Annons

LR3 synk Mac och Win7 - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kapsyl

Aktiv medlem
Jag kör min LR3 i stationär PC med win7. Den är liksom min primära "framkallningsdator".
Alla bilder sparas in på en NAS som är uppmappad som "X:".

I Mac:en har jag nu LR3 och anslutit va IP-adressen till NAS:en. Importerat alla bilder via katalog-importering.

Mapparna kommer snyggt i LR3 men bilderna syns inte?

På min förra bärbara, som då var en PC, var problemet att det gällde att komma ihåg att ansluta NAS:en till samma bokstav, dvs "X:". Men på Mac:en finns inte det, eller?

Hur fasen skall jag göra?

//Jonas - PC-nörd som börjat med Mac....
 
Det skiljer sig åt eftersom mac "mappar" upp via /Volumes/[nätverksdisk] och motsvarar ditt X: Du kommer inte att kunna jobba på samma bildyta med uppmappning till nätverksdisk utan att "instruera" LR vart bilderna finns.

En lösning är att ha ngt synkprogram som synkar både katalogen (inkl previews) och själva bilderna, kika på detta inlägg för idéer och ev fortsatta tips http://thelightroomlab.com/2011/03/...-lightroom-catalogs-with-the-windows-synctoy/

Fast det är alltid vanskligt att synka kataloger (som han påpekar i slutet).

-Peter
 
Det skiljer sig åt eftersom mac "mappar" upp via /Volumes/[nätverksdisk] och motsvarar ditt X: Du kommer inte att kunna jobba på samma bildyta med uppmappning till nätverksdisk utan att "instruera" LR vart bilderna finns.

En lösning är att ha ngt synkprogram som synkar både katalogen (inkl previews) och själva bilderna, kika på detta inlägg för idéer och ev fortsatta tips http://thelightroomlab.com/2011/03/...-lightroom-catalogs-with-the-windows-synctoy/

Fast det är alltid vanskligt att synka kataloger (som han påpekar i slutet).

-Peter

Det är ju en tanke men att man skall behöva ytterligare ett program för att LR att kika på bilderna.
Gällande korrupthet i diskar så har jag ytterligare backup utav en intern ide-disk som jag kopplar in med USB och backar upp alla bilder med jämna mellanrum. Har faktiskt flera, varav jag har en liggandes på jobbet och en hos banken (fast den har rätt gamla bilder nu, är inte där så ofta).

Men detta med instruera - hur funkar det i mac:en, finns det någon slags sökväg man kan peka och LR fattar att de bilderna jag tankat in från backupen (.lrcat) också skall visas i bild och inte bara som en siffra?
 
Är nog lite osäker på vad du menar....

Jag utgick ifrån att du vill ha samma information på både PC och Mac, dvs uppdaterade du på PC'n så skulle samma ändringar synas på Mac. Detta förutsätter att katalogfilen nås av båda (eller är synkroniserade).

Om du bara vill se bilderna på Mac och manuellt uppdatera dem (importera) så funkar det så som du säger, du "instruerar" LR via att klicka på frågetecknet i mappstrukturen och vägleder vart bilderna är.

Min "varning" var gällande synkronisering, om du får ett fel på innehållet på en disk, kommer alla andra diskar som du synkroniserar att få samma fel, därav varningen :)


Men som sagt, jag kanske har fattat fel vad du är ute efter. En tydligare förklaring vad du vill uppnå kanske gör att jag/vi kan vägleda dig. Men, tänk på att LR är inte designat att arbeta över NAS/nätverksdisk
 
Jag kör min LR3 i stationär PC med win7. Den är liksom min primära "framkallningsdator".
Alla bilder sparas in på en NAS som är uppmappad som "X:".

I Mac:en har jag nu LR3 och anslutit va IP-adressen till NAS:en. Importerat alla bilder via katalog-importering.

Mapparna kommer snyggt i LR3 men bilderna syns inte?

På min förra bärbara, som då var en PC, var problemet att det gällde att komma ihåg att ansluta NAS:en till samma bokstav, dvs "X:". Men på Mac:en finns inte det, eller?

Hur fasen skall jag göra?

//Jonas - PC-nörd som börjat med Mac....

Funkar det inte genom att hålla Alt eller vad den nu heter på Mac, nertryckt vid starten av LR och då markera den lrcat som du vill jobba med?
 
Så här har jag gjort när jag hade win7 stationär och bärbar.

Slänger in kamerakoret i stationär och importerar med LR till X:... (som då är NAS:en).
Avslutar med att backupa LR.

I den bärbara kör jag sedan "importera katalog" och väljer min backupp-kat.
Och då har jag fått in hela katalogen och kan se mina bilder så länge jag sitter på samma nätverk och NAS:en är igång.

Gjorde samma med MAC:en och importerade gjorde den. Tog en bra stund och det visas att jag har rätt antal bilder MEN inte en enda syns. Frågetecken på samtliga. Inget händer när jag klickar på dessa.

Nu är detta inte så noga egentligen. Den bärbara är mer av "fält-dator" och då jobbar jag med de foton jag tagit just då. (tänker inte tanka över de Gig med bilder jag har på NAS:en). Men nu när jag börjat så blir jag försås lite frustrerad då jag gjort så här förut. Dock får jag väl ta med brasklappen att det har småkrånglat med PC också men där är jag hemma och har fixat biffen. I MAC:n har jag precis lärt mig att högerklicka.. :)
 
Nu har jag i alla fall lyckats hitta sökvägen på bilderna och det är den som PC:n använder sig av. Dvs "X:...."

Så problemet kvarstår. HUR får jag Mac:en eller LR i den att hitta sökvägen?

Hade det varit en pc hade jag bara mappat upp den aktuella mappen i NAS:en som X: och så hade det funkat.
 
Funkar det inte genom att hålla Alt eller vad den nu heter på Mac, nertryckt vid starten av LR och då markera den lrcat som du vill jobba med?

Hmm... Verkar inte så... Fast jag har inte använt det på PC:n heller.

Det är faktiskt något jag funderat på om jag skall övergå till att ha flera kataloger i LR. Nu kör jag en enda med allt i. Hur gör ni andra?
 
Hmm... Verkar inte så... Fast jag har inte använt det på PC:n heller.

Det är faktiskt något jag funderat på om jag skall övergå till att ha flera kataloger i LR. Nu kör jag en enda med allt i. Hur gör ni andra?

Jag har hittills inte sett någon vits med att ha flera kataloger. För mig försvinner en av de absoluta styrkorna i Lightroom om jag delar upp bilderna i helt fristående enheter.
 
Jag har hittills inte sett någon vits med att ha flera kataloger. För mig försvinner en av de absoluta styrkorna i Lightroom om jag delar upp bilderna i helt fristående enheter.

Jo då, jag förstår hur du menar och arbetar på samma sätt. Men om det finns någon vits så är jag inte främmande för att ändra på mig.

De funderingar jag haft är att exempelvis köra års-kataloger. Men ser ingen större vits till det just nu men om katalogen blir tungrodd, rent prestandamässigt alltså, så kan jag tänka mig det. En annan del skulle väl kunna vara att man delar på en katalog med andra personer.
Fast det är rätt svaga argument :)
 
Nu har jag i alla fall lyckats hitta sökvägen på bilderna och det är den som PC:n använder sig av. Dvs "X:...."

Så problemet kvarstår. HUR får jag Mac:en eller LR i den att hitta sökvägen?

Hade det varit en pc hade jag bara mappat upp den aktuella mappen i NAS:en som X: och så hade det funkat.

Du gör det via att "uppdatera mapplats" på varje huvud mapp som har ett frågetecken på sig. Du måste göra det varje gång du "tar" en ny backup kopia av LR katalogen.

Mac och PC skiljer sig åt när det gäller sökväg till mappade disk/kataloger. Som jag sa tidigare är X: på PC /Volumes/ i Mac och redan där ser du vad jag menar att "du måste uppdatera varje gång".
 
Jo då, jag förstår hur du menar och arbetar på samma sätt. Men om det finns någon vits så är jag inte främmande för att ändra på mig.

De funderingar jag haft är att exempelvis köra års-kataloger. Men ser ingen större vits till det just nu men om katalogen blir tungrodd, rent prestandamässigt alltså, så kan jag tänka mig det. En annan del skulle väl kunna vara att man delar på en katalog med andra personer.
Fast det är rätt svaga argument :)

Hade det inte varit för att du har två olika plattformar (Mac/PC) skulle det varit enkel. Förutsättningen är att katalogen har samma sökväg till bilderna oavsett av disklagring. Lite svårt att förklarar, men i mitt fall har jag min katalog och bilder på /Volumes/Photo Library disken sida vid sida

-Photo Library
-Archive/[Alla bilder]
-Lightroom Catalog[Katalog + Previews]

när du sedan vill "ta med dig en del av bilderna" kopierar du över de bilder i -Archive som du är intresserad av samt hela Lightroom Catalog katalogen till en extern disk.
När du är på Mac'en så pluggar du in disken, men innan du kör i gång LR döper du om den externa disken till samma namn som master katalogen, dvs Photo Library (i mitt fall). Då funkar allt precis som tidigare och när du skrollar igenom biblioteket kommer du att se alla bilder, inkl de som du inte har med dig tack vara previews katalogen finns intakt. Dock kan du inte redigera de bilder som du inte har med dig.

Hoppas att jag var tillräckligt tydlig, förutsättning är att du har samma OS på stationär/laptop.
 
Hade det inte varit för att du har två olika plattformar (Mac/PC) skulle det varit enkel. Förutsättningen är att katalogen har samma sökväg till bilderna oavsett av disklagring. Lite svårt att förklarar, men i mitt fall har jag min katalog och bilder på /Volumes/Photo Library disken sida vid sida

-Photo Library
-Archive/[Alla bilder]
-Lightroom Catalog[Katalog + Previews]

när du sedan vill "ta med dig en del av bilderna" kopierar du över de bilder i -Archive som du är intresserad av samt hela Lightroom Catalog katalogen till en extern disk.
När du är på Mac'en så pluggar du in disken, men innan du kör i gång LR döper du om den externa disken till samma namn som master katalogen, dvs Photo Library (i mitt fall). Då funkar allt precis som tidigare och när du skrollar igenom biblioteket kommer du att se alla bilder, inkl de som du inte har med dig tack vara previews katalogen finns intakt. Dock kan du inte redigera de bilder som du inte har med dig.

Hoppas att jag var tillräckligt tydlig, förutsättning är att du har samma OS på stationär/laptop.

Suck, det där kan jag. Gjorde så från början men genom inköpet av NAS:en så sparades en massa tid. Men nu med blandad miljö är jag nog tyvärr tvingad att återgå till detta förfarande.

Tror nog det får bli att stationära är min huvuddator och mac:en får bli fältdator som jag då flyttar över bilderna till huvuddatorn när det är dags. Är sällan jag behöver göra åt andra hållet. Är det så att jag vill visa upp något på den bärbara så brukar det vara JPG ändå.

Ja ja, tack för att ni tog er tid. Allt är uppenbart inte guld och gröna skogar med Mac :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.