Annons

Lunne fåglar i nNrgen

Produkter
(logga in för att koppla)

smurf

Aktiv medlem
Hej på er jag funderar att fara till Norge här på vår kanten och jag har lite funderigar om Det finns lunnefåglar i Oslofjorden nära oslo eller måste man fara längre?
När häckar dom?
bästa tid att åka?

Mvh Johan

Vi ska dit i början på Juni. Med lite "kringlig" väg räknar vi med 200 mil ToR. Jag har inte varit där förut.

Visst ja, du bor inte i Göteborg...

Runde ligger ca 85 mil från Göteborg. Vi hade tänkt oss en liten rundtur. Därav ca 200 mil på 5 1/2 dag.

Från Oslo är det väl ca 55 mil till Runde.

Senast ändrad:
Skulle vilja rekomendera Röst längs ut på Lofoten.
Visst, det är 250 mil dit men du får ett minne för livet.
Jag var där förra sommaren i mitten av Juni och då häckade över 1 miljon lunnefåglar på 3 små öar.
Vi såg också 33 havsörnar SAMTIDIGT!
jag kan inte annat en rekomendera detta resmål.

Hälsningar Hampus Lundgren

feskarn skrev:
Skulle vilja rekomendera Röst längs ut på Lofoten.
Hälsningar Hampus Lundgren

Ja, där har vi allt det vi kan kalla för drömland!

Röst bjuder på ett fantastiskt rikt fågelliv. I början av Juni när jag var där så identifierade vi över 20 arter från bron till huset där vi bodde PÅ ngr minuter. Sälar på öarna utanför, skarvarna på skären + så mycket mer!

Jag rekommenderar speciellt området runt flygplatsen, där finner man många vadararter. Jag föredrar själv att fota nära vattenlinjen, Lunden är turligt nog inte lika höjdrädd som jag är;)

/Mvh Niclas,

Ja det får nog bli en resa till en lite längre om man ska åka så långt som som till lofoten..
Kan inte vara borta så länge den här gången men det blir nog flera vändor senare år
Men tack för tipset Hampus

Mvh Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar