Annons

Luft vid fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Det skall finnas något fenomen i luften som göra att om man fotograferar på långa avstånd blir det inte skarpt. Om man fotograferar en kall vinterdag så brukar ju "luften" vara klar och fin om man jämför med en varm sommardag då luften liksom dallrar i luften. Vet någon vad man kallar det inom fotografi.

Vet inte hur jag skall beskriva det bättre, men vissa kvällar kan det ju se magiskt ut men när man tar bilden blir det endå liksom dimmigt. Sedan är man uppe på samma ställe en kväll senare och då är luften klar och bilden blir kanon.
 
Atmospheric distortion / Värmedaller

http://www.jmg-galleries.com/blog/2010/03/29/photo-term-series-19-atmospheric-distortion/

Det skall finnas något fenomen i luften som göra att om man fotograferar på långa avstånd blir det inte skarpt. Om man fotograferar en kall vinterdag så brukar ju "luften" vara klar och fin om man jämför med en varm sommardag då luften liksom dallrar i luften. Vet någon vad man kallar det inom fotografi.

Vet inte hur jag skall beskriva det bättre, men vissa kvällar kan det ju se magiskt ut men när man tar bilden blir det endå liksom dimmigt. Sedan är man uppe på samma ställe en kväll senare och då är luften klar och bilden blir kanon.
 
Diset påverkar olika våglängder olika mycket. Om man siktar på en svartvit bild kan man i viss mån styra hur mycket dis man vill i bilden ha genom att antingen använda ett rödfilter (eller IR), för att reducera diset, eller ett blåfilter, för att öka effekten.
Jag är inte så värst duktig på PS, men man borde kunna efterarbeta en digitalbild på liknande vis genom att lägga mer respektive mindre tyngd på röd- och blå-kanalen när man gör sin svartvitkonvertering
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.