Annons

Lysrörsbelysning / LED belysning

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosenberg

Avslutat medlemskap
Tjenare! håller på att funder litegrann på att bygga ett lysrörscluster, antingen i ringform eller bara ha lysrören paralellt. någon som har bra tips på billiga lysrör och andra komponenter? tips på tillvägagångssätt? Det är väl mest tänkt som ersättare till studioblixtar för porträttfoto.

sen har jag även funderat på LED-belysning. har hittat en del ringblixtar som använder LED men har inte fått något gräpp om hur ljusstarka dom är igentligen. skulle vara ballt att bygga i storleken icke macro. alltså, lite fläskigare för porträtt osv.

Hoppas någon har lite tips på detta!!
 
Lysrör kan funka men tänk på vilken färgtemperatur du vill ha på ljuset. Finns en massa olka ljysrör att välja på. Gärna någon matt skiva plexiglas framför som diffusor.
När det gäller lysdioder så skulle jag nog avråda dig från det. Visst de ger ganska mycket ljus men bara på en liten yta. Sen har de ett alldeles för dåligt RA värde. Förmåga att återge färger på rätt sätt. Testa själv med en liten lysdiodslampa eller telefon att belysa något i ett mörkt rum så förstår du.
Kolla även den här länken om du vill veta lite mer om ljus. http://www.osram.se/Ljuskunskap/Lilla Ljusskolan/lillaljusskolan.aspx
 
ok tack för svaren! färgtemperatur är inte så jätteviktigt. det går ju att vitbalansera. om det i sig inte försämrar kvalitén vill säga. har ingen direkt koll på det. Ra värde är allså hur brett spektrum som ljuset återgiver eller??...

ska läsa lite på länken så kanske jag förstår bättre...

har ni några tips på hur man ska göra för att det ska bli bra? arbatur osv...
 
Armaturen 32-8557 eller 32-8558 från Clas Ohlson borde fungera bra.
http://www.clasohlson.se/?AFP=store...oCache=2904749&SelectedWAG=12152&IsCampaign=N

"Ra värde är allså hur brett spektrum som ljuset återgiver eller??..."
Japp!

Jag har läst nånstans på nätet (hittar ej länken) att det är bättre att använda ett lysrör med högre färgtemperatur, typ 6500 Kelvin. Vitbalansera efter det och det ska ge lägre brus i den blåa färgkanalen än att använda ett lysrör med 2700 Kelvin.

Have a nice day!
/Magnus
 
Färgtemperaturen är ett mått på hur varmt eller kallt ljuset är. Högt Kelvintal = Väldigt skarpt ljus solljus. Bra om man vill se olika färgnyanser. Nackdelen är att allt ser välldigt sterilt ut. Lågt Kelvintal = Mjukare ljus. Typ en vanlig glödlampa. Bra om man vill ha lite mer stämmningsfullt ljus. Mindre bra om man ska se vissa detaljer.
Lampans Ra värde har inget med dess Kelvintal att göra utan är ett värde på hur bra den återger färger på ett rätt sätt. Om lampan har ett lågt Ra värde så ser allt grådassigt ut. Typ vägbelysning.
En vanlig glödlampa har Ra100, medans ett vanligt lysrör brukar ligga på Ca Ra80, vilket är fullt tillräkligt att fota med för dom flessta. Det finns även specialrör som har upp till Ra95 men kan vara lite luriga att få tag i.
 
japp. hörde det. han skulle köpa dioder också o testa lite. får åka förbi honom någon dag och testa lite.
 
Lite idéer för blixtar

Jag har funderat lite tillsammans med en polare om det skulle gå att göra en ringblixt, utan extra ljuskälla, med hjälp av tex fiberoptik som man kopplar till en vanlig blixt. ungefär som en omnibounce. hmm tror jag ska rita en liten bild och förklara närmre.

fick också en ide om att leda blixtljuset genom en plexiglas-skiva som är böjd 90° så den blir som ett L och sedan ha långsidan av L:et nerslipad och avmattad diagonalt så ljuset kommer ut där. det kanske blir ineffektivt?

bara några ideer. säg va ni tror om det.
 
Här är plexiglas-blixten.
den slipade delen kan mattas av eller täckas med en skiva liknande de på ett ljusbord?
 

Bilagor

  • blixt_plexi.jpg
    blixt_plexi.jpg
    8.5 KB · Visningar: 918
Senast ändrad:
en gammal ingenjörs och mad scientist sanning är

Keep it super simple (KISS)

och

Murphy was an optimist


Lycka till =)

C.
 
hehe tack för tipset. men jag måste iallafall testa den med plexi. det känns som den är billigast och enklast.
 
Snygg illustration mr.
Som du vet så tror jag mest på Fiberoptik idén...
så det enda problemet jag ser är att hitta Något företag som har så pass tjocka fiberledare :)

Någon som vet något? :D
 
hmm ja det kanske är en bra ide!? vart får man tag på sånt?... problemet är ju att man nog måste böja dom rättså 'avancerat'.. men det kanske går.
 
Johan, jag snackade med kotten idag, han kan GE oss fiberkabel från electroskandia.... aha! gött va!
 
Jag tror du kommer att förlora säkert halva ljus-styrkan med fiberoptik om du inte köper det super finaste som finns men då kommer du säkert upp i priser som du skulle kunna köpa en "riktig" ringblixt för.

Jag tror att plexiglas idén är billig o enkel att testa, det man bör göra är kanske att linda in den i något reflekterande, typ aluminium folie där själva ljuset inte ska komma ut, för att uppnå maximal ljus-styrka.

Plexi glas kan du ju bara lägga i en kastrull med varmt / kokande vatten och sedan böja mot bordet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.