Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lumix FZ5, Sony H1, Canon S2

Produkter
(logga in för att koppla)

Rastavibrationer

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag tänkte köpa en ny kamera och funderar på:
Panasonic Lumix FZ5
Sony Cybershot H1
Canon IS S2

Dessa tre kameror verkar ganska likvärda när det gäller bildkvalité och alla verkar ha ungefär samma nackdelar (Kromatisk aberration & Brus vid hög ISO)
Panasonicen tycker jag har en fördel eftersom den är billigast.

Nu till mina frågor.
Jag gillar att fota skidåkning och undrar hur dessa kameror fungerar i rörelse?

Jag undrar om kamerorna har bra seriebildtagning?

Dessutom så undrar jag om det funkar bra att ställa in slutartiden och bländaren manuellt?

Sen undrar jag om man kan få samma korta skärpedjup med suddig bakgrund på en sån här digitalkamera som med en systemkamera?

Sen skulle jag gärna vilja höra övriga synpunkter på dessa kameror!

Tack på förhand
/Andreas

Jag har en FZ5 och är mycket nöjd med den. Hur litet skärpedjup det går att få, i förhållande till en SLR vet jag inte, men eftersom du kan ställa in bländaren manuellt så kan du ju i alla fall minimera den.
Jag saknar den manuella fokusinställningen. Inte så att den behövs ofta eftersom automatiken fungerar utmärkt, men jag "vill ha"...
Seriebild mot rörligt mål kan vara lite struligt eftersom bilden fryser ett kort ögonblick, men det tror jag är lika på alla digitalare?

Optiken på FZ-serien finns det dock ingen kamera i den här klassen som slår!

/Mats

Sen undrar jag om man kan få samma korta skärpedjup med suddig bakgrund på en sån här digitalkamera som med en systemkamera?

Det går, men är svårare att uppnå än med en dslr (beroende på att sensorn är så mycket mindre i en kompaktkamera).

Ja, jag har nyligen köpt en Powershot S2 och är än så länge nöjd. Hur den fungerar vid kraftiga rörelser vet jag inte, men normalt funkar IS:en väldigt bra (alla 3 lägena). Seriebildstagningen är väldigt bra, 2,5 bilder/sek, tills minneskortet är fullt. Allt går att ställa manuellt. Nej, skärpedjupet blir inte samma som på en DSLR, men vid närbilder kan man få det ganska snyggt.

Grålav:

Bilagor

• img_0240.jpg
    img_0240.jpg
    22.4 KB · Visningar: 378
Bra val, har den med och är kanonnöjd.
Den första blev stulen och jag sneglade också på S2 IS men priset och faktumet att jag var nöjd innan med min gamla FZ5:a gjorde att det blev densamma ;). Att man slipper lägga ut pengar på batterier är ju också en fördel gentimot S2 IS m.fl.

Idag när jag skulle beställa hittade jag en till kamera som verkade bra, såg några testbilder och resultatet var grymt, Hur är Fujifilm S5600? Såg även att den saknade bildstabilisering, stör det mycket?

Rastavibrationer skrev:
Idag när jag skulle beställa hittade jag en till kamera som verkade bra, såg några testbilder och resultatet var grymt, Hur är Fujifilm S5600? Såg även att den saknade bildstabilisering, stör det mycket?

Om det stör mycket på den specifika kameran vet jag inte men om jag får gissa så säger jag "självklart" ;).

Det är en stor skillnad på min FZ5:a iaf, om jag har IS avstängd alltså... Ska du köra den på stativ är det mindre viktigt med IS dock...

Kolla på Konica Minolta DiMAGE A200 för den har störe sensor, o zoomen med en ring som man vrider. o blixtsko o Manuela avståndet i sökaren, man kan ställa den vid 50 mm zoom 5 m o sedan skärpa lägre. o mycket enkla knapar o ställa in allt. Men den har bara 200 mm i zoom, men 8 m pix, så beskär man 50 % så då har man = 400 mm o 4 m pix kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar