janolof
Aktiv medlem
Det står hos Kamera & Bild att LX5 fått elektronisk sökare, är detta ett tillbehör?
Skinnväskan till LX3, kommer den passa på LX5 tro?
Sökaren är tillbehör, 2490 på cyberphoto
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det står hos Kamera & Bild att LX5 fått elektronisk sökare, är detta ett tillbehör?
Skinnväskan till LX3, kommer den passa på LX5 tro?
Sökaren är tillbehör, 2490 på cyberphoto
Det ska kanske sättas i proportion till det nya priset, vad det nu kan bli jämfört med LX3?Jag blev lite "underwhelmed" av LX5an om jag ska vara ärlig med mig själv. Visst, det är bra med 24-90 och LX3an var inte bäst i ISO 800 vilket denna ska vara Noise Free vid. Men det är nästan bara det som verkar vara förbättrat.
Jag hajar syftet med den, men ja, den är onödig för mig. Hade hellre sett att Panasonic kopierade ringen som Canon har på S90, den är väldigt fiffig och gör kameran mer användarvänlig. Enligt mig, alltså...!
Föresten, kan man ändra formatet i efterhand när bilden är tagen, eller måste man dras med den ratio som bilden är tagen med?
Kan man stänga av väljaren, så den är inaktiv?
Tänk bara om kameran kunde ha lite större sensor? Pyttesensorn gör den ju 100% ointressant från att vara helt oemotståndlig på bild, och säkert i handen.
Vad gör att kameran inte kunde få en sensor som är något mindre än APS-C om det skulle vara nödvändigt? Jag antar att optikens konstruktion skulle behöva vara (lite?) större.
Kanske det också blir superdyrt med relativt små serier uddastora sensorer?
Som det är nu verkar man hålla sig till ett par pyttestorlekar som sitter i 100% av alla kompakter.
Det ska bli extremt intressant att se vad Canon tar sig till inom kort. Chansen att en Canon G12 får ganska stor sensor är inte noll.
Har svårt att se mig köpa flera objektiv till den. Bara pannkakan är intressant för mig pga storleken. Utbytbar optik gör kameran klart större. En version med fast inbyggd vidvinkel eller ett ljusstarkt, riktigt bra zoom skulle kännas mer intressant.Jag tror du ska titta på NEX om du är intresserad av en mkt bra sensor i litet format.
Ok, tack! Men det är just ratio-grejen jag stör mig på. Skulle hellre använda det utrymmet på optiken till bländare, tid eller liknande. Då skulle LX5 vara riktigt intressant, för annars verkar den jättefin.Fördelen med att välja ratio redan på kameran är att du bibehåller upplösningen. LX3 och jag förmodar även LX5 har en sensor som är större än alla bildformaten, den cropar alltså inte bilderna utan använder andra pixlar.
Sen är det ju klart att man kan välja att beskära i efterhand istället, men då förlorar men upplösning. Men kanske kompositionen blir bättre. You get some, you loose some.