Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Luft på burk

Produkter
(logga in för att koppla)
Luften i burken har ett väldigt högt tryck, blir en väldig luftström när man trycker på ventilen, Då sjunker temperaturen så är man inte tillräckligt snabb så blir det kondens eller tom isbildning. Jag skulle aldrig använda den inne i ett kamerahus och knappast utanpå heller.

Luft på burk har en tendens att spruta med lite av drivgasen i vätskeform vilket kan ge fläckar på sensorn. Så använd inte luft på burk för sensorrengöring!
(fråga mig inte hur jag vet... :) )

Luft på burk fungerar bra för rengöring av datorer och annan elektronik, men inte kameror. Luftströmmen är så kraftig att den kan förstöra slutaren och drivgasen som underkyls när den lämnar munstycket lämnar otrevliga fläckar. Däremot så fungerar de ganska bra när de är nästan slut. Då är luftströmmen lagom kraftig och det kommer inte ut någon drivgas så länge man håller den upprät.

Luft på burk fungerar bra för rengöring av datorer och annan elektronik, men inte kameror. Luftströmmen är så kraftig att den kan förstöra slutaren och drivgasen som underkyls när den lämnar munstycket lämnar otrevliga fläckar. Däremot så fungerar de ganska bra när de är nästan slut. Då är luftströmmen lagom kraftig och det kommer inte ut någon drivgas så länge man håller den upprät.

Brukar inte andelen drivgas öka från sprayplaskor när huvudsubstansen (luft, färg etc) tar slut?

Brukar inte andelen drivgas öka från sprayplaskor när huvudsubstansen (luft, färg etc) tar slut?

Det är normalt inte luft i "luft på burk" (den skulle ta slut väldigt snabbt då det inte går att ha väldigt högt tryck i vanliga sprayburkar)
Det borde väl egentligen heta "drivgas på burk" :) Mestadels kommer gasen ut i gasform, men lite vätska som inte hinner kondenseras kan slinka med.

CTC är likadant

Köpte med viss tvekan CTC luft där det står att den kan användas till kameror. Men icke.

OK, håller man den upprätt och blåser lite försiktigt så kan den väl användas till icke ömtåliga ytor. På sidan så kommer det med annat än luft, fick jox på en linsyta som det blev en del jobb att få bort.

Inget för sensor e d!

Det är normalt inte luft i "luft på burk" (den skulle ta slut väldigt snabbt då det inte går att ha väldigt högt tryck i vanliga sprayburkar)
Det borde väl egentligen heta "drivgas på burk" :) Mestadels kommer gasen ut i gasform, men lite vätska som inte hinner kondenseras kan slinka med.

... och det kommer inte ut någon drivgas så länge man håller den upprät.

Vad är då det här andra som inte kommer ut på slutet?

Man bör inte använda sprayen på sensorn, det som ligger på sensorn ska rimligt vis gå att ta bort med gummitutan sitter det hårdare bör man nog lämna in kameran istället. Sensorn är inget man ska ge sig själv på att rengöra.

Men man kan använda luftburken till att spraya på en mjuk borste/pensel som då blir statisk och som man sedan "penslar" på sensor. Dammet dras sig då till borsten och sensorn blir dammfri. Så har jag gjort många gånger med bra resultat.

Kollade runt - det här är DÅLIGT

Tack för info!

En koll på engelska wikipedia och lite länkar visar att det är djupt vilseledande att använda ordet "luft" i sammanhanget. Det är ingen luft alls i flaskan. På min burk står det lite olika på olika språk, på norska absolut ren komprimert luft. Ren lögn. På andra språk står att burken innehåller 7 % brännbara ämnen. Troligen är det mest tetrafluoretan och 7 % brännbar gas i vätskeform.

Tetrafluoretan är som gas tyngre än luft. Självklart direkt olämpligt att andas in. Påverkar klimatet i fel riktning (men är mindre dåligt än de synnerligen skadliga medel som tidigare användes i A/C och kylskåp).

Om man håller burken på snedden eller upp och ner kommer ämnet ut i vätskeform. Som vätska är det ett lösningsmedel som skadar t ex antireflexbeläggningar på linser.

Dessutom kan det missbrukas (sniffas). För att hindra det missbruket kan bittermedel tillsättas.

Joxet man upptäcker kan alltså bestå av upplöst antireflexbehandling eller bittermedlet. Eller nåt annat.

Min teori var att det var hjälpämnen som använts vid burktillverkningen, ex vis skärolja, eller nåt annat från plåt eller skarvar inne i burken.

Det lär finnas lite olika varianter på innehåll. Leta upp relevant säkerhetsdatablad för att få svar på vad just aktuell produkt består av. Att det inte är komprimerad "luft" kan man dock vara säker på.

Jag har en liten högtrycksgrej som jag laddar med en kolsyrepatron, den sprutar med högt tryck, men rekommenderas inte till sensorrengöring, men bör ju vara mindre miljöskadlig. Den är väldigt effektiv som dammbortagare. LO

Jag har en jättestor kompressor, som också blåser med högt tryck. Den är väldigt bra på att blåsa bort damm, men inte heller den är nog att rekommendera för sensorrengöring :)

Min gamla dammsugare har ett uttag för slangen på framsidan, så att man kan använda den för att blåsa riktat med. Det blir hyfsat bra drag... Någon som vill göra rent kameran? :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar