mapem
Aktiv medlem
Med anledning av en diskussion i en helt annan tråd så har jag tagit mig före att jämföra tre raw-hanterare och deras förmåga att åtgärda brus. De tre programmen är Lightroom 2.3, vilket är det program jag normalt använder, DxO som jag har några dagar kvar att testa och Lightroom 3 beta som jag nyss laddade ner. Jag har upplevt DxO som överlägset LR2, men LR3 lär ha mycket bättre brushantering än LR2.
Jag tog en bild i halvmöker med min Canon 400D med EF 50 1,8 II, max ISO 1600 och för att få riktigt rejält brus dessutom underexponerat två steg. Jag försöker alltså pressa till ISO 6400 med hjälp av de tre programmen. Går det?
DxO fick jobba automatiskt. I LR2 ökade jag exponeringen till ca 2,7 och la på reducering av luminansbrus med 100% och färgbrus 50%. LR 3 beta samma inställning, men utan att röra färgbrusreglaget för det gjorde ingen skillnad tyckte jag. Kolla här: Uppifrån och ner LR2, DxO och LR3 Beta.
Jag ska göra tre 100% crop i ett nytt inlägg också, kommer snart.
Jag tog en bild i halvmöker med min Canon 400D med EF 50 1,8 II, max ISO 1600 och för att få riktigt rejält brus dessutom underexponerat två steg. Jag försöker alltså pressa till ISO 6400 med hjälp av de tre programmen. Går det?
DxO fick jobba automatiskt. I LR2 ökade jag exponeringen till ca 2,7 och la på reducering av luminansbrus med 100% och färgbrus 50%. LR 3 beta samma inställning, men utan att röra färgbrusreglaget för det gjorde ingen skillnad tyckte jag. Kolla här: Uppifrån och ner LR2, DxO och LR3 Beta.
Jag ska göra tre 100% crop i ett nytt inlägg också, kommer snart.