Annons

LR5: Hur fixa automatiska kataloger med datum ?!

Produkter
(logga in för att koppla)

enfotograf.se

Aktiv medlem
Har sökt men inte hittat hur jag gör detta...

Jag har en fråga angående Adobe Lightroom 5.

När jag importerar bilder direkt från kameran så hamnar de i olika datum-märkta kataloger på min dator. Bra.
MEN ...
Antag följande:
1) Jag har ett antal bilder liggande på min dator
2) Jag vill importera dessa in i Lightroom
3) Jag vill spara dessa bilder i datummärkta kataloger.
4) Dvs denna information finns ju lagrad i bildens EXIF-information tror jag det heter.

Jag får det inte att fungera.
Tips ?

Det funkade ju jättebra från Kamera => Datorn ...
 
När du importerar från hårddisken är det viktigt att du anger Copy eller Move vid importen och inte Add för att bilderna ska flyttas och läggas in i datummappar. Använder du Add så ligger de kvar på samma ställe. (Kör engelsk version så jag är osäker på de svenska benämningarna, kanske Kopiera, Flytta och Lägg till)

Vad är de för bilder du vill importera, raw-filer eller jpeg? Om det är jpeg och de inte har kvar någon exif-data vet jag faktiskt int ehur Ligtroom gör.
 
Återimportera (Kopiera) dom istället för att välja att lägga till. Se till att LR byter namn vid importen.

/stefan
 
R a w

När du importerar från hårddisken är det viktigt att du anger Copy eller Move vid imporen och inte Add för att bilderna ska flyttas och läggas in i datummappar. Använder du Add så ligger de kvar på samma ställe.

Vad är de för bilder du vill importera, raw-filer eller jpeg? Om det är jpeg och de inte har kvar någon exif-data vet jag faktiskt int ehur Ligtroom gör.

Det är RAW-filer, så det skall nog gå bra.
Skall testa ditt tips :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.