Annons

Luciafotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

MagganK

Ny medlem
Ska fotografera Luciatåg (barn). Det kommer att vara mörkt, barnen har vita kläder och elektriska ljus i hår och händer.

Vilka kamerainställningar rekommenderas?

Har en Canon 450D och en Canon 1000 samt stativ. Inga externa blixtrar. Stort intresse men litet kunnande.
 
Finns väl lite olika kombinationer man kan testa. beror ju helt på hur mörkt det är. Högsta iso kameran inställd på M och spotmätning skulle jag köra om jag inte skulla ha blixt. Annars runt en sekund slutartid med blixten på bakre ridån, kan man få fram snygga effekter av. Stativ kan användas om du kör med blixt på bakre ridån, för att få jämna linjer med ljus.
 
Hög ISO, 50mm 1.8...

iso 1600 + 50mm 1.8
Du behöver ett ljusstarkt objektiv och hög iso. Använd sedan en fast 50mm 1,8 objektiv för under 1000kr och dina luciabilder bli bättre, mer stämningsfulla än med blixt.Underexponera ett eller två steg, du får testa och se.



Lycka till
Michael
 
ISO1600 och 1 till 2 stegs underexponering låter inte som en bra rekommendation. Vid så hög iso vill det till att ligga rätt i exponeringen för att inte bilden ska drunkna i brus.
 
ISO 1600 med DSLR är inget problem

Om man inte "underexponerar" kommer kameran att kompensera för det mörka rummet och överexponerar. Jag använder regelbundet iso 1600 med Canons 1DmkIII och 50D, 450D har lika bra egenskaper. Kan man klara sig med iso 800 skall man förstås göra det men iso 1600 går alldeles utmärkt. Här är ett exempel vid iso 1600:

http://www.pbase.com/kingfisher/image/104063775/original.jpg

och här iso 3200:

http://www.pbase.com/kingfisher/image/103935006/original.jpg

Michael
 
Hej och tack för tipsen.

Har testat att öka ISO samt med och utan blixt. Om jag kör utan blixt blir fotona gula eller suddiga. Med blixt ser det ut som om jag fotat i dagsljus. Har även testat att ta kort i Sport, men då blev allt ännu suddigare fast jag fokuserade på en person som stod still.

Vill få mörka, stämningfulla foton med skärpa på barnet som är i fokus. Är det ens möjligt?

Är totalt nybörjare, så ni måste nog förklara extra noga. Vilka knappar ska jag ställa in med etc. Lusläser intstruktionsboken men man kommer inte så långt med den.
 
behöver mer information...

Vad har du för objektiv? Det är vikitigt att det är ljusstarkt, helst under f/2. Canon har ett utmärkt 50mm 1.8 objektiv som kostar runt 1000kr, men om du känner någon annan som fotar kanske de har en du kan låna.

Att färgen blir fel beror på vitbalansen. Om du använder AWB finns risk att kameran väljer fel. Du kan istället välja att sätta vitbalansen själv för att undvika detta. Om du i Vitbalansmenyn sätter färgtemperaturen till mellan K3000 - K4000. Lägre blir mer vit och högre mer gul. Du får testa lita för att kolla att det blir rätt.

Michael
 
Om man inte "underexponerar" kommer kameran att kompensera för det mörka rummet och överexponerar. Jag använder regelbundet iso 1600 med Canons 1DmkIII och 50D, 450D har lika bra egenskaper. Kan man klara sig med iso 800 skall man förstås göra det men iso 1600 går alldeles utmärkt. Här är ett exempel vid iso 1600:

http://www.pbase.com/kingfisher/image/104063775/original.jpg

och här iso 3200:

http://www.pbase.com/kingfisher/image/103935006/original.jpg

Michael

Dom bilderna är ju onekligen imponerande men samtidigt är dom belysta av ett jämt, mjukt, ljus. Ett luciatåg är endast upplyst av små stearinljus och ljuset är väldigt ojämnt. Mörka partier blir gärna brusiga då.
(Ber om ursäkt för lite OT-inlägg )
 
HDR skulle vara väldigt praktiskt i såna här sammanhang, sålänge dom har lust att stå blickstilla några sekunder. Men det här är väl i och för sig ändå fel tillfälle att gå in på just det ämnet. Så är nog bäst att du ignorerar mig Margareta :p
 
Hej och tack för tipsen.

Har testat att öka ISO samt med och utan blixt. Om jag kör utan blixt blir fotona gula eller suddiga. Med blixt ser det ut som om jag fotat i dagsljus. Har även testat att ta kort i Sport, men då blev allt ännu suddigare fast jag fokuserade på en person som stod still.

Vill få mörka, stämningfulla foton med skärpa på barnet som är i fokus. Är det ens möjligt?

Är totalt nybörjare, så ni måste nog förklara extra noga. Vilka knappar ska jag ställa in med etc. Lusläser intstruktionsboken men man kommer inte så långt med den.

Läs avsnittet, i manualen till kameran, fotografera i dåligt ljus, utan blixt.
Där anges, inställning av vitbalans/färgtemperatur, använd din kitzoom, på största bländaren, känslighet t.ex ISO 1600 eller något högre
Knappast ett måste, att köpa ett nytt ljusstarkt objektiv, kitzoomen fungerar, med lite kunskap och övningar.
Nästan omöjligt, att via FS Forum lära dig, hur du skall fotografera med din Canon 450D, bättre att alltid läsa manualen, pröva sig fram, efter manualens instruktioner.
 
Gula bilder utan blixt? Ställ WB manuellt till glödlampa då blir det fint (tror det är "4200K" typ). Ska själv fota sonens luciatåg imorgon med min 450D (ej blixt) och kommit fram till "ca 1-1.5" snäpp underexponering i M-läget och ISO 800 eller 1600. Hamnar då runt 1/15 (väldigt ca) och med många bilder blir nog flera bra och skarpa. Det ser iaf bra ut på testbilder i vintermörkret inomhus med minimal belysning.

Edit: F3.5 och IS gäller för mig, barnen (4-5år) står stilla och sjunger :)
 
Senast ändrad:
Ett exempel från ett Luciatåg i år, i en helt nersläckt gymnastiksal, Canon EOS 400D, EF50 1,8 på bländare f/2, 1/60, ISO 1600 på kanske tio meters håll, handhållet. Synd att inte Lucian höll ett ljus i handen bara...

Blixt tror jag du absolut ska undvika, om du har möjlighet.
 

Bilagor

  • IMG_3636 Copy.JPG
    IMG_3636 Copy.JPG
    19 KB · Visningar: 611
Ett exempel från ett Luciatåg i år, i en helt nersläckt gymnastiksal, Canon EOS 400D, EF50 1,8 på bländare f/2, 1/60, ISO 1600 på kanske tio meters håll, handhållet. Synd att inte Lucian höll ett ljus i handen bara...

Blixt tror jag du absolut ska undvika, om du har möjlighet.

Vad hade du kameran inställd på? M? AV? TV?
Christina
 
Vad hade du kameran inställd på? M? AV? TV?
Christina

M om han skriver sådär (antagligen). Trixet är att underexponera jämfört med vad automatiken vill ha. Om du vill ha bilder som i exemplet ovan alltså.

Förresten en rättelse för mitt inlägg ovan, 3200K ska det vara på glödlampa, iaf på Canon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.