Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lust att dela med dig av dina kunskaper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Firima

Ny medlem
Hej

Mitt namn är Linda och jag är väldigt intresserad av foto. Mitt intresse är dock väldigt mycket större än mina kunskaper och jag känner ibland att jag går miste om de riktigt bra bilderna pga bristande teknik helt enkelt.

Jag har sökt frenetiskt efter bra fotokurser i Lund/Malmö som passar och jag har verkligen inte hittat någonting. Jag söker därför dig som är en duktig fotograf och har lust att dela med dig av dina kunskaper. Jag är som sagt nybörjare och vill lära mig det mesta.

Jag fotograferar med en Canon EOS 400D (som är min pappas)och det är kanske inte helt fel om du som lärare känner till Canon någorlunda.

Betalning kommer i överens om tillsammans. "Undervisningen" sker förslagsvis i höst under eftermiddags/kvällstid (jag går i gymnasiet) och jag bor i Lund så du bör bo i Lund/Malmö eller någonstans i närheten.

Tips på bra kurser tas självklart också emot med öppna armar!

Är du intresserad skicka iväg ett mail till [email protected]

Tack på förhand!
Peace!

Tjena Linda!

"Roligt" att se att det finns ödmjuka människor som är intresserade men vet sin begränsning :) Självklart skall du lära dig fotograering om du tycke det är skoj. Tyvärr bor jag inte i skåne så det är inte aktuellt att jag lär dig, däremot har jag lite andra tips åt dig.

Vid första anblicken kan det verka allt annat än logiskt att lära sig fototärmerna och tekniken bakom fotografering. Köra allt på auto är enkelt, men knappast givande. Nu vet jag inte hur ny du är eller vad du kan, men begrepp som brännvidd, bländare, ISO, slutartider, skärpedjup, osv osv kan få vilken människa som helst att bli galen.

Mitt konkreta tips är att du kör en strikt lärningspersiod på tex en vecka. Lek med kameran och gör praktiska tester. Strunta i att skapa en bra bild eller leta fina motiv, plåta vad som helst, tex familjens bil eller en cykel, bara du har någonting att plåta.

Det du gör sedan är att under 1 timme plåtar du bara genom att ändra slutartiden oliak mycket och noga begrunnar vad som sker med bilderna. Skriv gärna upp vilka tider du använt direkt på bildens filnamn efter du fört över den till datorn eller på ett papper.

Sedan kan du låta bli slutartiden och bara använda dig av bländaren och gör samma tester där.

Sedan går du över till ISO osv osv osv och tragglar dig igenom vad som sker.

detta varvar du sedan med att läsa instruktionsboken som har bra tips på vad som sker med olika inställningar samt Fotosidans mycket fina fotoskola! http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

varva dessa saker och när du tycker att du fått ett hum av vad som sker så börjar du exprimentera själv och plåta. ge dig själv en uppgift! tex: Nu ska jag fotografera bilen så att den blir skarp men bakgrunden skall vara suddig. När du lärt dig hur man gör kan du göra så att bilden och bakgrunden blir skarp.

Sedan kan du fråga här om du är osäker på olika saker. Alla dessa tips är gratis och jag garanterar att efter bara någon vecka så komemr du ha bra pejl på saker och ting!

Lycka till!

om du vill kan jag skicka någon uppgift på mejlen och du retunerar en bild som bevis på utfört uppdrag, sedan kan jag skriva tips på hur du förbättrar...samt du får en ny uppgift... Eller så kanske du kan få någon annan här att göra samma sak, finns många hjälpsamma personer på fotosidan och allt är gratis!

Tack så mycket för svaret!

Dina tips verkar jättebra och jag ska göra mitt bästa för att försöka genomföra dem så att jag lär mig så mycket som möligt!

Jag mottar gärna uppgifter. Det är alltid bra att ha lite struktur på lärandet ^_^!

Linda

Kalles tips blev jag oxå glad över. Har oxå köpt en 400D och jag tycker verkligen att det är svårt. Har varit frestad att återgå till min kompakt men ska försöka traggla mig igenom tester på det viset som Kalle föreslår.
Det jag tycker är allra svårast är fokuspunkterna. Och hur jag ska få en bild skarp med både förgrund och bakgrund vilket väl då är långt skärpedjup.

Kajsa220 skrev:
Kalles tips blev jag oxå glad över. Har oxå köpt en 400D och jag tycker verkligen att det är svårt. Har varit frestad att återgå till min kompakt men ska försöka traggla mig igenom tester på det viset som Kalle föreslår.
Det jag tycker är allra svårast är fokuspunkterna. Och hur jag ska få en bild skarp med både förgrund och bakgrund vilket väl då är långt skärpedjup.

Stort skarpedjup uppnas med liten blandare (hogt blandartal). Kalles test kommer visa vad exakt vad du forsoker uppna, men du kanske skulle starta med olika blandare istallet for olika slutartider, sa att du kommer direkt it. 'Av' eller kanske 'M' laget ar det som galler i ditt fall!

Jag skulle nog också börja med bländarläget (Av) då jag nästan uteslutande jobbar utifrån bländaren. Tiden blir vad den blir och om tiden skulle bli för lång så får man vidta åtgärder då, som t.ex. stativ eller högre ISO-värde.

Här kommer ett test:
Gå ut i trädgården och fotografera t.ex. en vän eller ett husdjur med bländare 4 respektive bländare 11. Låt det vara ca: 2 meter mellan kameran och motivet. Låt det även vara ca: 5 meter med luft mellan motivet och bakgrunden som kan var en häck eller något liknande.

Jämför bilderna och upptäck skillnaderna

// Tobbe

Utöver de ypperliga tips som redan presenterats skulle jag vill lägga till några, kanske lite mindre konkreta och kanske när man tagit sig över det första lilla trappsteget.

Titta på bilder och fråga dig själv "hur är den där bilden gjord?" eller om du inte kan "se" det, ställ då frågan "hur skulle jag gått tillväga för att försöka göra den bilden?". Har du möjlighet kan du även fråga den som tagit bilden och se om det överensstämmer med vad du tror. Det är ett sätt att öva upp sin förmåga att mer intuitivt förstå hur du ska få till den där bilden som du målar upp i huvudet.

Ett sätt jag funnit väldigt effektivt när jag lärt mig något är att lära ut till andra! Helt plötsligt måste man förstå saker på en helt annan nivå. Man kan göra detta utan att ha några egna elever eller studenter, angrip bara varje problem med inställningen "hur skulle jag förklara detta för någon annan?"

Leta efter källor överallt, men var källkritisk. Det finns många halvsanningar och till och med myter som tyvärr kan dölja sanningen och göra inlärning svårare än vad det behöver vara. Stöter man på något underligt får man tänka till och leta efter källor som bekräftar eller motstrider det man läst eller hört. Det är en konst att själv hitta information, men när man behärskar den någorlunda kommer man sällan behöva vänta särskilt länge på att få svar.

I övrigt vill jag instämma i och återupprepa vad Kalle sade, fråga här på Fotosidan eller i liknande forum. Fråga, fråga, fråga. En ärligt ställd fråga från en person med öppet sinne brukar få bra svar.

Att vara rädd att visa sin okunnighet är ett jättebra sätt att behålla den på :)

Lycka till med fotograferandet.

När ajg lärde mig fotografering så fick jag dels intryck av min fader som var hängiven fotograf men även från skolan där jag läste bild och foto. Dock är det ganska många år sedan nu...

När jag lärmig saker så måste jag ha ett samanhang eller en logisk förklaring, när matteläraren sa att "jo dom där siffrorna försvinenr bara och resultatet är så, så är det bara" då blir jag bara irriterad och lär mig inget.. jag måste sätta saker i ett samanhang och förstå bakomliggande faktorer för att sedan själv kunna luska ut en lösning.

För att lättare förstå fotografering så måste man bara lära sig vissa saker. Det är inte svårt men man måste veta detta.

1. Slutartiden reglerar hur länge kameran skall släppa in ljus in i kameran. Ju längre kameran släpepr in ljus desto ljusare blir bilden. Ju kortare tid kameran släpper in ljus ju mörkare blir bilden. Precis som en vattenkran, ju längre du spolar ju mer vatten fylls i badkaret.

2. Bländaren styr hur mycket ljus som skall komma in av det ljuset som tiden bestämde. Ju större bländare du har desto mer ljus hinenr komma in under den specifika tiden. Liten bländare ger lite ljus.

Om vattenkranen skall spruta vatten i 1 timme och du vet att badkaret blir vattenfyllt på en halvtimme så vrider du givetvis inte lika mycket på kranen.

Lite vatten + lång tid = halvt badkar
Mycket vatten + kort tid = halvt badkar

3. ISO/ASA ISO talet reglerar hur känslig sensorn skall vara för ljuset. ju högre känslighet för ljus, detst mindre bländare eller kortare tid får du använda. Men generellt skall man alltid köra med ISO 100 så det kan vara lite överkurs att pilla med ISO.

Som tur är används samma enhet eller intervaller inom fotografering. Ändrar du ett steg på bländaren och du ändrar ett motsteg på slutartiden så blir resultatet det samma. Låter rörigt? om man inte vet vad man pratar om så blir det rörigt ja... förklaring:

I en kamea sitter en sk ljusmätare. Den talar om hur mycket ljus som komemr in i kameran. kameran vill att allt skall ha en viss ljusmängd, en specifik.

På canon så är ljusmätaren som en sifferrad längst ner i sökaren, den är grön med olika markeringar. I mitten sitter en punkt, den visar var den "perfekta" ljusmängden är. Om du reglerar bländaren eller tiden så komemr en markör att flyttas runt på strecket. Denna markör "skall" vara på samma ställe om den fasta markeringen, då får du rätt exponering (enligt kameran)

(Notering: Om du har hemskt mycket felinställt på ljusmätaren så syns inte din markör, så du mäste ratta mycket innan den komemr in på skalan)

Vi antar nu att din markör är på den andra pricken, alltså att du ahr rätt exponering.
Om du nu ökar slutartiden ett steg och minskar bländaren med ett steg så kommer markören återigen bli i mitten. Alltså, Slutartiden och bländaren har samma intervaller och man kan alltså laborera med dessa, kära mycket på ena och lite på det andra och på så sätt endå få en gämn exponering. Det är här bla kärnan komemr in med systemkameror. DU har möjligheten att själv bestämma hur din bild skall skapas, med lång tid eller kort eller med stor eller liten bländare, inget är fel!

Däremot så ger slutartider och bländare olika effekter i bilden även om dom ger samma LJUSRESULTAT. Det är därför man bör koncentrera sig på just tider och bländare så att man vet vad som sker och det går bara genom praktisk övning och även genom att läsa lite.

Glöm inte: Kameran fotograferar inte motiv, den registrerar bara ljus! det enda som räknas är ljusmängden som träffar sensorn! iget annat.

Jag rekommenderar boken "Stora fotoboken" av John Hedgecoe, ISBN 91-534-1615-5, kanonbra bok som går igenom allt, utrustning som kameror, blixtar mm, motivval, bildspråk, studiofoto, utomhus, natur, porträtt, ja det mesta helt enkelt :)

Ett annat bra sätt är ju att starta en ny tråd här på FS, som du redan gjort.

Du kan också maila direkta frågor till fotografer här (mig t ex). Om du hittar en snygg bild här på FS kan man alltid fråga den som tagit den.

Lycka till!

Du har nu fått många råd om det tekniska, så nu skall jag avvika lite från de andra och säga: Glöm inte bilden.

Att kunna allt det tekniska gör inte att man automatiskt börjar ta bra bilder. Ofta är det ganska svårt att ens tala om för sig själv vad man själv tycker är en bra bild. Fotosidans bildkritik är en ypperlig källa till självstudier, och då menar jag inte bara att titta på bilder eller skriva "fin bild". När man kommenterar andras bilder så lär man sig en hel del om sig själv. Detta sker när man tvingar sig till att förklara _varför_ man gillar en viss bild, eller tvärt om vilket är precis lika utvecklande, varför man inte gillar en bild. Detta leder till att man blir mer klar över hur man själv vill komponera ett motiv i sökaren när man står där med kameran och siktar. Du kan också titta på annan bildkonst som klassiska tavlor osv., och när du gör det verkligen förklara för dig själv _varför_ du gillar eller inte gillar bilden. För om man inte har en susning om vad det är man tycker om och inte, då är det svårare att göra egna val - vad skall med i bild och vad skall inte med. Ofta är det faktiskt frågan - Vad skall _inte_ med. - som är den viktigaste. Man blir helt enkelt mer klar över sina egna känslor, men givetvis även andras när man man får kommentarer på egna bilder. Men alltihop kräver givetvis att man har tillräckligt tekniskt kunnande som grund, eftersom kameran ju är en teknisk pryl som skall bemästras.

opejo skrev:
Glöm inte bort alla bra artiklar och tips som man kan hitta här
Fotosidans egen "fotoskola" kanske kan var en hjälp till en början

http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
Kalle länkade den redan i sitt första inlägg men tål att repeteras. Av alla förslag tycker jag ändå att biblioteket&bokhandel är det bästa. Att ha en bok och tillsammans med kameran gå igenom de mest fundementala begreppen som slutartid, bländare och exponering i lugn och ro är både roligt och inspirerande. Finns många nybörjarböcker men de två gamla "rävarna" håller fortvarande bästa kvalitet. Tänker på Ulf Sjöstedt...den fotografiska bilden och på Pär Lundqvist...Foto-min hobby.
Mvh Thomas
Ps. Jo, fastän böckerna är närmare 20år gamla återgår jag ofta till dem för att inte glömma.

Nu ska jag printa ut alla dessa goda råd. Jag har böcker av scott kelby samt thomas nykrog.
Jag lär mig dock mkt bättre av goda tips som i den här tråden.Och att nån visar mig IRL så klart.
Ska testa alla råd på lördag. Det är väl som att lära sig köra bil...först måste man veta hur bilen fungerar innan man köra. Jag trodde iallafall inte att det skulle vara såå stor skillnad från min kompaktkamera.
Men jag är en seg tant så jag ger mig inte i första taget. :)
Tack Linda för att du startade tråden!

Hej Linda,

Jag har intensivkurser i Digital foto som jag tror skulle passa som handsken. Mejla mig så kan jag skicka info!

Mvh // Fotograf Marcus Johansson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar