikarna i ljuset gör att den färg som maskinen har återges inte rätt trots fotografering i raw och vitbalansering mot referenskort, i detta fall qp-card.
Pga av det spektrala förhållandet hos lysrör kan inte vissa färger och nyanser återges hos motivet.
Bilden till vänster är fel men färghanterad efter alla konstens regler- bilden till höger är den rätta nyansen-den som återges i vitt ljus , exv blixtljus
Mikael
PS Max
Poängen är att komma i detta fall så nära orginalfärg som möjligt .Beställaren vill gärna ha det så! Du har därför fel i ditt antagande att bara man kör raw så funkar det även i lysrör." Det gör det inte, lysrör är annorlunda än annat ljus" exv då glödande kropp.
Tillverkning av dialysmaskiner,stor monteringshall med lysrör. Spikarna i ljuset gör att den färg som maskinen har återges inte rätt trots fotografering i raw och vitbalansering mot referenskort, i detta fall qp-card.
Pga av det spektrala förhållandet hos lysrör kan inte vissa färger och nyanser återges hos motivet.
Bilden till vänster är fel men färghanterad efter alla konstens regler- bilden till höger är den rätta nyansen-den som återges i vitt ljus , exv blixtljus
Mikael
PS Max
Poängen är att komma i detta fall så nära orginalfärg som möjligt .Beställaren vill gärna ha det så! Du har därför fel i ditt antagande att bara man kör raw så funkar det även i lysrör." Det gör det inte, lysrör är annorlunda än annat ljus" exv då glödande kropp.
Bilagor
Senast ändrad:
arvro395
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: lysrörsbelysning
Det har ju förklarats flera gånger nu! Det som inte "går" är alltså att korrigera bilden till korrekta färger -- som de hade återgets i sol-ljus eller liknande.Maxieboy skrev:
Bilden som den hade återgets i sol-ljus eller liknande.
Vad jämför du med?
Bilden som den hade återgets i sol-ljus eller liknande.
Nyanser blir fel eller saknas.
Det är klart det går att ta en bild! Men det viste väl trådskaparen redan. Det går att ta en bild när det är kolmörkt också, men resultatet blir därefter också.
...
Poängen var väl om det gick att fotografera i lysrörssken eller inte. Det går ju bevisligen!
E-T
Aktiv medlem
Bilden ser ut att komma från Gretags Eye-One Share program.. eller? Bara nyfiken..
Det stämmer. Spektralkurvan på bilden är en kurva som med fanns i Eye-One Share och som motsvarar ljuset från ett kall-vitt lysrör.
Mvh
Eva-Teréz
E-T
Aktiv medlem
För de flesta här på Fotosidan är nog inte problemet att någon enstaka färg inte återges korrekt men risken finns att man får problem med att t.ex. hudtoner inte heller återges bra och detta kan vara mycket svårkorrigerat i Photoshop. Därför är det bra att vara medveten om att det kan vara ljuset det är fel på och inte ens bildbehandlig.
Mvh
Eva-Teréz
PerKr
Aktiv medlem
okej, så färgerna blir kanske inte korrekta. Det kan jag nog leva med, så länge bilden blir bra. Att en färg ligger en aning fel betyder ju inte att en bild är dålig. Det är trots allt inte produktfoto jag har tänkt mig utan mer åt porträtt-hållet.
Det handlar dessutom mer om att hitta någonstans att starta utan att det kostar skjortan.
Skulle lysrören ge ett ljus som inte går att leva med kan jag ju alltid köra i svartvitt
Det handlar dessutom mer om att hitta någonstans att starta utan att det kostar skjortan.
Skulle lysrören ge ett ljus som inte går att leva med kan jag ju alltid köra i svartvitt
Maxieboy
Aktiv medlem
PerKr skrev:
okej, så färgerna blir kanske inte korrekta. Det kan jag nog leva med, så länge bilden blir bra. Att en färg ligger en aning fel betyder ju inte att en bild är dålig. Det är trots allt inte produktfoto jag har tänkt mig utan mer åt porträtt-hållet.
Du e klok som en Pudel
macrobild
Avslutat medlemskap
PerKr skrev:
Om det är potrträtt så är väl hudtoner viktiga, eller hur
Mikael
arvro395
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Om det är potrträtt så är väl hudtoner viktiga, eller hur
Mikael
Jag håller med. Jag har försökt att korrigera en del porträttbilder tagna i lysrörsljus och det blir väldigt lätt något konstigt grönt stick. Får man bort det drar det åt lila istället. Det är helt enkelt svårt att få alla nyanser att se bra ut samtidigt.
Men det är väl bara att testa! Lysrör finns det ju gott om i vår värld.
Armitage
Aktiv medlem
Vad du behöver är lysrör med högt RA-värde (som nån innan skrev). Bl.a. Phillips och Osram tillverkar dessa. Tittar du på ett vanligt lysrör står det t.ex. 840 på det. Det innebär att RA-värdet ligger runt 80% (8:an), vilket är dåligt, och att färgtemperaturen är ca 4000 kelvin (40 plus två nollor helt enkelt).
Lysrören som funkar bra att använda i fotosammanhang heter 930 (ca 90% RA-värde, hyffsat bra) och 3000 kelvingrader (nästan glödljus alltså) och 950 (samma fast närmare dagsljus).
Dessa två sorters lysrör är vanliga som ljuskällor inom film (och säkert tv) nuförtiden. Ett företag som heter Kino-Flo tillverkar lysrör och armaturer för film och foto som har ett ännu bättre RA-värde (ca 95%) med bättre hållbarhet och är totalt flickerfria (finns flickerfria armaturer, s.k. HF-don till vanliga lysrör också). http://www.kinoflo.com/ Svindyra men smidiga.
Så räkna inte bort lysrören
(räkna inte med att hitta 900-rören i vanlig butik, man brukar få specialbeställa dom)
Lysrören som funkar bra att använda i fotosammanhang heter 930 (ca 90% RA-värde, hyffsat bra) och 3000 kelvingrader (nästan glödljus alltså) och 950 (samma fast närmare dagsljus).
Dessa två sorters lysrör är vanliga som ljuskällor inom film (och säkert tv) nuförtiden. Ett företag som heter Kino-Flo tillverkar lysrör och armaturer för film och foto som har ett ännu bättre RA-värde (ca 95%) med bättre hållbarhet och är totalt flickerfria (finns flickerfria armaturer, s.k. HF-don till vanliga lysrör också). http://www.kinoflo.com/ Svindyra men smidiga.
Så räkna inte bort lysrören
(räkna inte med att hitta 900-rören i vanlig butik, man brukar få specialbeställa dom)