Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lurad ljusmätning på a700

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidSidén

Aktiv medlem
Var nyligen ute och fotade med min (nästan) sprillans nya alfa700. På kameran satt ett sigma 10-20mm f4-5,6 samt ett Cokin cirkulärt polfilter. Så långt allt lugnt. MEN; när jag började plåta upplevde jag att ljusmätningen i kameran var helt uppåt väggarna. Ljuset var konstant under hela tagningen, men ena stunden fick jag en slutartid på 1 sek och grov underexponering. Då jag rattade in ett stegs exponeringskompensation drog det helt plötsligt iväg till 25-30 sek. Ljusmätningen har i övrigt varit klockren. Någon annan som upplevt samma sak?

skulle tippa på att du hade på spotmätning? kan det vara så?
Fast vilken tid på dygnet var detta? om du får underexponering vid 1sek?

Mvh
Marcus

Även om ljuset var konstant, så kanske inte ljuset in till sensorn var konstant. Om du antingen vrider polfiltret eller vrider kameran så blir ljuset mer eller mindre polariserat. Kanske inte så mycket som skillnaden mellan 1 och 25 sekunder dock. Men det är inte helt orimligt med 3-4 stegs skillnad, vid 2 sekunder är då skillnaden 16-32 sekunder.

Lillek skrev:
skulle tippa på att du hade på spotmätning? kan det vara så?
Fast vilken tid på dygnet var detta? om du får underexponering vid 1sek?

Mvh
Marcus

det var vid klockan 19, men jag stod inne i skogen i en dalgång och fotade med f16 och polfilter. Jag använde vanliga segmentmätningen. Hade i o f manuell fokus inkopplad om det nu skulle göra någon skillnad.

Jag skulle snarare säga att ljusmätningen har varit ganska svår att lura - visst det går - men för det mesta har nog ljusmätningen varit konsekvent. Den är i alla fall betydligt bättre än den var på a100 som jag upplevde att underexponerade oregelbundet. Men någon vettig förklaring har jag inte. Låter märkligt. Om det var en speciell ljussituation så kan det kanske hända men om det verkar som om det inte är en engångsföreteelse så kanske det är skäl att närmare kolla upp det hela.

ondjultomte skrev:
Låter konstigt. Du får höra lite tester inomhus.

Det låter som om du hade spot påslaget.

Nu gjorde jag ett litet test i mitt vardagsrum under "kontrollerade" förhållanden. Manuell fokus, bländarförval inställt och bländare 16, zonmätning av ljus. Detta gav mig slutartiden 8 sek. och kameran exponerar som en dröm. Satte på ett Cokin polfilter: forfarande en slutartid på 8 sek och underexponering med 1,5 - 2 steg som resultat. Verkar alltså som att ljusmätningen (på min 700 i alla fall) inte klarar av att mäta genom cirkulärt polfilter. Skumt!

DavidSidén skrev:
Nu gjorde jag ett litet test i mitt vardagsrum under "kontrollerade" förhållanden. Manuell fokus, bländarförval inställt och bländare 16, zonmätning av ljus. Detta gav mig slutartiden 8 sek. och kameran exponerar som en dröm. Satte på ett Cokin polfilter: forfarande en slutartid på 8 sek och underexponering med 1,5 - 2 steg som resultat. Verkar alltså som att ljusmätningen (på min 700 i alla fall) inte klarar av att mäta genom cirkulärt polfilter. Skumt!
Hur kan du sätta på ett polfilter och fortfarande ha samma exponering?
Samtidigt säger du att du får en underexponering på 1,5-2 steg.
Ett polfilter brukar ta ungefär 2 steg.
Om du tidigare hade f16 8 sek. borde du med ett polfilter få f16 och 24 sekunder (2 steg)
Hur mäter du och vilka värden har/får du?

hasse lundberg skrev:
Hur kan du sätta på ett polfilter och fortfarande ha samma exponering?
Samtidigt säger du att du får en underexponering på 1,5-2 steg.
Ett polfilter brukar ta ungefär 2 steg.
Om du tidigare hade f16 8 sek. borde du med ett polfilter få f16 och 24 sekunder (2 steg)
Hur mäter du och vilka värden har/får du?
det är ju det jag menar! ljusmätnoingen verkar bli lurad av polfiltret, men så vitt jag vet ska det inte vara några problem så länge man använder ett cirkulärt, vilket är vad jag gör. jag använder kamerans inbyggda ljusmätning och använder nästan uteslutande aperturprioritet.

Du ska få 2 stegs längre exponering med ett polfilter på.
Cirkulärt eller ej spelar ingen roll, det är autofokusen som vill ha cirkulärt polfilter.

Nya bud

Gjorde ytterligare test med samma resultat. bytte då optik från Sigma 10-20mm f4-5,6 och satte på ett Minolta 17-35 f2,8-5,6. Efter objektivbytet så fungerade ljusmätningen som den skulle både med och utan polfilter. Verkar alltså som att problemet ligger i gluggen jag allt som oftast har på kameran. Inte för att jag blev klokare på hur fan det går till, men i alla fall. Får väl flytta den här frågan till ett Sigmaforum i stället:)

Ett cokinfilter går väl att vända på? Har inget själv men gissar att det är så. Om du monterar ett polfilter bak&fram så beter det sig som ett linjärt filter och kan därmed lura ljusmätningen.

Grimmer skrev:
Ett cokinfilter går väl att vända på? Har inget själv men gissar att det är så. Om du monterar ett polfilter bak&fram så beter det sig som ett linjärt filter och kan därmed lura ljusmätningen.
Nej det går inte att montera filtret bakåfram i hållaren så det beror nog inte på det.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto