Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Luminous landscape: Sony 500mm f/8 Reflex Lens

Produkter
(logga in för att koppla)

ondjultomte

Aktiv medlem
http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/sony500.shtml

Recommendation

Whenever the Sony system is mentioned there are a lot of folks that take it to task for its sparse lens line up, particularly the lack of a Tilt / Shift lens. True enough. But there are some optical gems, such as the superb Zeiss Vario Sonnar 24-70mm f/2.8, the Sonnar 135mm f/1.8, and now the 500mm f/8 Reflex as well.

No, it's not the sharpest 500mm in the world, but it is amazingly versatile, inexpensive, and when one learns its foibles and master its idiosyncrasies it's an amazingly productive optic for the money. If you own a Sony Alpha system camera, and need a long lens, you owe it to yourself to check out the 500mm f/8 Reflex. A unique product in today's market and potentially a compelling reason for some photographers to consider the Sony system.
 
Hmmm jo den ser ju ruggigt cool ut och så men hur är det med skärpan? Har småsneglat lite på den men inte läst något om den. Någon som vet mer? Är det en gammal Minolta-sak?
 
Ja, det är i princip samma som Minoltas 500/8

Skärpan är rätt bra, men man bruka få dra på lite kontrast i efterbehandlingen. Sen skall man komma ihåg att det är ett 500mm objektiv, trots sin lätthet. Så trots bildstabilisering så måste man handhållet ha rätt korta slutartider för att det skall komma till sin rätt. Och eftersom det är bländare 8 som gäller så är det en fördel om det är bra med ljus.

/Andreas
 
Jag skulle säga mittimellan kanske, åtminstonde på A700. På 7D kunde det ibland bli lite långsamt, men jag fotar sällan sånt som kräver någon större AF-hastighet så jag är nog inte rätt person att bedömma det.

/Andreas
 
Priset..

Scandinavian Photo vill ha 9995 kr (7996 ex moms) för objektivet. I England hittar jag den hos Jacob's Photo för 435 GBP/4993 kr, och i USA (Adorama) för 649 USD/4936 kr. Är svensk fotohandel så ineffektiv att det motiverar ett extra påslag på 60% ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.