Annons

Lumia 950 och 950XL kameror: första bilder + teknisk info

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
DPR om Lumia 950 och 950XL kameror:

http://connect.dpreview.com/post/40...hes-lumia-950-and-950xl-windows10-smartphones

http://connect.dpreview.com/post/69...dditional-detail-on-lumia950-and950xl-cameras

"The new models use a PureView camera module that combines a 20MP BSI CMOS sensor with a Zeiss-branded F1.9 lens, optical image stabilization and a triple-LED flash. Sensitivity can be increased up to ISO 12800 and of course the video mode is capable of recording 4K footage."

Camera magic on Microsoft Lumia 950 and Lumia 950 XL, Juha Alakarhu
Director, cameras for phones at Microsoft:

http://blogs.windows.com/devices/2015/10/15/camera-magic-on-microsoft-lumia-950-and-lumia-950-xl/

Hej & go'fortsättning!
Köpte mig en Lumia 950XL när den släpptes.
Hårdvaran är fin men mjukvaran är sådär... fortfarande.
Kör 10:an på den och en update har kommit sen rel.
Har haft 920, 1020, 1520, 930 och nu 950XL.
Ibland när jag inte orkar med så dammar jag av en iPhone som
inte är lika kul dock.
Har lite dubbla känslor för winphone =) Ibland känns det som
man har vart betatestare sen 920 släpptes.

Lite bättre batteritid på 950XL och nån app till så har vi en kanonlur!
/Rs

Jag skulle så gärna vilja ha en Windows Phone men så länge apputbudet är så uselt som det är funkar det inte.
Jag testkör en Nokia med Win10 och älskar verkligen hur den integreras med datorn hemma, kalender och e-post m.m.

Hej & go'fortsättning!
Köpte mig en Lumia 950XL när den släpptes.
Hårdvaran är fin men mjukvaran är sådär... fortfarande.
Kör 10:an på den och en update har kommit sen rel.
Har haft 920, 1020, 1520, 930 och nu 950XL.
Ibland när jag inte orkar med så dammar jag av en iPhone som
inte är lika kul dock.
Har lite dubbla känslor för winphone =) Ibland känns det som
man har vart betatestare sen 920 släpptes.

Lite bättre batteritid på 950XL och nån app till så har vi en kanonlur!
/Rs

Du säger att mjukvaran är så där. Vilka är förbättringarna sedan 1020? Eller är det staus quo enligt din uppfattning?
Jag använder fortfarande min 1020 med win 8.1 och Lumia Denim. Det börjar väl bli dags att byta mobil så småningom, men jag gillar kameran i 1020 väldigt mycket. Jag har senaste iPhone-modellen på jobbet och tycker att den är trist att använda i jämförelse med 1020 vad gäller allt annat än att knappa in manuellt ett telefonnummer.

Min 1020 gick i asfalten för något år sedan, har sedan dess haft en budgetmodell (630) men i julklapp blev den nu en 950.

Jag har bara hunnit knäppa några få bilder än. Det ser väl OK ut men så bra som kameran i 1020 tror jag inte den är. Man inbillade sig ju att kameran i 1020 var starten på ett riktigt "race" mellan mobiltillverkarna där man skulle börja tävla med riktigt bra kameraprestanda men så tycker jag inte det har blivit. Visst är väl mobilkamerorna dugliga men så mycket är det nog inte.

Jag skall se om det kan bli tid för några testbilder i veckan så lägger jag upp dem här.

Några bildexempel

Idag blev den en snabb tur ut till ett soligt Drottningholm.

Knäppte några testbilder med Lumia 950. Hade med mig Canon 5Dmk3 som referens.

Du hittar dem på mitt flickr:

https://www.flickr.com/photos/afj_foto/albums

Lumian är JPG direkt ur kameran, Canon är RAW konverterade i Lightroom utan några extra justeringar.

Spontant är jag väldigt nöjd med resultatet från Lumian. Visst är färgerna lite överdrivna men det kan man nog leva med och jag tycker skärpan är kalas. Kameran känns också ganska rapp att använda. Faktiskt mer positiv till den här än 1020 - trots att sensorn väl är mindre.

Det går att fota i DNG med Lumian, har testat lite men de RAW-filerna är riktigt knepiga att hantera i Lightroom tycker jag. Kräver mycket jobb för att bli användbara så för min de kommer jag nog köra 950 i JPG.

Skall ta lite fler bilder i olika sammanhang men att kameran är användbar i 950 tycker jag att jag kan slå fast redan nu.

Du säger att mjukvaran är så där. Vilka är förbättringarna sedan 1020? Eller är det staus quo enligt din uppfattning?
Jag använder fortfarande min 1020 med win 8.1 och Lumia Denim. Det börjar väl bli dags att byta mobil så småningom, men jag gillar kameran i 1020 väldigt mycket. Jag har senaste iPhone-modellen på jobbet och tycker att den är trist att använda i jämförelse med 1020 vad gäller allt annat än att knappa in manuellt ett telefonnummer.

Lumia 950/950XL är bra lurar och jag gillar kameran.
Bästa resultatet är väl när man kör manuellt.
"Felet" med telefonen är väl vissa appar fattas tex bankappar.
Jag har en Iphone som jag dammar av ibland när jag behöver vissa appar.
Winphone10 är ok men känns fortfarande som beta och vissa 8.1 appar funkar ej.
Microsoft måste få utvecklarna av appar att uppdatera och släppa nya appar
för att nån utanför fankretsen ska köpa nån telefon.

Gott nytt år!

Jag la till några testbilder

https://www.flickr.com/photos/afj_foto/albums/72157662946438036

ursäkta kompositioner och motiv! :)

Men det bör i alla fall ge ett hum om hur kameran fungerar på lite högre ISO. Jag tycker faktiskt att ISO 800 blev helt OK.

Kör man i auto-läget så går ISO sällan upp så högt. Kamerans automatik ger ofta väldigt långa tider, 1/12 och däromkring är inte ovanligt. Det fungerar för det mesta bra då bildstabiliseringen verkar vara effektiv. Men ofta kräver ju motiven betydligt kortare tid och då blir det till att ställa in det manuellt. Något som är lite smått trixigt då "slidern" för detta är lite för känslig och det är svårt att få det värde man vill om man har lite klumpiga fingrar som jag.

Men intrycken kvarstår - en riktigt bra kamera i Lumia 950!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar